گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود اعلام حذف کنکور دانشگاه پیام‌نور از سوی رئیس این دانشگاه، مشاور رئیس سازمان سنجش گفت که براساس تصمیم کمیته کارگروه ماده 4 قانون حذف کنکور، کنکور همه رشته‌های پیام‌نور حذف نمی‌شود و در کنکور امسال همچون کنکور 91 دانشجو پذیرش می‌شود.

تست

گویا برای داستان کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نمی‌توان پایانی نوشت و با وجود تصریح قانون بر حذف کنکور از سال 90 اما کنکور همچنان برگزار می‌شود تا از این راه برخی سودهای هنگفتی نصیب‌شان شود.گردش مالی سالانه کنکور براساس آنچه سال 91 در برخی رسانه‌ها منتشر شد 700میلیارد تومان است و به همین علت «مافیای کنکور» اجازه از بین رفتن چنین بازاری را نمی‌دهد و با وجود قانون حذف کنکور، گروهی در مقابل اجرای قانون حذف کنکور مقاومت کردند.

اکنون چند سالی است که به‌علت گسترش کمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مانند پیام‌نور، غیردولتی- غیرانتفاعی و جامع علمی کاربردی، بسیاری از صندلی‌های دانشگاهی خالی می‌مانند اما مقاومت در برابر حذف رسمی کنکور ادامه دارد و دولت با اجرا نکردن قانون حذف کنکور، توپ را همچنان در زمین مجلس نگه‌داشته و مجلس هم هنوز اندر خم یک کوچه است و در کمیسیون آموزش و تحقیقات عزم جدی برای تصمیم‌گیری درباره سرانجام کنکور دیده نمی‌شود.

حذف کنکور پیام‌نور

چند‌ماه پس از آنکه کنکور دانشگاه آزاد حذف شد، رئیس دانشگاه پیام‌نور هفته گذشته اعلام کرد: دانشگاه پیام نور از این پس در مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کاردانی و کارشناسی پیوسته کنکور نخواهد داشت و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی و آنچه سازمان سنجش مشخص می‌کند، انجام می‌گیرد.

حسن زیاری گفت: دانشگاه پیام نور در راستای برداشتن سد کنکور و آرامش خاطر جوانان جویای علم، توانست پس از 4سال کار کارشناسی متخصصان، کنکور را در تمام کد رشته محل‌های خود، حذف کند.وی افزود: به این ترتیب وعده دولت و مجلس مبنی بر حذف کنکور، برای نخستین‌بار توسط دانشگاه پیام نور در تمامی کد رشته‌ها محقق شد. به گفته رئیس دانشگاه پیام نور، این دانشگاه سال گذشته موفق به حذف آزمون در6 هزار رشته محل شده بود و اکنون نیز توانست کنکور مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته را به‌طور کامل حذف کند. زیاری گفت: به این ترتیب در فراگیر سال 92 که در مهر‌ماه پذیرش خواهیم داشت نیز دیگر مقطع کارشناسی نداریم و این دوره فقط در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر برگزار می‌شود.

حذف کنکور پیام‌نور صحت ندارد

به فاصله یک‌ هفته از اعلام حذف کنکور مقطع کارشناسی پیام‌نور توسط رئیس این دانشگاه، مشاور ارشد رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این‌باره به فارس گفت: حذف کنکور در همه رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه پیام‌نور صحت ندارد. حسین توکلی اظهار کرد: جذب دانشجوی دانشگاه پیام نور در بعضی رشته‌ها براساس کنکور انجام می‌شود و این رشته‌ها در کمیته کارگروه ماده 4پذیرش دانشجو تعیین شده و این یک مصوبه رسمی است که هر ساله در بهمن‌ماه جذب دانشجو در دانشگاه پیام نور به همین شکل انجام می‌شود و حذف آزمون از این رشته‌ها خارج از نظر کارگروه ماده4 انجام‌شدنی نیست. وی تأکید کرد: حذف کنکور دانشگاه پیام نور دست‌کم امسال امکان‌پذیر نیست و شاید پس از مصوبه کارگروه از سال آینده اجرا شود.

نظر کمیسیون آموزش مجلس

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأیید اظهارات مشاور ارشد سازمان سنجش به همشهری گفت: سال گذشته جلسه کارگروه ماده 4 تشکیل و مصوب شد که در کدام رشته‌ها پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی و کدام رشته‌ها بدون کنکور باشد و این تصمیم سال گذشته اجرا شد. رضا صابری افزود: مبنای کنکور امسال هم همان تصمیم سال گذشته کارگروه ماده 4 است و هیچ تغییری نکرده و پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های دانشگاه پیام‌نور براساس کنکور خواهد بود و هرگونه تغییر در روش پذیرش دانشجو باید به تصویب کارگروه ماده 4 برسد.

کنکور، کنکور، بازهم کنکور

چند سالی است که ورود به دانشگاه دیگر ‌رؤیا نیست و با توسعه کمی آموزش عالی تقریبا همه داوطلبان می‌توانند وارد دانشگاه شوند و اکنون کنکور تنها برای ورود به برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و تصمیم‌سازان به نتیجه مشخصی درباره چگونگی پذیرش دانشجو در رشته‌های پرطرفدار نرسیده‌اند و وعده امروز و فردا می‌دهند و مؤسسات کنکور هم گردش مالی این بازار را در اختیار دارند.

درحالی‌که به گفته مسئولان، 500هزار صندلی در آموزش عالی خالی مانده است، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال کمیسیون آموزش مجلس مصوبه‌ای داشت که براساس آن طی یک پروسه 5‌ساله از سال93 سوابق تحصیلی باید دست‌کم 85درصد در پذیرش دانشجو لحاظ شود. قرار بود این مصوبه کمیسیون آموزش مجلس در صحن علنی مطرح شود که تاکنون از آن خبری نیست.

سال86 مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که براساس آن کنکور ورودی دانشگاه‌ها باید تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه (سال90) حذف می‌شد و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی باشد که هم‌اکنون که در سال سوم برنامه 5‌ساله توسعه قرار داریم، شاهد برگزاری کنکور هستیم. رئیس کمیسیون آموزش مجلس اردیبهشت امسال با تأکید براینکه براساس قانون سال86 مجلس برگزاری کنکور سال‌های91 و 92 غیرقانونی است، به همشهری گفت:

قانون موسوم به حذف کنکور تأکید داشت که کنکور پس از سال90 باید حذف شود، با وجود این کمیسیون آموزش مجلس به این، نتیجه رسید که با کنکور سال‌های 91 و 92 مشکلی ندارد و این موضوع را رسما به مردم اعلام کردیم تا نگران نباشند. با توجه به روند امور به‌نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک شاهد تصمیم‌گیری نهایی درباره سرانجام کنکور باشیم، البته این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اصلی‌ترین آن بازار چند صد میلیاردی کنکور است؛ هر چند فلسفه وجودی برخی سازمان‌ها و مؤسسات نیز با حذف کنکور زیر سؤال می‌رود.

کد خبر 222569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز