در میان بازیکنان سال‌های اخیر فوتبال جهان که لباس مربیگری به تن می‌کنند، تازه‌ترین آنها جنارو گاتوزو است.

گاتوزو: 20سال فوتبالیست‌ بودم،ماهیگیری که نکردم

هافبک خشن میلان که در دوران بازیگری‌اش لقب کرگدن را با افتخار یدک می‌کشید، با باشگاه پالرمو که به‌تازگی به دسته دوم سقوط کرده است به توافق رسیده و در فصل آتی ماموریت بازگرداندن آنها به سری A را برعهده خواهد داشت. گاتوزو در سال‌های آخر بازیگری‌اش به سیون سوئیس رفت و فصل گذشته حتی در مقطع کوتاهی هدایت این تیم را برعهده داشت ولی در پالرمو نخستین مربیگری تمام وقت را تجربه خواهد کرد.

گاتوزو که برای پیوستن به پالرمو قرارداد بازیگری‌اش با سیون سوئیس را فسخ کرد، می‌گوید که با شنیدن این پیشنهاد لحظه‌ای درنگ نکرده و حتی حاضر بوده مجانی برای پالرمو مربیگری کند. در طرف دیگر زامپارینی، مالک پالرمو هم می‌گوید که دوست داشته گاتوزو را به عنوان بازیکن-مربی به پالرمو بیاورد و طرفین در کمتر از 5دقیقه به توافق رسیدند. این در حالی است که زامپارینی به برکناری سریع مربیان شهرت دارد و گاتوزو هم شخصیتی تند مزاج است و باید دید ترکیب این دو چه سرنوشتی را برای تیم سیسیلی رقم خواهد زد.

  • آقای گاتوزو، شما در حالی به پالرمو پیوستید که تجربه مربیگری ندارید.

می‌دانم که من کمترین تجربه‌ای در مربیگری ندارم ولی من 20سال بازیکن فوتبال بوده‌ و دنبال توپ دویده‌ام. شغل من ماهیگیری یا بنایی نبوده. تمام مسئولیت این تیم با من است. وقتی با مالک باشگاه توافق کردیم، بلافاصله به او گفتم که چه چیزهایی نیاز داریم. اگر کنار هم باشیم، همه‌‌چیز آسان‌تر خواهد بود. من هم می‌دانم که تجربه ندارم ولی تجربه 20سال بازیگری‌ام به من کمک می‌کند. همه مربیان من به من چیزهایی یاد داده‌اند ولی من شخصیت خودم را دارم و مسائل را از نگاه خودم می‌بینم.

  • پالرموی شما چه تیمی خواهد بود؟

مهم‌ترین مسئله این است که تیم‌مان شخصیت و هویت داشته باشد. همه شما شخصیت مرا می‌دانید و من آن را با تمرینات زیاد به بازیکنان منتقل خواهم کرد. من با توانایی‌های محدود فنی توانستم 75بار برای تیم ملی ایتالیا بازی کنم، قهرمان جهان شوم و با میلان عناوین زیادی ببرم. ما باید به‌سختی کار کنیم تا بتوانیم حریفانمان را قربانی کنیم.به فکر ساختن تیمی هستیم که 1-3-2-4بازی کند و بتواند سیستم 2-4-4را هم پیاده کند ولی مهم‌ترین مسئله این است که تیم‌مان تعادل داشته باشد.

  • آیا می‌توانی کونته جدید باشی؟

امیدوارم. می‌خواهم به تیم‌ام شخصیت بدهم.

  • شهرت زامپارینی به برکناری سریع مربیان، شما را نمی‌ترساند؟

نه. من قبل از اینکه سرم درد بگیرد به آن دستمال نمی‌بندم. تا زمانی که بدنم زخمی نشده باشد، بخیه نمی‌زنم. من قراردادی یکساله بسته‌ام که یک سال دیگر هم قابلیت تمدید دارد. زامپارینی می‌خواهد تیم بزرگی بسازد. او به توانایی‌های من باور دارد و این را ثابت کرده. من مطمئنم که ما در کنار هم می‌توانیم به‌خوبی کار کنیم.

برای من، مربیگری این تیم در 35سالگی بهترین اتفاق است. مربیگری پالرمو برای من کمتر از مربیگری میلان نیست و رساندن این تیم از سری B به سری A کمتر از صعود به لیگ قهرمانان نیست. وقتی این شغل به من پیشنهاد شد بی‌درنگ پذیرفتم و حتی حاضر بودم مجانی کار کنم.

  • پالرمو در دوران بازیگری هم شهر مهمی برای شما بود؟

بله. نخستین بازی من در سری B با پیراهن پروجا در پالرمو بود. یادم می‌آید که حتی یک موقعیت گل خالی داشتم که بیرون زدم و در پایان بازی گالئونه با من دعوا کرد.در تیم ملی هم نخستین بازی من در شهر پالرمو بود. حال امیدوارم بتوانم پالرمو را به‌خوبی مدیریت کنم ولی درنهایت نتیجه اهمیت دارد. خودم خیلی هیجان دارم و بی‌صبرانه منتظرم که کارم را شروع کنم.

  • در مورد کار پراندلی در تیم ملی ایتالیا چه فکر می‌کنید؟

عملکرد پراندلی در تیم ملی فوق‌العاده بوده. طبیعی است که وقتی تهاجمی بازی کنید، دفاعتان کمی متزلزل می‌شود ولی من سبک بازی تیم پراندلی را دوست دارم. تا چند سال قبل، استفاده از بازیکنان تهاجمی زیاد در تیم ملی ایتالیا به یک گناه بزرگ می‌مانست. پراندلی همچنین بازیکنان جوان زیادی را به تیم اضافه کرده و از این بابت شایسته تقدیر است.

  • آمبروزینی، یکی دیگر از بازیکنان قدیمی میلان و هم‌نسلان تو، از این تیم جدا شد.

شنیدن خبر جدایی آمبروزینی از میلان واقعا دردناک بود و با شنیدن حرف‌های او متاثر شدم ولی سیاست جدید میلان جوانگرایی است و باید به آن احترام گذاشت. به هر حال او هم مثل من، نستا، اینزاگی، سیدورف و دیگران در تاریخ باشگاه ماندگار خواهد شد. او می‌خواهد به تیم دیگری برود و این نشان می‌دهد که هنوز به فکر خداحافظی از فوتبال نیست. او یک دوست صمیمی و کاپیتان بزرگ بود. او وقتی به زمین می‌رفت، با تمام وجود تلاش می‌کرد و درصورتی که در سال‌های اول فوتبالش مصدوم نمی‌شد، می‌توانست کارنامه پربارتری داشته باشد.

گاتوزو، بیستمین سرمربی پالرمو طی 7سال

پالرمو را با زامپارینی ، مالک باشگاه می‌شناسند که به خوردن مربیان شهرت دارد. این لقب بی‌دلیل به او داده نشده و زامپارینی اعتقادی به ثبات در مربیگری ندارد. گاتوزو که به‌عنوان سرمربی فصل آتی پالرمو انتخاب شده، یازدهمین مربی این تیم در 2/5 فصل اخیر است. گاتوزو بیستمین انتخاب زامپارینی طی 7سال گذشته به شمار می‌رود. پالرمو فصل قبل را با سانینو شروع کرد و پس از سریال نتایج ضعیف، گاسپرینی جانشین او شد. با ادامه نتایج ضعیف، زامپارینی در نیم فصل دوم مالزانی را برای هدایت تیم انتخاب کرد ولی پس از تنها 3بازی، گاسپرینی را برگرداند و پس از آن هم سراغ سانینو، مربی شروع فصل تیم رفت. ولی این تغییرات بی‌پایان نتوانست پالرمو را نجات دهد و این تیم با ایستادن بر سکوی هجدهم به دسته دوم ایتالیا رفت. در این شرایط باید دید زامپارینی درصورت چند نتیجه ضعیف همچنان پای گاتوزو می‌ایستد یا طبق روال گذشته سراغ یک مربی جدید می‌رود؟ گاتوزو چند‌هفته روی نیمکت پالرمو دوام می‌آورد؟

افتخارات گاتوزو در دوران بازیگری:
قهرمان لیگ قهرمانان: 2003-2002 و 2007-2006با میلان
قهرمان سری A : 2004-2003 ، 2011-2010
قهرمان جام حذفی: 2003-2002
قهرمان سوپر جام اروپا: 2003و 2007
قهرمان سوپرجام ایتالیا: 2004و 2011
قهرمان جام باشگاه‌های جهان: 2007
قهرمان جام جهانی: 2006

کد خبر 220436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز