یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلس در حالی از امروز و در ۲نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی کلیات برنامه دولت و صلاحیت ۱۸وزیر کابینه روحانی می‌پردازد که روز گذشته وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آخرین تلاش‌های خود را برای جلب نظر موافق بهارستانی‌ها به ‌کار گرفتند.

مجلس

تعامل مجالس با دولت‌ها

از امروز نخستین جنبه تعامل مجلس نهم با دولت جدید آغاز می‌شود. تعامل مجالس سوم تا نهم با دولت‌های پنجم تا یازدهم در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، سیروسلوک خاص خود را داشت، مجلس سوم به دولتی که رئیس دولتش 2سال ابتدایی این مجلس را هم رئیس بود، نگاهی معتمدانه داشت و وزیران پیشنهادی هاشمی را با آرایی بالا به کابینه فرستاد، در مجلس چهارم اما روایت برای آیت‌الله هاشمی کمی تلخ‌تر شد و مجلس، به محسن نوربخش که برای وزارت اقتصاد دولت ششم معرفی شده بود رأی نداد. بماند آنکه چهره‌هایی مثل محمدرضا نعمت‌زاده و غلامرضا آقازاده وزیران پیشنهادی هاشمی رفسنجانی برای وزارتخانه‌های صنایع و نفت هم با ریزش آرا نسبت به 4سال قبل مواجه شده و با نمره ناپلئونی وزارت گرفتند.

مجلس پنجم اگرچه علی اکبر ناطق نوری، رئیس سابق خود را در انتخابات 76 شکست خورده می‌دید اما بنای سازگاری را با سیدمحمد خاتمی و دولت هفتم گذاشت و تمام وزیران پیشنهادی او را با آرای بالا راهی وزارتخانه‌هایشان کرد. مجلس ششمی‌ها هم که با کارگزارانی‌ها زاویه داشتند، در مورد چهره‌هایی مثل بیژن زنگنه که خاتمی او را برای وزارت نفت معرفی کرده بود مته به خشخاش گذاشتند اما باز این مجلس همسو با دولت هشتم، به تمامی وزیران پیشنهادی خاتمی رأی داد.

روایت مجلس هفتم با دولت نهم اما کمی نگران‌کننده و بی‌سابقه بود. مجلس هفتم برآمده از بدنه اصولگرایی که وزیران دولت اصلاحات را هم کم به چالش نکشیده و پای استیضاح کشانده بود، می‌باید با دولتی برآمده از بدنه اصولگرایی ساز سازگاری می‌زد اما فهرست ناشناخته‌ای که محمود احمدی‌نژاد به مجلس داد و ان‌قلت‌هایی که در سابقه برخی چهره‌های پیشنهادی‌اش وجود داشت، چاره‌ای برای مجلس نگذاشت تا 6گزینه پیشنهادی او را از دم تیغ بگذراند.

این رقم در مجلس هشتم به نصف تقلیل یافت اما باز احمدی‌نژاد رکورددار دولت‌هایی بود که وزیرانش در مجلس رأی اعتماد نمی‌گرفتند. در آن مجلس هم 3وزیر دولت احمدی‌نژاد که 2تایشان زن بودند نتوانستند از نمایندگان رأی اعتماد بگیرند.
حالا فصل آزمون دیگری برای تعامل مجلس و دولت آغاز شده است. حسن روحانی که نایب‌رئیس همین مجالس بود و در ضیافت افطاری با نمایندگان، سابقه 20ساله حضور در عرصه قانونگذاری در پارلمان را به نمایندگان یادآوری کرده است، از امروز فهرست وزیران پیشنهادی‌اش را به بوته آزمون مجلس می‌سپارد.

حضور در کمیسیون‌ها

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، مصطفی پور محمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم در کنار مسعود سلطانی فر، بیژن زنگنه و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی جزو وزرایی بودند که روز گذشته با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آخرین تلاش‌های خود را برای رای‌گیری از بهارستان انجام دادند. خبرهای روز گذشته پارلمان هم حاکی از موفقیت اکثر مردان دولت در جلب نظر موافق بهارستانی‌ها داشت.

حسن روحانی هم که 8روز پیش و در مراسم تحلیف لیست وزرای خود را به مجلس تقدیم کرد، امروز برای دفاع از 18وزیر خود به صحن مجلس می‌آید. او در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از حضور رسمی در پاستور، تأکید کرده بود که روز دوشنبه از تمامی وزرای خود دفاع قاطعی خواهد داشت و آیین‌نامه مجلس نیز این فرصت را در اختیار او قرار داده است که او ضمن تشریح کلیات برنامه دولت به دفاع از کارنامه وزرای خود بپردازد.

دیروز اما همزمان با حضور وزرای پیشنهادی دولت در مجلس، جلسه مشترک 50نفر از نمایندگان هر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان برای بررسی صلاحیت برخی از وزرا، با دعوت احمد توکلی برگزار شد و آنطور که علی علیلو از اعضای کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده است میلی منفرد و نجفی وزرای پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش مخالفان جدی در این جلسه داشتند.

نامه‌نگاری‌ها

سیل نامه‌های بیرونی به مقصد بهارستان هم کار برخی از وزرای پیشنهادی را آسان کرده است؛ روز گذشته علاوه بر اینکه رئیس سازمان نظام پزشکی از حمایت جامعه پرستاری کشور از وزارت قاضی‌زاده هاشمی خبر داد؛ جمعی از استادان تربیت بدنی و قهرمانان ورزشی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش وموافقت جامعه ورزشی کشور با این انتخاب، بیانیه دادند و مجلس را به حمایت از او دعوت کردند.

شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان هم فردا صبح و قبل از آغاز به‌کار جلسه علنی، پس از جلسه یک ساعته، نظر خود را درباره 18وزیر پیشنهادی روحانی اعلام می‌کند؛ نظر نهایی فراکسیون تحت حمایت علی لاریجانی البته به‌طور قطع در تغییر شرایط به نفع وزرایی که تقریبا حمایت فراکسیون اصولگرایان را ندارند تأثیرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد در مجموع کابینه یازدهم راه همواری برای رسیدن به پاستور دارد و حالا فصل همدلی دولت و مجلس برای حل معضلات و دغدغه‌های مردم است.

کد خبر 226589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز