یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی دیک چنی، معاون جورج بوش اعلام کرد که آمریکا قصد دارد با ایران درباره عراق گفت‌وگو کند.

لی آن مک براید، سخنگوی دیک چنی که برای متقاعدکردن کشورهای منطقه به حمایت بیشتر از دولت عراق به منطقه سفر کرده است، گزارش داد: ما تمایل داریم چنین گفت‌وگویی را محدود به مسایل عراق و در سطح سفیران انجام دهیم.
وی که پس از اعلام سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر موافقت با درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره درباره عراق، سخن می‌گفت، تصریح کرد: این ابراز تمایل موضوع جدیدی نیست و این موضع آمریکا پیش از این نیز اعلام شده بود. مک براید با اشاره به اینکه از تمامی جزئیات موضوع آگاه نیست، گفت: به نظر می‌رسد اظهارات ایران اشاره‌ای به موضوعی باشد که آمریکا آن را کانال بغداد نامیده است.
رویترز نیز روز گذشته به نقل از گوردون جاندرو سخنگوی امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که مقامات آمریکایی و ایرانی ظرف چند هفته آینده درباره امنیت در عراق، در بغداد با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.
پیش از این فیلیپ ولتی، سفیر سوئیس و حافظ منافع آمریکا در تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که پس از بازگشت منوچهر متکی از شرم الشیخ با وی دیدار کرده و پیام‌های تهران- واشنگتن را منتقل کرده است. 
ایسنا همچنین گزارش داد: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز 2 روز قبل در بازدید از افتتاح نمایشگاه هنرمندان ایرانی در آمریکا به خبرنگاران گفته بود: امروز روز خوبی بود، از این آثار هنری این هنرمندان برجسته واقعا لذت بردم. این آثار به خوبی فرهنگ عالی ایران را به نمایش می‌گذارند؛ فرهنگی که به چندین قرن پیش بر می‌گردد، اما امروزه به اینجا آورده شده است تا مردم آمریکا بتوانند چهره‌ای دیگر از ایران را مشاهده کنند.
در همین حال، وزیر خارجه عراق گفت که ایران و آمریکا چه بخواهند و چه نخواهند هر دو در صحنه‌ عراق بازیگرند.
می‌خواهیم مذاکره کنیم
در همین راستا، ایسنا خبر داد که نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با رویترز با ذکر اینکه ایران کشوری است که ما می‌خواهیم با آن مذاکره کنیم، ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات لاریجانی و سولانا به اتخاذ تصمیمی از جانب دولت ایران برای مذاکره درباره‌ آینده‌ برنامه‌ هسته‌ای‌اش منجر شود.
نیکلاس برنز افزود: ایران کشوری است که ما می خواهیم با آن مذاکره کنیم و امیدواریم در آینده این کار را انجام دهیم.
برنز گفت: ما امیدواریم که نتایج مذاکرات لاریجانی و سولانا یک تصمیم از جانب دولت ایران باشد برای مذاکره درباره‌ آینده‌ برنامه‌ هسته‌ای‌اش.
معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ آمریکا افزود: اروپا و آمریکا نمی‌خواهند شاهد رویارویی نظامی با ایران باشند. وی تأکید کرد: ما همگی می‌خواهیم به دیپلماسی برای حل این مساله‌ فرصتی جدی بدهیم.
کد خبر 21938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز