گروه شهری: نخستین همایش شوراهای اسلامی‌شهر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور رئیس و معاونان این سازمان و رئیس شورای شهر تهران و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در هتل المپیک با امضای تفاهم‌نامه شورای عالی استان‌ها و سازمان میراث فرهنگی به منظور پاسداشت از پهنه‌های تاریخی کشور به پایان رسید.

در این همایش اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی نیازمند مشارکت افراد جامعه است گفت: از آنجا که حفظ میراث فرهنگی نیازمند حضور مدیریت شهری است، تعامل شوراهای اسلامی‌شهر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش میراث آریا، محمدشریف ملک زاده نیز با اشاره بر لزوم راه‌اندازی سایت گردشگری شهری از سوی شوراها و شهرداری‌های هر منطقه، گفت: شوراها می‌توانند با تشکیل تعاونی‌ها، مجامع و کانون‌های محلی، استانی و ملی گردشگری، ضمن شناسایی و ثبت مناطق نمونه گردشگری منطقه خود و نیز جاذبه‌های گردشگری، علاوه بر معرفی و حفاظت و صیانت از جاذبه‌ها با فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های لازم، بازسازی و مرمت محیط اطراف میراث فرهنگی، فضایی پر طراوت و نشاط‌آور و آرامبخش برای گردشگران را به وجود آورند و در پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری پیشقدم شوند.

به گزارش فارس در ادامه این همایش رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران با انتقاد از این که ساختمان‌های میراث فرهنگی از بافت‌های فرسوده شهر هستند، گفت: متاسفانه از بناهای میراث فرهنگی نمی‌توانیم برداشت فرهنگی و به روزی داشته باشیم به طوری که این بناها تبدیل به محل‌های انباری شده است که مثال آن بازار تهران، کرمان، اصفهان، کاشان، یزد و بسیاری از شهرهای دیگر است.

وی بر تغییر این دیدگاه اشاره کرد و افزود: همانطور که باید این دیدگاه تغییر کند و به روز شود می‌بایست در حریم میراث نیز بازنگری صورت گیرد و نباید که حریم مشترکی را برای تمام آثار میراث فرهنگی در نظر بگیریم.

در ادامه این همایش احمد مسجدجامعی با اعلام اینکه وظیفه ما فقط حفاظت از میراث فرهنگی نیست بلکه باید از آن‌ها نیز استفاده کرد گفت: برای بناهای میراث فرهنگی حتما باید کاربری جدید تعریف شود به گونه‌ای که بهترین هتل‌ها را می‌توان در همین بناها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اظهارداشت: لازم است برای بافت تاریخی تعریف ویژه‌ای داشته باشیم و شهردار بخش تاریخی را در مدیریت و نظام شهرها بگنجانیم.
در پایان نخستین همایش شوراهای اسلامی‌و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور استفاده از پایگاه مردمی‌و توان اجرایی شورا‌های اسلامی‌در پیشبرد امور کشور تفاهم نامه‌ای بین شورای عالی استانها و سازمان میراث فرهنگی به امضاء رسید.

شهرسازی برمبنای فرهنگ گذشته

مهدی چمران: معتقدم فرهنگ گذشته خودمان را باید پایه و مبنای حرکات امروز در زمینه معماری و شهرسازی قرار دهیم چرا که میراث ما می‌تواند محرک توسعه آینده باشد.

کد خبر 22973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز