علیاصغر فانی دیروز در آیین معارفهاش بهعنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: حرکتهای اجرایی در آموزش و پرورش بدون توجه به برنامههای استراتژیک سرانجامی جز شکست ندارد و باید با ایجاد و توسعه تفکر راهبردی و آیندهنگری، تصمیمات بر پایه تحقیق، تفکر و تعقل باشد. وی که پیش از این در دولت نهم نیز مدتی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بوده است با اشاره به اولویتهای کاری خود دراین وزارتخانه افزود:
هماکنون مهمترین اولویت من و ستاد وزارتخانه و تمام مدیران اجرایی ستاد، استانها، مناطق و مدارس در سراسر کشور تلاش برای بازگشایی بهتر مدارس است و با توجه به اینکه بهار تعلیم و تربیت در راه است، اولویت اول، تلاش برای بازگشایی هر چه باشکوهتر مدارس در مهر92 است. فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش را کاملا میشناسم اظهار کرد: معتقدم سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار است و وزارت آموزش و پرورش بهعنوان نهادی که زیرساخت سرمایه انسانی را در هر جامعهای تأمین میکند، شناخته میشود پس نقش آموزش و پرورش فراتر از یک وزارتخانه و فراوزارتخانهای است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که به همه کشور و جامعه سایه میاندازد و در آموزش و پرورش معلم مهمترین رکن است، تصریح کرد: توسعه کشور از طریق ارتقای سطح کرامت و کارایی و مهارت حرفهای و افزایش انگیزه معلمان امکانپذیر است و هیچ راه دیگری نداریم. فانی تأکید کرد: باید جایگاه رکن اصلی نظام آموزش و پرورش که همان معلم است را بشناسیم و راهکارهایی برای افزایش هر چه بیشتر انگیزه معلمان ایجاد کنیم، تا وقتی آموزش و پرورش در کنار سایر وزارتخانهها یا پس از آنها مطرح باشد هیچ تحولی در کشور رخ نمیدهد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش یک سرمایهدار فقیر است، افزود:
ما نتوانستهایم از این سرمایه استفاده کنیم و بهبود مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش یکی دیگر از محورهای تحول در نظام تعلیم و تربیت است که سیاست دوم برنامه من است. وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی دوسوم کارکنان دولت را داراست،
اظهار کرد: آموزش و پرورش یکی از نهادهای بسیار مهم کشور محسوب میشود پس مدیریت منابع انسانی یک اصل است و باید تلاش کنیم که با این سرمایههای انسانی بهترین بهرهبرداری را داشته باشیم. فانی، توسعه مشارکت و بهسازی نظام آموزش و پرورش را دیگر اولویت برنامه کاری خود اعلام کرد و گفت:
توسعه مشارکت مردم، دانشآموزان، نهادهای غیردولتی و معلمان باید بهطور جدی مورد توجه توجه قرار بگیرد. وی با تأکید بر اینکه مسئولیتپذیری و پاسخگو بودن آموزش و پرورش، در قبال رشد نسلها و تربیت منابع انسانی باید براساس اسناد بالادستی شکل بگیرد، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم باشدکه این کار مغفول مانده است.
رفع تبعیض
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، رفع تبعیض و توسعه عدالت آموزشی را یکی دیگر از اولویتهای خود در وزارت آموزش و پرورش بیان و تصریح کرد: هنوز تعداد قابلتوجهی از کودکان بهویژه دختران از نعمت تحصیل محروم هستند و پراکندگی مناطق روستایی و عشایری موجب شده تا عدالت آموزشی آنچنان که باید شکل نگیرد. وی توسعه و ارتقای برنامههای آموزشی و پرورشی و درسی را یکی دیگر از برنامههایش برای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود:
تربیت دینی دانشآموزان بهعنوان یک ایرانی مسلمان در آموزش و پرورش باید اصل قرار بگیرد، ارتقای کیفیت آموزشی و نفی حافظهمحوری و تمرکز روی تفکر و تعقل دانشآموز از برنامههای جدی است.
فانی ادامه داد: با تصویب سند برنامه درسی ملی راهی باز میکنیم تا همه معلمان مشارکت گستردهای در تالیف داشته باشند و تحول باید در تالیف و برنامه درسی البته با حفظ اصول و سیاستهای کلی نظام دنبال شود.
نگاه به وضعیت معیشتی معلمان
رئیس دفتر رئیسجمهور در آیین معارفه سرپرست وزارت آموزش و پرورش که دیروز برگزار شد تأکید کرد: یادگیری تدبیر باید از مدارس آغاز شود و چشم امید دولت تدبیر به آموزش و پرورش است. محمد نهاوندیان با تأکید بر اینکه افتخار ما به معلم بودن است و معلمی، معماری جامعه است، گفت: هر مسئولی پیش از پذیرش مسئولیت باید اول معلم باشد و اگر میخواهیم مفهوم اعتدال و تدبیر را در کشور نهادینه کنیم باید از طریق معلمان و در مدارس انجام شود.
وی افزود: باید در مدارس به فرزندانمان یاد بدهیم که چگونه در عین اختلاف سلیقه دور هم جمع شوند و براساس خردجمعی عمل کنند. رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است، گفت: باید وضعیت معیشتی معلمان در یک نگاه جدید و ابتکاری به درجهای از کفایت برسد که در شأن معلمان باشد.
نهاوندیان تصریح کرد: نگاه دولت تدبیر و امید در همه امور تکیه بر مشارکت مردم است و به این معنی است که کار بهجز با دست مردم پیش نمیرود. وی با بیان اینکه ظاهرش این است که آموزش و پرورش رایگان است اظهار کرد: گاهی اوقات مردم برای کنکور هزینه زیادی صرف میکنند درحالیکه میشود بین هزینههایی که برای کنکور میشود و از آن طرف وضعیت بودجه آموزش و پرورش رابطه منطقی و متوازن ایجاد کرد.