گروه بورس: نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه یک طرح جدید برای تأسیس بورس ارز به مجلس تا پایان سال خبر داد.

طرح

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که چه شد که موضوع تأسیس بورس ارز در جریان بررسی لایحه بودجه 92در مجلس به تصویب نمایندگان نرسید گفت: طرح تأسیس بورس ارز به‌دلیل صحبت‌های سخنگوی کمیسیون تلفیق در صحن علنی و همچنین اشراف‌نداشتن برخی نمایندگان در مورد مزایای بورس ارز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید.

وی در ادامه توضیح داد: قبل از ارائه طرح تأسیس بورس ارز در لایحه بودجه 92نشست‌های مشترک زیادی با دولت برگزار شده و تأیید دولت نیز برای تشکیل بورس ارز گرفته شده بود، حتی همه نمایندگان کمیسیون تلفیق پیش‌نویس طرح تأسیس بورس ارز را قبل از ارائه در صحن علنی مجلس امضا کرده بودند، اما در روزی که این بند از لایحه بودجه در صحن علنی طرح شد سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد که کمیسیون تلفیق با تأسیس بورس ارز مخالف است و برخی نمایندگان هم چون اطلاع دقیقی از عملکرد بورس ارز نداشتند با این سخنان نگران شدند و رأی به تأسیس بورس ارز ندادند.

وی توضیح داد: حتی طرح تأسیس بورس ارز پیش از مطرح‌شدن در مجلس با دولت مورد بررسی قرار گرفته و دولت به‌طور کامل با اجرای این طرح موافق بود و این طرح مورد حمایت جدی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم بود اما در زمان طرح در صحن علنی نماینده دولت هم به شکل عجیبی با تأسیس بورس ارز مخالفت کرد و نهایتا با توجه به انتقاد شدیدی که آقای مصباحی مقدم در این‌ خصوص وارد کردند طرح تأسیس بورس ارز به تصویب نرسید. پورابراهیمی در ادامه تأکید کرد: ما در تلاشیم تا طرح راه‌اندازی بورس ارز را دوباره به مجلس بفرستیم و پس از انتخاب دولت جدید و با هماهنگی‌هایی که با این دولت انجام خواهد شد طرح تشکیل بورس ارز دوباره حداکثر تا پایان سال انجام خواهد شد و در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد با راه‌اندازی بورس ارز رانت موجود در بازار ارز از بین خواهد رفت و ارز‌های زیادی که خارج از شبکه بانکی است و خارج از مبادی رسمی دادوستد می‌شود به بازار باز‌خواهد گشت و یک بازار ارز متشکل به‌وجود خواهد آمد.
وی درباره تفاوت‌های بورس ارز و مرکز مبادلات ارزی که هم‌اکنون فعالیت می‌کند، گفت:

مهم‌ترین موضوع درباره مرکز مبادلات ارزی این است که در مرکز مبادلات عرضه‌کننده دولت و وابستگان به دولت هستند و اساسا بخش خصوصی دراین مرکز وجود ندارد و حذف شده است اما در بورس ارز همه بخش‌های اقتصادی که در حوزه دادوستد ارز فعال هستند به‌کار گرفته خواهند شد و این یک بازار منسجم و متشکل به‌وجود خواهد آورد.

پورابراهیمی ادامه داد: این‌طور نیست که در بورس ارز وجه نقد و ارز به‌صورت نقد مورد مبادله قرار گیرد بلکه در این بازار گواهی‌های ارزی مورد معامله قرار خواهد گرفت و پس از آن در فاز بعدی معاملات ابزار‌های مشتقه آغاز خواهد شد.

کد خبر 218756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز