گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: بازی شرکت‌های خودروسازی با کاهش شدید تولید و عرضه و افزایش غیرقانونی قیمت خودروهای لوکس و مونتاژی زمینه به‌هم‌ریختگی و افزایش کاذب قیمت خودرو در حاشیه بازار را فراهم کرد.

شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو در حالی خودروسازان را مکلف به تنظیم بازار خودرو با افزایش تولید و عرضه ساخته است که طی چند‌ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی نه‌تنها اقدامی برای تنظیم بازار نکرده‌اند بلکه با کاهش شدید تولید و عرضه و فروش اقساطی خودروها با قیمت‌هایی خارج از ضوابط شورای رقابت زمینه کمبود و افزایش مجدد قیمت‌ها در حاشیه بازار را فراهم کرده‌اند.

تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان تولید خودرو در 2ماه نخست امسال بدون مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از تولید 68هزار خودرو و خروج 206 از فهرست خودروهای تولیدی کشور حکایت دارد. براساس این آمار طی ۲ ماه نخست امسال ۶۸ هزارو ۲۹۵ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده که سهم خودروهای سواری از این میزان تولید بالغ بر58هزار و635 دستگاه بوده است.

با وجود این، بررسی میزان تولید خودرو در فروردین‌ماه امسال و مقایسه آن با سال‌های 90 و 91 بیانگر کاهش شدید تولید است؛ به‌نحوی که تولید انواع خودرو در فروردین‌ماه امسال باکاهش57.8درصدی و خودروهای سواری با کاهش 59.7درصدی نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته همراه بوده است. خودروسازان با تولید 25هزار و 246دستگاه خودرو در فروردین امسال نسبت به تولید ۵۹ هزار و ۸۳۶ دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته، سیر نزولی تولید را ادامه داده‌اند.

در زمینه خودروهای سواری نیز میزان تولید از ۵۵ هزار و ۸۳۱ دستگاه در فروردین 91 به ۲۲ هزار و ۵۱۳ دستگاه در فروردین امسال رسیده است. همچنین تولید انواع خودرو در فروردین‌ماه سال گذشته نسبت به سال 90با کاهش32.6درصدی مواجه بوده است.
کاهش تیراژ تولید خودرو، ناتوانی و موضع‌گیری انفعالی شورای رقابت در اعمال قیمت‌های مصوب موجب شده تا در چند ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی بخش عمده افزایش هزینه تمام‌شده تولید را با بازی قیمت و عرضه و اعلام نرخ‌های خارج از ضوابط شورای رقابت به‌ویژه در خودروهای مونتاژی به مشتریان منتقل کنند.

کد خبر 218384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز