دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: به نظر می رسد نبرد دو قالب دی وی دی با وضوح بالا که با یکدیگر سازگار نیستند نهایتا به بن بست می انجامد.

  
به گزارش بی بی سی، «بلو - ری» و  «اچ دی - دی وی دی (HD-DVD)» دو قالبی هستند که در ۱۲ ماه آینده شاهد فروش گسترده آنها در جهان خواهیم بود.

 اما اسکرین دایجست (Screen Digest) نشریه تخصصی فن آوری و رسانه، پیش بینی کرده که هیچ یک از این قالب ها نخواهد توانست بازار را به دست گیرد و دیگری را از میدان خارج کند.

 به گفته اسکرین دایجست، این رقابت در مجموع به بازار دی وی دی های با وضوح بالا لطمه خواهد زد. سونی حامی اصلی قالب بلو - ری است و توشیبا از اچ دی - دی وی دی پشتیبانی می کند.

بن کین، تحلیلگر ارشد اسکرین دایجست می گوید:« باور ما این است که به احتمال زیاد این دو قالب در کنار هم ادامه حیات خواهند داد تا اینکه دستگاهی سازگار با هر دو به بازار آید.»

تبلیغ منفی
«در مجموع، نتیجه روشن جنگ قالب ها، کاستن از اشتهای مصرف کنندگان برای رفتن به سمت دی وی دی های با وضوح بالاست.

 دی وی دی (DVD) در دهه ۹۰ میلادی به این دلیل گسترش یافت که قالبی یکسان و سازگار برای همه بود و راه حلی مناسب تر از کاست های وی اچ اس (VHS) برای نگهداری فیلم ارائه می کرد.

مصرف کنندگان همچنین از کیفیت پایین اغلب وی اچ اس ها خسته شده بودند و نیاز جدی به قالب بهتر احساس می شد. در مقابل برخی از ناظران این سوال را مطرح می کنند که آیا در حال حاضر تمایلی برای نسل تازه دی وی دی ها وجود دارد؟

استودیوهای فیلمسازی
همه استودیوهای فیلمسازی هالیوود به جز یونیورسال گفته اند فیلم هایشان را بر روی قالب بلو - ری عرضه خواهند کرد.

 نخستین دستگاه ها و فیلم های بلو - ری به تازگی به بازار عرضه شده اند. تنها سه استودیوی مهم هالیوود گفته اند فیلم هایشان را به صورت اچ دی - دی وی دی عرضه خواهند کرد.

مایکروسافت از اچ دی - دی وی دی پشتیبانی می کند در حالی که سونی قصد دارد فن آوری بلو - ری را در دستگاه های بازی پلی استیشن ۳ (PlayStation) تعبیه کند. در حال حاضر پخش کننده های بلو - ری دو برابر پخش کننده اچ دی - دی وی دی قیمت دارد: ۱۰۰۰ دلار در مقابل ۵۰۰ دلار.

گزارش هایی منتشر شده که تصاویر دیسک های بلو - ری در پخش کننده های سونی و سامسونگ به شکل قابل توجهی نسبت به اچ دی - دی وی دی از کیفیت پایین تری برخوردارند.

 سامسونگ علت این امر را یک تراشه معیوب معرفی کرده و گفته که مشکل را برطرف کرده است. مجله اسکرین دایجست پیش بینی کرده که تعداد کمی از خانواده ها حاضر شدند بایگانی دی وی دی خود را با دیسک های تازه جایگزین کنند.

ایکس باکس
هفته گذشته مایکروسافت درایو ضمیمه اچ دی- دی وی دی در کنسول Xbox360 را معرفی کرد. به گزارش همشهری این محصول جدید در آغاز سال ۲۰۰۷ عرضه می شود. این درایو شبیه به CD-ROM های معمولی است.

کد خبر 2276

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز