همشهری آنلاین: نخستین جلسه نشست ادبی "زبان و ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه"، چهارشنبه 9 مرداد ماه با سخنرانی شاعر پیشکسوت ابوالقاسم حسینجانی در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزارخواهد شد.

قرآن کریم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حوزه هنری، ابوالقاسم حسینجانی شاعر کشورمان درباره برگزاری سلسله جلسات و نشست های ادبی زبان و ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه گفت: در این نشست ها و جلسات، با توجه به آیات صریح قرآن که درخصوص ناس و مردم و بشریت آورده شده می‌خواهیم به انسان با یک رویکرد جهانی بنگریم و زمانی که در قرآن از رفاه و آسایش انسانها سخن به میان می‌آورد، منظور تنها مسلمانان نیستند، بلکه اشاره به تمام بشریت و تمام اقوام درتمامی مناطق جهان دارد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم می‌بینیم آیاتی همانند "هدی للناس" ، "یا ایها الناس"، آورده شده است که خطاب به تمام انسانهای روی زمین بوده است و یا اینکه قرآن خود را "بیان للناس" یعنی بیانی برای به تمام انسانها معرفی می‌کند و در این جلسات با بهره گیری از مفاهیم قرآنی می‌خواهیم به زبان و ادبیات انسان در قرآن بیشتر آشنا شویم زیرا قرآن برای تمامی جهانیان فرستاده شده است و در بسیاری از موارد سخنش، سخن مردم است و هر آنچه را که به درد مردم و انسانها بوده بیان کرده است.

وی با اشاره به این که هیچ مکتبی همانند مکتب قرآن و اسلام حق را به این زیبایی معنا نکرده است، گفت: هرآنچه را که به درد مردم بخورد وموجب رشد وشکوفایی وارتقاء انسانها بشود در قرآن به آن اشاره کرده و آن "حق" است و این حق همیشه در روی زمین پایدار و ماندگار خواهد شد.

این شاعر کشورمان، برگزاری سلسله جلسات زبان و ادبیات انسان در قرآن را با رویکردی جهانی، انسانی و تاریخی ذکر کرد و گفت: ما در مجموع در این سلسه جلسات می‌خواهیم مفاهیم آیات قرآنی را خارج از مرزبندی ها، تقسیم بندی ها و مصادره بندی ها بیان کنیم زیرا قرآن برای تمامی انسانهای روی زمین از سوی خداوند متعال فرستاده شده است.

وی در پایان سخنانش به "عدل" علی (ع) که در نهج البلاغه بیان شده اشاره کرد و گفت: زمانی که حضرت علی (ع) سخن از عدل می‌گوید عدلی است که برای تمامی انسانها است و اگر به آن توجه شود باعث رفاه و آسایش تمام مردم جهان خواهد شد و ما در این سلسله جلسات تلاشمان بر این خواهد بود که به این نوع ادبیات بپردازیم.

وی ادامه داد: تک تک مسائلی که در قرآن و نهج البلاغه مطرح شده است از جنس "ناس" و بشریت است.

آیات قرآن و سخنان امیرالمومنین در نهج البلاغه تنها برای مسلمانان و شیعیان نیست بلکه برای تمامی انسانهای روی زمین است و انسانهایی که می‌فهمند، باید به کمک تمام مردم جهان بروند.

حسینجانی در پایان مطالبش گفت: با نگاهی انسانی به تمام مخلوقات جهان می‌توانیم با بسیاری از مشکلات، جنگ ها و تبعیض هایی که در جهان وجود دارد فایق آمد.

نشست های ادبی زبان و ادبیات انسان در قرآن و نهج البلاغه چهارشنبه ها ساعت 18 در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری واقع درخیابان سمیه - نرسیده به پل حافظ - طبقه سوم ساختمان اداری حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 224780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز