به گزارش ایسنا، هر چند مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در سالهای گذشته روند کاهشی داشته و در سال 1391 به 19 هزار و 89 تن رسید، اما همچنان عابرانپیاده و به ویژه سالمندان و خردسالان بخش زیادی از این مرگها را به خود اختصاص داده اند. به طوری که از 4371 عابرپیادهای که در سال 1391 جان خود را از دست دادند، 2365 تن آنان سالمند و خردسالند که 12.4 درصد کل تلفات رانندگی این سال را تشکیل میدهند.
در بهار امسال هم از 4523 تنی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، 979 تن معادل 21.6 درصد آنها عابر پیاده بودند. 56.2 درصد از 979 تن عابرپیاده متوفی سه ماهه اول امسال را سالمندان و خردسالان (550 تن) تشکیل میدهند که این رقم در مقایسه با به مدت زمان مشابه سال قبل (1101 تن) با کاهش 11.1 درصدی مواجه بود.
در ردههای سنی دیگر مرگهای عابرانپیاده به ترتیب 50 تا 59 سالهها با 11.5 درصد، 40 تا 49 سالهها با 9.2 درصد، 30 تا 39 سالهها با 8.7 درصد و 20 تا 29 سالهها با 8.5 درصد قرار دارند.
در بهار امسال، استانهای تهران با 136 تن معادل 43.7 درصد، مازندران با 68 تن معادل32.1 درصد و گیلان با 46 تن معادل29.3 درصد بیشترین مرگهای عابرپیاده را نسبت به کل کشتههای حوادث رانندگی استان خود داشتهاند.
بدون شک توسعه کمی و کیفی پژوهشهای هدفمند در راستای ارتقای ایمنی حمل و نقل سالمندان، ارتقای ایمنی عابرانپیاده سالمند، بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سالمندان، ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راهها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راهها و ... در کاهش حوادث رانندگی و مرگ سرنشینان و عابرانپیاده تأثیر خواهد داشت.