گروه ادب و هنر: عصر روز پنجشنبه ساختمان اتحادیه تهیه‌کنندگان موسوم به اتحادیه2، میزبان تعدادی از نمایندگان اصناف بود. درواقع نمایندگان 10 صنف ثبت قانونی شده.

 سینما مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران را برگزار و اعضای هیأت مدیره این تشکل تازه‌تأسیس را انتخاب کردند. به این ترتیب عصر 19 تیر ماه، خانه سینمای2 رسما متولد شد. آن هم در شرایطی که چند روز قبل رئیس سازمان سینمایی، ایجاد خانه سینمای2 را منتفی دانسته بود ولی در روزهای پایانی هفته گذشته سیر تحولات به‌گونه‌ای پیش رفت تا جواد شمقدری بار دیگر به سمت رفقایش در اتحادیه2 بازگردد. رئیس سازمان سینمایی و مدیران و معاونانش ابتدا برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ 6مرداد را غیرقانونی خواندند و بعد به تشکیل مجمع عمومی برای تشکیل خانه سینمای2 چراغ سبز نشان دادند. به این ترتیب با حضور نماینده وزارت ارشاد مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران برگزار شد و چند ساعت قبل از برگزاری این مجمع سیدضیاء هاشمی رئیس اتحادیه2 از پس‌گرفتن ساختمان خانه سینما نیز خبر داد. این درحالی است که درپی تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشایی خانه سینما اعلام شده بود، برگزاری مجمع عمومی توسط صنوف قانونی‌شده تا اطلاع ثانوی به تأخیر می‌افتد یا اساسا برگزاری‌اش منتفی خواهد شد. با این همه چرخش رئیس سازمان سینمایی به سوی اتحادیه2 باعث شد تا پروژه تشکیل خانه سینمای2 جدی شود.

در آستانه برگزاری مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران، شمقدری با نگارش نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد چنین عنوان کرده بود که با این روال خانه سینما تا 2 ماه دیگر هم بازگشایی نمی‌شود. این درحالی است که فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفته بود در همان روز برگزاری مجمع عمومی می‌توان در خانه سینما را نیز باز کرد.

آنچه در این میان مشهود به‌نظر می‌رسد تشکیل خانه سینمای2 با حضور حداقلی چند صنف معدود است. تازه به 10 صنفی که در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند نیز شک و شبهه‌هایی وارد شده، مثلا حضور بیژن محتشم به نمایندگی از صنف چهره‌پردازان درحالی صورت گرفته که شورای مرکزی انجمن چهره‌پردازان اعلام کرده نماینده‌ای در مجمع عمومی نداشته و محتشم با تصمیم شخصی در این مجمع حاضر شده است. اتفاقی که درمورد حضور محسن روزبهانی از سوی انجمن جلوه‌های ویژه نیز رخ داد و اکبر محمدی رئیس این انجمن اعلام کرد حضور روزبهانی به‌عنوان نماینده صنف بدون اطلاع این انجمن صورت گرفته است؛ ضمن اینکه صنف انجمن سینماداران نیز هیچ نماینده‌ای به این مجمع عمومی اعزام نکرد. اعضای هیأت مدیره خانه اصناف سینمای ایران که با حضور 50 نفر از اهالی سینما انتخاب شدند به این شرح هستند: بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه‌ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی. محسن روزبهانی و یونس صباحی نیز به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

انتقاد هیأت مدیره خانه سینما از تشکیل‌خانه سینمای 2

همان طور که پیش‌بینی می‌شد برگزاری مجمع عمومی خانه‌ اصناف سینمای ایران و تشکیل خانه سینمای2 واکنش هیأت مدیره‌خانه سینما را به همراه داشت. در بخش‌هایی از بیانیه‌ای که هیأت مدیره خانه سینما منتشر کرد، چنین آمده است تأسیس خانه سینمای 2 که با سلسله‌جنبانی تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان به منظور رانت‌جویی از دولت آینده صورت گرفته، به‌خودی خود نگران‌کننده نیست زیرا این تشکل که در غیاب اغلب اصناف عضو خانه سینمای ایران راه‌اندازی شده است سرنوشتی بهتر از هیأت ساماندهی صنوف، هیأت بازگشایی خانه سینما، گروه ناظران بر بازگشایی و ده‌ها نام کاغذی ریز و درشت نخواهد داشت. واضح است که این جمع اندک، سینمای ایران را نمایندگی نمی‌کند.

هیأت مدیره، مدیرعامل و اعضای خانه سینما متأسف‌‌اند که دستور صریح ریاست جمهوری برای ماندن و بودن خانه سینمای غیردولتی از سوی کارگزاران فرهنگی چنین فرجامی یافته است. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «علیرغم اجرای این نمایش، خانه سینما براساس دستور صریح ریاست جمهوری موانع فعالیت را رفع شده می‌بیند و با برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد ماه بر عهد خود با جامعه اصناف سینمای ایران باقی خواهد ماند.»

کد خبر 222907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز