یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ژاپنی از تصمیم این کشور مبنی بر توسعه و تولید سلاح‌های قدرتمند لیزری در سال آینده میلادی به منظور تقویت سامانه دفاع ضدموشکی خبر داده و آن را واکنشی به تهدید نظامی فزاینده کره شمالی خواندند.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، روزنامه ماینیچی - چاپ توکیو - در شماره امروز خود با درج گزارشی در این باره بدون فاش کردن نام منبع خود نوشت: وزرات دفاع ژاپن در چارچوب درخواست بودجه سالانه برای سال مالی 2008 میلادی، خواستار تامین هزینه تحقیقات و توسعه تسلیحات لیزری زمینی خواهد شد.

توسعه تسلیحات لیزری هوابرد یا به عبارت دیگر تسلیحات لیزری قابل نصب در هواپیما (ABL) نیز در طرح نظامی بلند مدت این وزارتخانه گنجانده شده است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات اول ماه مه با تارو آسو، همتای ژاپنی خود، از توکیو خواسته بود تا در زمینه توسعه سامانه لیزری ABL با واشنگتن همکاری کند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز در دیدار با فومیو کیوما، همتای ژاپنی خود درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

در هر حال، توسعه سامانه ABL به معنای نقض مفاد قانون اساسی صلح طلبانه ژاپن محسوب می شود، زیرا این سامانه با هدف حمله به موشک‌های متخاصم به محض پرتاب تعبیه شده است که این می تواند نقض حریم هوایی یک کشور خارجی را نیز شامل شود. ژاپن در ماه مارس، نخستین سامانه دفاع موشکی خود را در حومه توکیو مستقر کرد.

کد خبر 21892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز