هفتمین برنامه تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری با حضور محمدرضا عارف، سید محمد غرضی و محمدباقر قالیباف همراه شد.
محمدرضا عارف در برنامه"با دوربین"، سیدمحمدغرضی در برنامه"گفتگوی ویژه خبری" و همچنین محمدباقر قالیباف در برنامه "انتخاب ایرانی" حاضر شدند و به تشریح برنامههای انتخاباتی خود پرداختند.
اهم اظهارات این سه کاندید به نقل از خبرگزاری فارس را در جدول زیر بخوانید:
نام کاندیدا
|
اهم اظهارات
|
محمدرضا عارف
|
- منش مدیریتی من اخلاقگرایی و حاکمیت عقلانیت بود و تلاش کردم تا از طریق هماهنگی با بخشها و افراد مختلف، فعالیتهای خود را دنبال کنم.
- بنا به احساس تکلیفی که کردم و شرایطی که کشورمان در آن قرار دارد، این افتخار را پیدا کردم تا به عنوان یک نامزد در این دوره از انتخابات شرکت کنم و چنانچه مردم خوب کشورمان تشخیص دادند، افتخار خدمتگزاری آنها را برعهده بگیرم.
- شغلآفرینی و کاهش بیکاری که در واقع از مشکلات امروز کشور بویژه جوانان به شمار میرود از اولویتهای ما خواهد بود که برنامههای خوبی را در این زمینه در نظر گرفتهایم.
- همچنین طرح های ویژهای را برنامهریزی کردهایم که حداقل یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد کنیم و با تحقق این هدف نرخ بیکاری را یک رقمی خواهیم کرد.
- بیش از 160 کشور دنیا تورم یک رقمی دارند. ما باید در یک زمان کوتاه تورم را مهار و آن را کاهش دهیم.
- مشکل فعلی، رشد نقدینگی است که از 65 هزار میلیارد تومان در سال 83 به حدود 450 هزار میلیارد تومان رسیده است.
- اصلاحات ساختاری را به طور جد دنبال میکنیم و برگرداندن اختیارات به شوراهای کلیدی مثل شورای پول و اعتبار را دنبال خواهیم کرد.
- افزایش سرمایهگذاری از جمله کارهای ما خواهد بود و افزایش سرانه کشور را با راهکارهایی که در برنامه وجود دارد پیگیری میکنیم.
- کاهش فاصله بین فقرا و ثروتمندان از اولویتهای ماست و در واقع ضریب جینی باید کاهش یابد تا فاصله فقرا و اغنیا کم شود.
- برنامه ویژهای برای نقاط مرزی داریم و نوار مرزی به شعاع 100 کیلومتر را با برنامه ویژه توسعه دنبال میکنیم.
- در حال حاضر 55 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند، اما در برنامههای توسعه و مدیریت سهم ناچیزی دارند؛ باید نرخ مشارکت خانمها را در همه زمینههای اجتماعی بالا ببریم.
- این صنعت از اولویتهای دولت ما خواهد بود و در واقع افرادی که به ایران میآیند، در جریان مهماننوازی و تمدن ایرانیان قرار خواهند گرفت.
- امروز حداقل 70 درصد از هزینه درمانی از جیب مردم پرداخت میشود که این هزینه باید به شدت کاهش یابد؛ بر اساس برنامهریزی ما سهم مردم از هزینه درمان به حداقل 30 درصد میرسد و برای اینکه این اتفاق بیافتد باید سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به حداقل 7 درصد برسد چرا که ما به جامعهای شاداب و با نشاط نیاز داریم.
- توسعه اماکن ورزشی جزو اولویتهای ما است؛ ما سرانه یک متر مربع برای هر نفر را در بخشهای ورزشی و برای پر کردن اوقات فراغت جوانان در نظر گرفتهایم.
- موضوع جدی دیگری دغدغه عموم جوانان ما است موضوع مسکن است؛ سن ازدواج در کشور ما حداقل 5 سال افزایش پیدا کرده است؛ اگر علت این افزایش را ریشهیابی کنیم به دو عامل میرسیم که یکی بحث اشتغال است؛ نگرانی زوجهای جوان از بیکاری مسئله مهمی است و به موضوع دیگر هم مسکن است؛ مسکن یکی از دغدغههای زوجهایی است که ازدواج میکنند و مهمترین عامل بچهدار نشدن زوجهای جوان هم مسکن است.
- ما برای مسکن برنامههای خاصی را تحت عنوان مسکن ماندگار داریم؛ مسکن مهر پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبرو شد نتوانست پاسخگوی نیاز باشد. بر همین اساس ما طرحهای ویژهای را در ارتباط مسکن فراهم کردهایم و شعار ما هم مسکن برای همه است و امیدواریم با برنامههایی که تنظیم میکنیم به این هدف راهبردی برسیم.
- سؤالی که از من میپرسند این است که چرا کاندیدا شدهام و همچنین میپرسند که چرا در سال 84 که معاون اول رئیسجمهور بودم کاندید نشدم؛ در آن زمان احساس میکردم که من وظیفهام را انجام دادهام و حدود 30 سال در خدمت کشور بودم و در سنگرهای مختلف خدمت کردهام و آن زمان مناسبی بود که به دانشگاه برگردم و به کار علمی بپردازم چرا که در زمینه علمی موفق بودهام و در رشتهای کار میکردم که یکی از مزیتهای کشور بود و در آن دانشجویان ممتازی را داشتیم لذا حس میکردم که اگر برگردم و در سنگر دانشگاه خدمت کنم برای خودم و دانشگاه بهتر است. بر همین اساس در انتخابات حضور پیدا نکردم.
- متأسفانه با جمعبندی که طی سالهای اخیر داشتم احساس کردم که باید به میدان بیایم؛ تجربه قابل قبولی را در سه دهه گذشته در بخشهای مختلف مدیریت کلان داشتم و همچنین ارتباط خوبی را با نخبگان دارم.
- (انتقاد از ستاره دار شدن دانشجویان به دلیل فعالیتهای سیاسی) این کار در شان دانشجو و دانشگاه ما نیست، ستاره دار کردن دانشجو باید بای همیشه کنار گذاشته شود تا دانشجو در دانشگاه رشد کند و ما بر این باوریم که دانشگاه کارخانه آدم سازی است و دانشجو باید کارخانه آدم سازی را تجربه کند.
- (اشاره به خاطرهای از سالهای ابتدای انقلاب و کمبود ارز مرجع) ما توانستیم در همان سالها اوضاع دانشجویی کشور را سامان دهیم به طوری که از میان 150 هزار نفر دانشجوی خارج از کشور آن زمان، 70 هزار نفر واجد شرایط برای دریافت ارز مرجع شدند.
- ما بعد از 5-6 ماه توانستیم این بحران را حل کنیم. در هنگام بازگشایی دانشگاهها در سال 60 نیز نگرانیهایی در خصوص بازگشایی دانشگاهها بود اما خوشبختانه با جدیتی که ما به خرج دادیم، با استفاده از تمام امکانات، توانستیم دانشگاه را بدون هیچ مشکلی باز کنیم.
- در وزارت پست، تلگراف و تلفن نیز با همین وضع روبرو بودیم، در دوران اصلاحات و به خصوص زمانی که من معاون اول بودم در اختلافاتی که بین دستگاههای مختلف پیش میآمد سعی میکردم آن را با کدخدامنشی حل کنم.
- همچنین در اختلافات قوه مجریه با سایر قوا تلاش میکردیم تا با کدخدامنشی این مشکلات حل شود و الگویی از همکاری قوای مختلف ارائه کنیم.
- ما میتوانیم نرخ ازدواج را افزایش و طلاق را کاهش دهیم و این در صورتی است که بتوانیم با هم باشیم و در همه صحنه حضور پرشوری داشته باشیم و به فرد اصلح رای دهیم تا شرایط کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کند.
|
سیدمحمد غرضی
|
- من رقیبی نداشته و با کسی هم رقابت ندارم و از این کلمه استفاده معناداری نمیبرم بلکه با هفت نفر دیگر همکاری میکنم.
- من موقعیت کنونی را برای حضور خود در عرصه انتخابات موقعیت مناسبی دانستم به این خاطر که در مجموعه اداری کشور، یاس و ناامیدی بر تعدادی از افراد غلبه کرده بود و این باعث شد تا من در عرصه انتخابات حاضر شوم.
- دولت ضد تورم دولتی است که بیش از درآمد خود هزینه نداشته باشد و ای کاش که دستگاههای آموزشی ما و دستگاههای وسیع دانشگاهی ما مردم را با این اصطلاحات آشنا میکردند.
- من میگویم اگر 55 میلیون نفر پای صندوقهای رای حاضر شوند و به یک دولت ضد تورم رای بدهند، موضوع تورم به راحتی قابل حل است. اما اگر این اتفاق نیفتد و اختلافات به وجود بیاید و اولویتهای دیگری مطرح شود، همان روند گذشته ادامه پیدا میکند.
- هدف دولتی که من آن را تشکیل خواهم داد این است که به مردم گزارش میدهم که درآمد و هزینه من فلان قدر است اگر هزینه بیش از درآمد باشد، باید هزینه کم شود تا هزینه و درآمد یکسان شود. پس از مدتی درآمدهای دولت بیشتر و بدهیهای آن پرداخت میشود.
- بخشهای خوبی در جامعه وجود دارد و باید همه آنها را اداره کرد به شرط اینکه ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کمکم به سمت پائین نزول دهیم و این کار در اقتصاد ایران میسر است.
- در ایران هر 10 نفر یک بشکه نفت در روز مصرف میکنند. در آمریکا هر 15 نفر یک بشکه نفت مصرف میکنند و حال باید گفت که چرا اقتصاد آمریکا پرقدرت است اما ما اینچنین نیستیم که در واقع جواب این است که آنها به مصرف جهت دادهاند و در این مسیر لازم نیست به مردم فشار آوریم.
- (کاهش ارزش پول ملی) اگر بیش از درآمد دولت هزینه کند پول ملی ضعیف میشود و اگر معادل درآمد دولت هزینه کند پول ملی تثبیت میشود.
- 33 سال است که 330 استاندار در کشور استاندار میشوند و در واقع هر سال 10 استاندار عوض میشود؛ ما 31 استان داریم و هر دولتی آمده استانداران اولین قربانیانی بودند که عوض میشوند.
- یک استاندار برای تهران، قم و یا ایلام انتخاب میشود و ظرف دو سال از هیچ یک از منابع آن استان آگاه نخواهد شد، بنابراین یک کار روتین انجام داده و بعد از مدتی کنار میرود و هیچ اثری از وی در جامعه نمیماند.
- در کشور فرانسه و آمریکا بین 100 تا 1000شهر آباد وجود دارد. این مسئله به دلیل این است که مردم خود استانداران را انتخاب میکنند و مدت حضور آنها نیز چهار سال و نیم است.
- (چگونگی تقسیم تهران به شش بخش) در دولتهای گذشته خیلی از استانها را تقسیم کردند که این کار با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس انجام میگیرد؛ وقتی که استانها بین نیروهای ستادی توزیع میشوند به سرعت آباد خواهند شد.
- ما تهران را به شش واحد که در هر کدام به صورت مستقل تصمیمگیری میشود تقسیم میکنیم؛ اگر به شش قسمت تهران را تقسیم کردیم مردم در هر منطقه 5 نماینده انتخاب میکنند و مردم نمایندگانشان را خواهند شناخت.
- با 30 نفر شورای شهر نمیتوان شهر تهران را اداره کرد چرا که تهران گرفتاری زیادی دارد و مشکلاتی مثل کارتنخوابها در آن وجود دارند و در کل هزینه شهر بسیار بسیار زیاد است و وارداتش به مراتب از صادراتش بیشتر شده است.
- در دوره سالهای 46 به بعد به قدری شبکه برق را توسعه دادیم که امروز بیش از 20میلیون مشترک داریم که به دولت مالیات هم میدهند و ما این کار را در وزارت نفت هم پیگیری کردیم و در مخابرات هم همین روش را انجام دادیم.
- اینکه امریکاییها تصور کنند که با برنامه هستهای ما عقب نشینی میکنیم بیهوده است ما خطایی نکردیم، ما به دنبال پیشرفت هستیم اما آنها میگویند که ممکن است در آینده شما بمب هستهای بسازید.
- ما هیچ وقت مذاکره نمیکنیم بلکه میایستیم و تعامل میکنیم هر زمان آمریکایی ها از گرفتاریهایی که بر ملت ما درست میکنند پشیمان شدند در آن موقع به دنبال مذاکره خواهیم بود.
- هر دولتی که بخواهد با امریکاییها مذاکره کند عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت. تمامی فساد ناشی از مقرراتی است که از دولت تصویب میشود، فساد سیستمی ناشی از دولت است.
- زمانی که دولت بخشی کشور را اداره میکند تعداد زیادی خواهان پیدا میشودکه به دنبال سهم خود هستند، تمام دولتها گرفتار این مسئله هستند وتصور کردند که اگر بخشی عمل کنند، مثلا حزب خود را وارد دولت کنند و متخصصان را بیرون بریزند میتوانند به موفقیت برسند با شکست روبرو شدند.
- شما زمانی میتوانید دولت را از افرادی که طمع دارند خالی کنید که تمام فعالیتها در چشم مردم باشد. این فسادها ناشی از بخشی نگری، دوستی نگری و حزب نگری است.
|
محمدباقر قالیباف
|
- من به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشتهام که چگونه دین خود را به مردم و کشورم و به دینم ادا کنم و در راه افتخارآفرینی برای کشورم انجام وظیفه کنم.
- اگر امروز این توفیق را به دست آوردم که این اعتماد برای من به وجود آمده است و در مسئولیتهای گذشته که این فرصت را برای من فراهم کرده، به برکت مردم همین کشور و امکانات مادی و معنوی کشور است و به برکت انقلاب اسلامی است که این فرصت را برای من فراهم آورده است.
- وظیفه من است تا در شرایطی که این مردم این فرصت را برای من فراهم کردهاند و امروز همین مردم نیازمند کمک هستند، به کمک آنها بیایم و این کار وظیفه من است و نه منت.
- کشور ما طبق آمار و ارقام از نظر منابع انسانی نسبت به سایر کشورها از امتیازات ویژهای برخوردار است. اگر امروز بگوییم که ایران بهشت معادن است و ظرفیتهای بسیاری در حوزه اقتصادی در کشور ما وجود دارد، حرف اغراقآمیزی نگفتهایم.
- واقعیت اینست که وقتی به این ظرفیتها نگاه میکنیم میبینیم که مردم ما در کنار این استعدادها با مشکلاتی در حوزه اقتصادی مواجه هستند و کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم.
- من فکر میکنم در اینجا حلقه گمشدهای وجود دارد به نام مدیریت که من معتقدم باید به این موضوع توجه کنیم که تا بتوان از ظرفیتهای موجود استفاده کرد.
- استفاده از این ظرفیتها نیازمند اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشور است. نیازمند این است که نخبگان ما در تصمیمسازی و تصمیمگیری تأثیرات جدی داشته باشند و در متن تصمیمات قرار داشته باشند نه در حاشیه. جدای از اینکه فرد نخبه در داخل کشور و یا در خارج از کشور ساکن باشد. مهم این است که دغدغه حل مشکلات کشور را دارم مهم آن است که قلب وی برای کشورش میتپد و برای عزت و سربلندی این کشور دغدغه دارد.
- برنامهای برای اجرای بخشهای مختلف در عرصههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارند و بیشتر فعالیت سیاسی دارند و این یکی از ضعفهای ما به شمار میرود که امروز این ضعف را با سندهای بالادستی جبران کردهایم.
- کشور امروز دارای یک برنامه و سند چشم انداز برای 1404 است و براساس آن سند سیاستهای کلی تنظیم شده و این سیاستهای کلی برای یک دوره بیست ساله که سند چشم انداز را تحقق دهد توسط نخبگان کشور تهیه و مراحل تصویب خود را طی کرده است.
- بعد از سند چشم انداز سند 5 ساله تهیه میشود که دولت که به صورت لایحه آن را تنظیم میکند تقدیم مجلس کرده و مجلس بعد از کار کارشناسی آن را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ میکند و ما ظرف حزبی خود را با این اسناد بالا دستی که همه اینها در چارچوب میثاق ملی که قانون اساسی است مسیر خود را انجام میدهد.
- طبیعی است بنده نیز برنامهای که تحت عنوان پیشرفت و عدالت با کمک نخبگان و صاحبنظران با تجربه در این زمینه تنظیم کرده ام خارج از سند چشم انداز و برنامه پنج ساله نیست.
- (راه حل برای رفع مشکلات اقتصادی و بازگرداندن ثبات ارزی) بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل، یا برای درمان و سفر و سیاحت از کشور خارج شدهاند وقتی نوسان نرخ ارز را میبینیم به شدت در برنامهریزی آنها تأثیرگذار است و حق دارند به این نکته اشاره کنند.
- مهمترین برنامه بنده و اولویتم بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت بسیار مدون و در یک زمانبندی مشخص برای دو سال صورت گرفته تا این اتفاق رخ دهد.
- در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم و ابتدا باید ثبات در نرخ ارز شکل بگیرد تا بتوان ارزش پول ملی و بحث مربوط به تولید و هدایت نقدینگی را به سمت اولویتهای اقتصادی برد چرا که اقتصاد بدون رونق و رشد اقتصادی امکانپذیر نیست.
- باید تلاش کنیم از تصمیمات خلقالساعه فاصله بگیریم و اینگونه نباشد که در هر هفته و هر ماه یک سیاست و تصمیم جدید به مجموعه وارد کنیم؛ امروز افزایش نقدینگی داریم که این تورم را به جامعه وارد کرده و متأسفانه امروز در شرایطی قرار داریم که این تورم توأم با رکود است.
- ما ناگزیریم این رکود را بشکنیم و وارد عملیات رونق اقتصادی شویم که از دو راه ممکن است؛ یک راه اینکه مجدداً نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که این خود تورم است. از این رو این کار درستی نیست و مهم این است که ما این نقدینگی را باید هدایت و کنترل کرده سپس به سمت اولویتهایی برود که چه در کشاورزی و صنعت مورد توجه است، انجام شود.
- قطعاً در این شش ماه روند نزولی قیمتها در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز برای همه هموطنان ارمغان اول دولت ما خواهد بود.
- مسئله مربوط به هستهای یک بحث حقوقی و یک بحث زیست محیطی و یک بحث سیاسی دارد.
- به اعتقاد من اینکه ایران حق قطعی خود را در این انرژی بداند تا ایران از این انرژی استفاده کند و بتواند در بخشهای مختلف از این انرژی بهره بگیرد. مشکلی ندارد و البته ممکن است که دنیا یک نگرانی داشته باشد که ما این نگرانی را بیشتر سیاسی میدانیم چرا که ایران همکاری با آژانس را همیشه داشته است.
- چون با ما یک موضع گیری سیاسی دارند و این موضع گیری به جوهره انقلاب برمیگردد ما باید به برخی مسائل توجه کنیم؛ انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه میکند و اجازه نمیدهد که دیگران منافع او را ببرند.
- در مسئله هستهای ما از یک طرف باید گفتگوها را ادامه دهیم و ضمانتهای لازم برقرار باشد و از طرف دیگر هم آنها نمیتوانند بگویند که ما از این انرژی استفاده نکنیم.
- به هر حال برخی از این مسائل در حوزه لابیها حل میشود و همه چیز در میز مذاکره رو در رو حل نمیشود و باید در پشت میزهای مذاکره و لابیها و گفتگوها به طور جد از همه ظرفیتها استفاده کرد.
- نباید از این موضوع غافل شویم که خود ملت هم حقوقی دارند که دولت باید پاسخگوی آن باشد؛ اصل 19 قانون اساسی که به حقوق اقوام اشاره دارد از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین ما حق نداریم بر اساس قانون به حریم خصوصی افراد وارد شویم چرا که هر اندیشهای در کشور آزاد است.
- هتک حرمت در قانون اساسی ما ممنوع است و حتی در حق مجرم زندانی هم نمیتوان هتک حرمت کرد.
- ما شهروند درجه یک و دو نداریم و لذا قانون اساسی مبنای اساسی ما است و بنده متعهد هستم که آن را اجرا کنم چرا که ما با همین قانون نامزد میشویم و در معرض آرای قرار میگیریم و در مجلس هم به همین قانون قسم یاد میکنیم که آن را اجرا کنیم.
- تحریمها اثرگذار هستند که البته اثرگذاری تحریمها آنگونه که مورد تأکید قرار میگیرد، نیست.
- آثار تحریمها در داخل و خارج کشور متفاوت است آثار تحریمها در داخل کشور کمتر است چرا که سو و ضعف مدیریت نیز در داخل احساس میشود.
- ما میتوانیم تدابیر درستی در داخل برای احیای سیاستها صورت دهیم که نمونه بارز آن پروژههای بزرگی در تهران مانند پروژههای صدر و نیایش است که جزو افتخارات مهندسی کشور در دنیا محسوب می شود.
- در خارج از کشور به خاطر برخی رفتارهای غیر منطقی و ظالمانه توسط برخی کشورها که حقوق شهروندی را رعایت نمیکند مشکلاتی برای هموطنان ما درست شده است.
- بر این باورم که مسئولان جمهوری اسلامی از هر ایرانی در هر کجای دنیا که هستند فارغ از گرایشات آنان به صرف اینکه ایرانی هستند، دفاع میکنند. بنابراین باید با افزایش قدرت ملی، تأثیرگذاری در دیپلماسی داشته باشیم که به تبع آن از حقوق شهروندانمان در کشورهای دیگر دفاع بهتری کنیم.
- (سیاست خارجی)ما باید ببینیم که چه توقعی از سیاست خارجی داریم چرا که معتقدم سیاسی خارجی باید منافع و امنیت ملی را تأمین و تضمین کند. عزت و هویت ایرانیان باید در سیاستهای خارجی حفظ شود.
- رئیس جمهور یا رئیس دولت براساس قانون اساسی نمیتواند برای سیاست خارجی تصمیم نهایی بگیرد. سیاست خارجی برآیند مجموعه حاکمیتی است و بقیه قوا همچون مقننه و قضاییه و براساس قانون مقام معظم رهبری نیز در آن نقش دارند. بنابراین با تغییر یک رئیس دولت تغییرات اساسی در رویکردهای سیاست خارجی اتفاق نمیافتد.
- در نیروی انتظامی در کنار کارهای فرهنگی نوسازی و توجه به کرامت انسانی و اهمیت دادن به حق مردم جزو کارهایی بود که انجام شد.
- امروز در شهرداری تهران نیز همین مسئله در دستور کار قرار گرفته است. در حوزه شهرسازی، مفاسد و رانتهای اطلاعاتی یکی از برنامههای جدی ما بوده است و یکی از مهمترین مسائلی که در دولت مورد توجه قرار میگیرد ایجاد یک دولت چابک و هوشمند با استفاده از دانش و فناوری و توجه به بخش خصوصی است.
- دولت در ایران بسیار بزرگ است و بیش از اندازه در امورات مردم دخالت میکند. در بعضی از جاها مقرر شده است که دولت باید به بخش خصوصی و تعاونی توجه کند اما دولت روز به روز بزرگتر میشود دولت باید کوچک، اصلاح و هوشمند شود.
- در دولت آینده اگر کسی مفسده کرد به شدت با وی برخورد شود تا دیگران جرأت چنین کاری نداشته باشند و ما شاهد تخلفات بزرگ در کشور نباشیم.
- (آشنایی با مشکلات ایرانیان خارج از کشور)مشکلات ایرانیان خارج از کشور برای ما محترم است. بعضی از ایرانیان خارج از کشور برای مدت کوتاه به سفر رفتند و برخی نیز آنجا مقیم هستند و برخی نیز برای کارهایی همچون کارهای اقتصادی، ادامه تحصیل و درمان به خارج از کشور سفر میکنند. امروز که در شهرداری تهران هستم ارتباط بسیار نزدیکی در حوزههای فرهنگی با ایرانیان خارج از کشور داریم.
- یکی از مهمترین مسائل بحث سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور است. برخی از آنها نگران بازگشت به داخل کشور هستند اما متأسفانه سیستمهای سخت بروکراسی در کشور وجود دارد که باید اصلاح شود و من با این مسائل آشنا هستم. این را وظیفه دولت میدانم که به تمام دغدغههای آنان کمک کنیم.
- (تأمین ارز لازم برای ایرانیان خارج از کشور) یکی از مهمترین فرصتهای هر کشوری منابع انسانی و نخبگان آن کشور است. امروز بخشی از نخبگان به صورت مرتب در حال رفت و آمد هستند من رفت و آمد را کار مفیدی میدانم چرا که برای کسب و علم و دانش باید رفت و آمد داشته باشند مهم این است که ایرانی هر کجا است قلبش برای ایران و سرزمین ایران بتپد.
- طبیعی است که اگر این ارتباط برقرار شود فواید بسیار زیادی برای کشور خواهد داشت یکی از دلایل حضور من این است که به برخی از نابسامانیها در خصوص ارتباط ایرانیها و خارجیها پایان دهیم. ما باید به نوسانات ارزی پایان دهیم تا دانشجویان دچار مشکلات ارزی نشویم.
- (حقوق معلولان) بحث مربوط به سلامت و جان انسانها موضوعی نیست که هیچ انسانی حق تعلل را درباره آن داشته باشد. بخشی از ایرانیان برای درمان به خارج از کشور سفر میکنند که موضوع ارز برای آنها اهمیت زیادی دارد.
- یکی از برنامههای قطعی ما این است که هزینه درمان بیش از 30 تا 35 درصد به خانوادهها تحمیل نشود.
- اراده جدی برای کمک به معلولان و همچنین رفت و آمد معلولین در سطح شهرها داریم.
|