همشهری آنلاین: عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه از دوشنبه هفته آینده جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در دو نوبت صبح و عصر آغاز خواهد شد، گفت:‌ از طرف دیگر در صورت نیاز مجلس در روز پنجشنبه هفته آینده نشست علنی برگزار خواهد کرد.

سیدشریف حسینی با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم از سوی دکتر روحانی در مراسم تحلیف، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران به‏طور متوالى تشکیل می‌شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی که با خانه ملت گفتگو کرده است، با اعلام اینکه از دوشنبه هفته آینده جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم آغاز خواهد شد، افزود: براساس برنامه‌ریزی هیأت رئیسه مجلس، روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در جلسات صبح و عصر انجام می‌شود، از طرف دیگر در صورت نیاز مجلس در روز ( پنجشنبه ۲۴ مرداد) نشست علنی برگزار خواهد کرد.

حسینی با بیان اینکه در آغاز بررسی و اخذ رأی اعتماد به وزرا، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و از کارنامه و برنامه‌های وزیران دفاع خواهد کرد، گفت:‌ پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک‌نفر مخالف و یک‌نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

این نماینده مجلس نهم، با اعلام اینکه مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات وی دو و نیم ساعت خواهد بود، افزود: بعد از دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور خود را برای بررسی برنامه‏ ها و صلاحیت هریک از وزیران به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: از این‌رو دو نفر از نمایندگان به عنوان موافق و دو نفر به عنوان مخالف با حفظ ترتیب به مدت پانزده دقیقه در دفاع و یا مخالفت با هر وزیر صحبت می‌کنند، پس از آن وزیر و در صورت تأیید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر اینکه بررسى هر یک از وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه انجام مى‌شود، افزود:‌ پس از اظهارات وزیر مطروحه و رئیس‌جمهور رأى‏گیرى به عمل آمده و بعد از خروج رئیس جمهور و وزرا از صحن مجلس نتیجه رأی اعتماد به وزرا قرائت می‌شود.

حسینی تصریح کرد: چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد، رئیس جمهور موظف است حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه بر اساس آیین نامه داخلی، بخش نطق نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه متوقف می‌شود، یادآور شد: از طرف دیگر بر اساس قانون وزرای پیشنهادی نیاز به رأی نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر در صحن علنی دارند.

کد خبر 225948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز