دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

شامگاه شنبه جمع کثیری از هنرمندان در مراسم اکران فیلم «گذشته» در سالن سینماتوگراف موزه سینما حضور یافته و با اصغر فرهادی و سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوران اصلاحات دیدار کردند.

اهالی هنر و سیاست به تماشای گذشته نشستند

 به گزارش مهر سیدمحمد خاتمی در سخنانی گفت: در جمع اصحاب هنر صحبت کردن از سوی کسی که از هنر بی‌بهره است کمال بی‌هنری است. خوشحالم که در جمع شما هستم و خوشحالم که برای اتفاقی گردهم آمده‌ایم که از جنس هنر پویا و فعال ماست و توانسته تاثیری در عرصه بین‌المللی بگذارد. فیلم آقای فرهادی از سرزمینی که سابقه فرهنگ و هنر در آن دیرپاست و یکی از کانون‌های تولید و نشر فرهنگ در عالم بوده است، نایل به چنین جوایزی شده است.

وی افزود: اگر به تمدن‌های جهانی و تاثیرگذار در دنیا رجوع بکنیم شاید به تعداد انگشتان دست هم نباشند و ایران یکی از برجسته‌ترین سرزمین‌هایی است که تمدن پویا و جهانی را عرضه داشته و هنوز هم آثار آن تمدن بسیار جذاب و جالب است. اینکه از این سرزمین و در این موقعیت که خیلی هم موقعیت خوبی نیست برای اهل فرهنگ و اصحاب هنر، هنر ایران می‌تواند عرضه‌کننده اثری باشد که مورد توجه جهانیان قرار بگیرد، این خودش نقطه امیدی است برای همه ما و به ما این درس را می‌دهد که باید هنر و هنرمند و اندیشه را پاس داشت و پاسداشت اندیشه و هنر هم به این است که هنرمند و اندیشمند احساس آزادی بکند و بتواند بیندیشد، بتواند خلق کند و بتواند خلق و اندیشه خود را بی‌محابا و بدون واهمه در دنیا عرضه بدارد و ما اگر این را مورد‌توجه قرار بدهیم حتما آینده بهتری خواهیم داشت.

رئیس دولت اصلاحات همچنین بیان کرد: من برای همه شما آرزوی سلامتی و سعادت می‌کنم و امیدوارم که در دولت آینده در عرصه فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شاهد وزیری باشیم که متناسب با وضعیت ایران سرفراز و مورد توجه اصحاب فرهنگ و هنر باشد. امیدوارم به هر حال هر کس که می‌آید کسی باشد که شما هنرمندان را راضی بکند.

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز با تجلیل از اصغر فرهادی گفت: فرهادی افتخار سینمای ایران نیست بلکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است. در ادامه اصغر فرهادی، کارگردان فیلم گذشته که به تازگی به ایران بازگشته است در سخنانی از اینکه فیلمش را در ایران و در چنین جمعی می‌بیند ابراز خوشحالی کرد و گفت: برخلاف آنچه فکر می‌کنیم تشابه مردم ایران با مردم دنیا خیلی بیشتر از تفاوت‌هایشان است ولی نمی‌دانم چرا اینقدر تفاوت‌های ما را مدنظر قرار می‌دهند.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه هم ما هم مردم دنیا کمتر تلاش کرده‌ایم به شباهت‌هایمان بپردازیم، عنوان کرد: احساسات در دنیا خیلی شبیه هم است و من با ساخت فیلم گذشته در فرانسه بیشتر به این امر واقف شدم. اتفاقا از تفاوت‌ها غول عجیبی درست کرده‌اند و هیچ‌کدام از طرفین سعی نکرده‌اند به شباهت‌هایشان فکر کنند.

در این مراسم همایون اسعدیان پوستر فیلم گذشته را که توسط هنرمندان امضا شده بود به رسم یادبود به خاتمی اهدا کرد. پوستر دیگری هم با امضای خاتمی به رسم یادبود به موزه سینما تقدیم شد. همچنین عزت‌الله انتظامی کتاب خود را به خاتمی اهدا کرد.

کد خبر 223188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز