این تغییرات در عین افزودن بر میزان پیچیدگی و پویایی محیط سازمانها گزینههای بسیار متنوعی را برای خلق، ارائه و کسب ارزش در اختیار آنها قرارداده است. در این راستا مدل کسب و کار به عنوان یک مفهوم نوین مدیریتی از اوایل دهه 90 و با ظهور کسب و کارهای اینترنتی وارد ادبیات کسب و کارها شد تا با زبانی ساده به توصیف و تبیین جریان ارزش در سازمانها بپردازد.
بر این اساس، همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب و کار آن نیز متولد میشود و این امر نشاندهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدلهای کسب و کار دارد. استراتژیستها باید بدانند که مدل کسب و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایهگذاران را قانع نمایند و نوآوریهای خود را به سرانجام برسانند.
کتاب خلق مدل کسب و کار، نوشته الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور در سال 2010 منتشر شد.
به گفته ناشر کتاب، زبان فارسی نوزدهمین زبانی بود که پذیرای کتاب خلق مدل کسب و کار شد. این کتاب با شیوه منحصر بفرد نگارش و بیان مطالب، خیلی زود توانست جای خود را در میان علاقمندان به رشته مدیریت و کسب و کار پیدا کند و چاپ اول آن در کمتر از پنج ماه به اتمام رسید. بازخوردهایی که از سوی خوانندگان محترم این کتاب دریافت شد، نشان از محبوبیت این کتاب در کل ایران و گسترش علاقه افراد به دانستن در خصوص مفهوم مدل کسب و کار و نحوه بکار بستن آن در سازمانها، داشت است.
این کتاب ابزاری را در دست شما میگذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام رویکرد طراحی با ترسیم و طراحی مدل کسب و کار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.
تجربه دهه اخیر گروه پژوهشی صنعتی آریانا در پژوههای برنامهریزی استراتژیک که در سازمانهای مختلف انجام داده است نیز موید این مطلب است که سازمانها در هنگامه تدوین استراتژیهای خود کمتر به شناخت و ارزیابی مدل کسبوکار خود اهتمام مینمایند. این کتاب میتواند هم به مشاوران و هم به مدیران سازمانها کمک نماید تا استراتژیهای مناسبتری بر اساس مدل کسبوکار فعلی و بهینه خود انتخاب نمایند.
کتاب از پنج بخش تشکیل شده است:
- تابلوی طراحی مدل کسبوکار ابزاری برای توصیف، تحلیل و طراحی مدلهای کسبوکار
- الگوهای مدلکسب و کار بر اساس مفاهیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسبوکار
- تکنیکها برای کمک به طراحی مدل کسبوکار
- تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسبوکار
- فرآیند عمومی برای کمک به طراحی مدلهای کسبوکار که تمامی مفاهیم، تکنیکها و ابزارهای خلق مدل کسبوکار را به یکدیگر پیوند میدهد.
انتشارات آریاناقلم چاپ دوم کتاب را همچون چاپ اول، با رعایت مالکیت معنوی ناشر اصلی (جان وایلی) و بصورتی نفیس و با حفظ تمامی ویژگیهای نسخه اصلی انگلیسی در 258 صفحه به چاپ رسانده است تا لذت بهره از آن را دو چندان نماید.
علاقهمندان برای تهیه کتاب میتوانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com مراجعه نمایند.