پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا، تونی بلر را که به زودی از سمت نخست‌وزیری انگلیس کناره گیری می‌کند در کاخ سفید مورد استقبال قرار داد.

روزنامه استاندارد – چاپ اتریش – گزارش داد، این دو سیاستمدار چهارشنبه شب در واشنگتن با یکدیگر شام خوردند و قرار است امروز (پنجشنبه 27 اردیبهشت) ملاقاتی کاری را برگزار کنند.

بلر روز 27 ژوئن از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. جورج بوش این سیاستمدار حزب کارگر انگلیس را «شخصی قابل تحسین» خواند. بلر مانند بوش بیش از هر چیز به دلیل جنگ عراق مورد انتقاد است.

انگلیس در این جنگ از ابتدا نزدیک‌ترین متحد دولت واشنگتن بوده است.

بنا به گفته‌های محافل دولتی آمریکا انتظار می‌رود در ملاقات امروز، بلر و بوش به توجیه عملیات‌شان در عراق بپردازند. علاوه بر آن، بوش تلاش دارد تا تضمین بلر را برای این که انگلیس همچنان در عراق خواهد ماند، کسب کند.

دوره ریاست جمهوری بوش ژانویه 2009 پایان می‌یابد. مورخان در حال حاضر این گونه تلقی می‌کنند که جنگ عراق میراث این دو سیاستمدار خواهد بود.

انتظار می‌رود بلر در نشست سران گروه هشت در هایلیگندام (شش تا هشت ژوئن) برای نزدیک کردن آمریکا و اتحادیه اروپا در مسایل غیرنظامی تلاش کند.

اختلافاتی بین دو طرف بر سر حفاظت از آب و هوا، مذاکرات بر سر لیبرالیزه کردن تجارت جهانی و مبارزه با فقر در آفریقا وجود دارد.

جانشین بلر در حال حاضر گوردون براون، وزیر خزانه‌داری انگلیس معرفی شده است. بوش پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که براون مسیر سلف خود را طی کند. وی ابراز اطمینان کرده بود که براون نیز «پیامدهای شکست» در عراق را درک کند.

کد خبر 22272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز