مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: سرنوشت بودجه سال 91حمل‌ونقل عمومی پایتخت، هنوز در ذهن بسیاری از شهروندان باقی مانده است؛ بودجه‌ای که به لطف تحریم‌های دولتی سرانجام به تهران نرسید و با پایان دولت دهم، این رقم نیز به فراموشی سپرده خواهد شد.

اتوبوس

 بودجه سال 92نیز گرچه با رقم‌های درخواستی فاصله بسیار دارد اما تخصیص صددرصدی آن می‌تواند گامی مؤثر در حل مشکلات شهروندان در بخش حمل ونقل عمومی باشد، امری که در سال 91محقق نشد.

مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ضمن تشریح بودجه مصوب سال92 در حوزه حمل‌ونقل گفت: در بحث اعتبارات مورد نیاز در سال 92 لایحه‌ای را به شورای شهر ارسال کردیم که در آن درخواست‌ها و رقم‌های پیش‌بینی شده ما درج شده بود. این لایحه به مجلس فرستاده و با تغییراتی که با رقم‌های درخواستی ما فاصله بسیار داشت، تصویب شد.

وی در ادامه به تشریح مصوبات بودجه پرداخت و افزود: در سال92 آنچه در بحث عمرانی مترو مورد درخواست ما بود 930میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خطوط و ناوگان بود که تنها247.5میلیارد تومان آن مصوب شد. همچنین در بحث یارانه مترو در سال 92، 235میلیارد تومان بودجه مورد درخواست شهرداری تهران بود که در نهایت 75میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شد که از این رقم حداقل 90درصد باید به تهران اختصاص داده شود.

رنجبریان در ادامه به بودجه اتوبوسرانی اشاره کرد و اظهارداشت: در بحث اتوبوسرانی یارانه بلیت اتوبوس آنچه مورد درخواست بود، 135میلیارد تومان برای شهرداری تهران بود که 170میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شد. از این رقم تقریبا یک سوم باید به شهرداری تهران اختصاص داده شود. وی همچنین افزود:

در بخش واگذاری اتوبوس، نوسازی، بهسازی و افزایش ناوگان که سهم دولت 82.5درصد است، ما پیش‌بینی 220میلیارد تومان برای سهم دولت کردیم، درحالی‌که بیش از 2سال است دولت در این بخش به تعهدات خودعمل نکرده است. با این حال آنچه به تصویب رسیده 111میلیارد تومان برای کل کشور است. این در شرایطی است که تمام شهرها نیاز به نوسازی اتوبوس‌ها دارند. رنجبریان با اشاره به تخفیفات گمرک برای ورود قطعات مترو اظهار کرد: در بحث تخفیفات ورود قطعات مترو 45میلیاردتومان برای کل کشور تصویب شد. همچنین در بحث تخفیفات گمرکی ماشین آلات حمل‌ونقل عمومی درخواست ما 112میلیارد تومان برای تهران بود که 50میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبات درحالی است که تقریبا چندسالی می‌شود شهرداری تهران از ردیف اعتباری تصویب شده تسهیلات ارزی در قالب صندوق توسعه ملی که 2میلیارد دلار بوده هنوز نتواسته استفاده کند. توجه داشته باشید که از این رقم یک میلیارددلار به‌صورت بلاعوض به شهرداری تهران اختصاص دارد. وی ادامه داد: در بحث انتشار اوراق مشارکت مربوط به قطارهای شهری نیز 1600میلیاردتومان برای شهرداری تهران درخواست کردیم که این رقم برای کل کشور تصویب شد. وی همچنین با اشاره به بندی از قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر کمک بلاعوض به حمل ونقل درون شهری افزود: دراین بخش نیز 4هزار میلیارد تومان درکل کشور تصویب شد.

در بحث سهم شهرداری‌ها درخصوص قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از مبلغ جرایم رانندگی، حدود 60درصد باید به شهرها تعلق پیدا کند که از این مبلغ 70درصد سهم شهرداری‌ها و 30درصد سهم دهداری‌هاست که سرجمع حدود 42درصد مبالغ جرایم هر شهر به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد. در این بخش در سال 92ما حدود 200میلیارد تومان برای شهرداری تهران پیش‌بینی کردیم که در مجلس 248میلیارد تومان، آن هم برای کل کشور تصویب شد. رنجبریان تصریح کرد: با مقایسه ارقام درخواستی و ارقام تصویب شده می‌بینیم که فاصله بسیاری وجود دارد، اما با این حال تخصیص کامل ارقام تصویب شده می‌تواند کمک بزرگی در توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران باشد.

این در حالی است که این اتفاق در سال 91به هیچ عنوان رخ نداد. وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت در سال 91گفت: در حال حاضر که 4‌ماه از سال 92می‌گذرد، هنوز هیچ دریافتی از سوی دولت در بحث اعتبارات مصوب سال 92صورت نگرفته است. با توجه به اهمیت توسعه حمل ونقل عمومی در کلانشهر تهران، شهروندان انتظار دارند بودجه سال92به سرنوشت بودجه سال 91دچار نشود.

کد خبر 225264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز