شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آْنلاین: چین ادعا می‌کند با ساخت ابررایانه تیان‌هه-2 مالک سریعترین ابررایانه در سرتاسر جهان خواهد شد.

ابررایانه

براساس گزارش CNN، چین با ساخت و تکمیل این ابررایانه دوباره سلطه آمریکا بر کارزار ابررایانه‌ها را از بین برده و خود رهبری این میدان را به عهده خواهد گرفت.

ابررایانه تیان هه-2 که با نام راه‌شیری 2 نیز شناخته می‌شود، در اواخر ماه می در دانشگاه ملی تکنولوژی‌های دفاعی چین طی یک کنفرانس خبری رونمایی شد. جک دونگارا از دانشگاه تنسی تایید کرده‌است که این ابررایانه از سرعتی برابر 30.7 پتافلاب بر ثانیه برخوردار است.

ابررایانه تیتان، متعلق به وزارت انرژی آمریکا با سرعتی برابر 17.6 پتافلاب در ثانیه به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان شناخته می‌شود. ابررایانه جدید چین پس از تکمیل به مرکز ابررایانه‌های ملی چین در گوانگ‌ژو منتقل خواهد شد تا خدمات پرسرعت محاسباتی‌اش را در اختیار محققان در جنوب غرب چین قرار دهد. شبیه‌سازی پروازهای آزمایشی، پردازش حجم زیادی از داده‌ها و کمک به امنیت ملی از جمله کاربردهای این ابررایانه‌ است.

تیانگ‌هه-2 باید پس از آزمایشی رسمی به عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی شود، اما به نظر می‌آید سرعت باورنکردنی آن باعث شود این ابررایانه در رده اول لیست 500 ابررایانه برتر جهان قرار بگیرد. در این صورت از سال 2010 تا کنون این اولین باری خواهد بود که چین رتبه اول جهان را در این زمینه به دست خواهد آورد.

کد خبر 217758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز