چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بردلی منینگ، نظامی آمریکایی که به دلیل همکاری با وب‌سایت ویکی‌لیکس و انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا مورد محاکمه قرار داشت، درمورد اتهام جاسوسی توسط دادگاه گناهکار شناخته شده و در مورد اتهام کمک به دشمن بی‌گناه شناخته شد.

بردلی منینگ

براساس گزارش BBC، منینگ درمورد 20 اتهام مختلف گناهکار شناخته شده و این احتمال وجود دارد که وی به بیش از 100 سال زندان محکوم شود. وکلای وی از دادگاه درخواست کرده‌بودند که اصلی‌ترین اتهام وی یعنی کمک به دشمن را از لیست اتهاماتش حذف کند اما این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته بود.

این نظامی 25 ساله آمریکایی اعتراف کرده بیش از 750 هزار سند نظامی و سیاسی محرمانه آمریکا را تنها با هدف ایجاد بحث درباره سیاست‌های خارجی آمریکا در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده اما هرگز گفته قصد ضربه‌زدن به امنیت ملی را نداشته است. افشاگری منینگ درحال حاضر بزرگترین نشت اطلاعات محرمانه در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید.

دادستان نظامی در دادگاه منینگ گفت وی می‌دانسته نیروهای القاعده نیز به این اسناد دسترسی خواهند داشت. وی ادعای وکلای بردلی منینگ را که او را فردی آشفته و متوهم توصیف کرده‌اند رد کرده و گفت این سرباز از اعتماد سوءاستفاده کرده‌است. محاکمه منینگ در پادگان فورت مید، مقر آژانس امنیت ملی آمریکا برگزار شد.

بردلی منینگ به طور کلی با 20 اتهام مواجه است که به ارتکاب 10 مورد از آنها اعتراف کرده است. وی در می سال 2010 زمانی که در عراق مشغول به خدمت بود، دستگیر شد. به دلیل بدرفتاری‌هایی که طی دوران زندانی بودن پیش از محاکمه با منینگ شده 112 روز از حکم نهایی‌اش کم خواهد شد. احتمال دارد دادگاه منینگ را به 136 سال حبس محکوم کند.

منینگ روز سه‌شنبه در زمینه 20 اتهام از جمله سرقت و فریب رایانه‌ای مجرم شناخته شد اما در زمینه اصلی‌ترین اتهامش یعنی کمک به دشمن از اتهامش تبرئه شد. وی برای پنج اتهام سرقت دو تقلب رایانه‌ای و چندین تخلف نظامی گناهکار اعلام شد اما رای نهایی دادگاه قرار است امروز، 31 ژوئن 2013 به وی اعلام شود.

درپی مشخص شدن اتهامات اصلی منینگ، جولیان اسانژ موسس وب‌سایت ویکی‌لیکس نظر دادگاه علیه منینگ در زمینه جرایمش را افراط‌گرایی ملی امنیتی خطرناک توصیف کرد.

وی که هم‌اکنون در سفارت اکوادور به سر می‌برد گفت این دادگاه هرگز دادگاه منصفانه‌ای نبوده‌است، منینگ در هیچ‌زمینه‌ای به ویژه در زمینه درخواست قهرمانانه‌اش برای شفافیت و  پاسخگویی دولت آمریکا و آگاه‌سازی شهروندان آمریکایی و بقیه جهان از جنایت‌های دولت آمریکا گناهکار نبوده است. به گفته وی تنها قربانی در این پرونده غرور جریحه‌دار شده دولت آمریکا‌ است. آسانژ گفت ویکی‌لیکس تا زمان آزاد شدن منینگ آرام نخواهد نشست.

منینگ روز گذشته درحین خواندن رای قاضی درباره اتهاماتش واکنشی نشان نداد اما دیوید کومبس وکیل وی با شنیدن گناهکار نبودن منینگ درزمینه کمک به دشمن لبخندی به لب آورده و آن را برای منینگ بردی بزرگ توصیف کرد. محاکمه منینگ از آن رو یک پرونده ویژه است که وی خود اتهامش در زمینه دادن 750 هزار گزارش‌ میدان‌های جنگ و دیپلماتیک به ویکی‌لیکس را پذیرفته‌است. وی همچنین پذیرفته که ویدئوی حمله هلی‌کوپتر آمریکایی را که منجر به مرگ غیر نظامیان و عکاس رویترز در عراق شد  نیز به ویکی‌لیکس داده است.

کد خبر 225314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز