جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه السفیر لبنان نوشت: دوگانگی سیاست‌های آمریکا به وضوح دیده می‌شود زیرا از سویی می‌خواهد نظام سوریه را به فرض اینکه از سلاح کشتار جمعی - و نوع شیمیایی آن - استفاده کرده است مجازات کند و در عین حال به اسرائیل در زمینه داشتن سلاح کشتار جمعی - و نوع بمب اتمی آن - تبریک بگوید.

alsafir

این روزنامه امروز در پایگاه اینترنتی خود با انتشار مقاله ای به قلم الفضل شلق با عنوان «جنگی علیه اعراب و انقلاب‌هایشان» همچنین نوشت: اگر ایالات متحده آمریکا یک کشور کوچک و ضعیفی بود آیا می توانست ادعا کند که می تواند سراسر جهان را اداره کند به طوری که رئیس امنیت و اطلاعات آمریکا و یک قاضی در این کشور می توانند کشورهای دیگر را محاکمه کنند و دیگران را مجازات کنند و حمله نظامی علیه کشورهای دیگر داشته باشند؟.

اگر سوریه یک کشور بزرگ و مقتدری بود و یا حتی از نظر قدرت در حد متوسط بود آیا آمریکا می توانست جرأت کند که نشستهای شورای نمایندگان خود را برگزار کند و مسئله حمله نظامی را مطرح کند و سرنوشت سوریه را در اختیار بگیرد؟

بنابراین منطق امروز منطق زور و قدرت است و بر منطق قانون بین المللی چیرگی دارد. ایالات متحده آمریکا سیاستی گزینشی دارد که هیچ ربطی به اخلاق ندارد به طوری که با زور و قدرت خود را بر دیگر کشورها تحمیل می کند و کارها و رفتار خود را با معنویت توجیه می کند و توجیه اخلاقی برای آن مشخص می کند در حالی که سیاستهای نژادپرستانه خود را ادامه می دهد.

سیاست‌های گزینشی آمریکا شامل دروغپردازی‌ها و مخفی کردن اهداف حقیقی خود زیر پوششی اخلاقی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه عملی غیر اخلاقی است. البته این سخنی صحیح و درست است.

وی همچنین تاکید می‌کند: این حمله شیمیایی بر امنیت ملی آمریکا تاثیر می‌گذارد و منافع ملی آمریکا را با خطر مواجه می‌کند.

اما ما نمی‌دانیم چگونه این گفتار وی را قبول کنیم؟ خود او هم این مطلب را توضیح نداده است. شاید هم ضرورت‌های هم پیمانی‌های سیاسی، تنها مسئله ای است که موضع ایالات متحده آمریکا را در برابر هر کشوری که دارای سلاح کشتار جمعی است مشخص می‌کند. البته ما فراموش نمی‌کنیم که خود آمریکا از سلاح کشتار جمعی هسته‌ای ضد ژاپن حتی بعد از امضای معاهده سازش استفاده کرده است و تنها آمریکاست که سلاح شیمیایی را در ویتنام و کشورهای مجاور آن استفاده کرده است.

همین کشور است که از مواد هسته ای رادیواکتیو در عراق استفاده کرده است؛ همچنین از این مواد هسته ای اسرائیل در جنوب لبنان استفاده کرده است ، و تعداد زخمیها بسیار زیاد است، و معلولیتهای جسمی ناشی از این مواد رادیواکتو در کشورهای قربانی بسیار افزایش یافته است ، اما اطلاعات و گزارشهای استفاده از این مواد هسته ای و اثرات خطرناک آن بر ملتها مخفی مانده است و در هیچ پایگاهی منتشر نمی شود.

اسرائیل دارای بمب هسته‌ای است، و ایران در حال ساخت آن است و پاکستان و هند نیز زرادخانه های هسته‌ای دارند. اما کاخ سفید به اسرائیل تبریک می‌گوید ، و تلاش می‌کند با ایران مذاکرات در این زمینه داشته باشد ، و در حال مراقبت از پاکستان و هند است. کاخ سفید از صدام حسین که در دهه هشتاد قرن گذشته از سلاح شیمیایی ضد ملت ایران استفاده کرد حمایت می‌کرد و همکاری با نظام صدام داشت ، اما وقتی که صدام در حلبچه و ضد کُردها از این سلاح استفاده کرد موضع تندی اتخاذ کرد، البته این در حالی بود که صدام از موضع دوست به موضع دشمن تبدیل شده بود.

دولت آمریکا مدعی است که کنگره در حال بررسی حمله محدودی ضد سوریه برای کاهش قدرت نظام سوریه و مجازات آن است در حالی که اعراب می دانند که آنچه مورد مناقشه قرار گرفته است سرنوشت سوریه و اعراب است و هیچگاه ادعاهای آمریکا را نمی پذیرند و باور نمی کنند.

در سال 1968 نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد و به پیروزی رسید ، و برنامه های آن بر مبنی شعارهایی در زمینه پایان دادن به جنگ ویتنام بود. اما به محض رسیدن وی به قدرت ، جنگ افروزی آمریکا ضد ویتنام افزایش یافت به طوری که به کشورهای مجاور ویتنام نیز کشیده شد.

همچنین هنگامی که باراک اوباما به قدرت رسید همواره شعار پایان دادن به جنگهای افغانستان و عراق سر می داد در حالی که نیروهای ارتش آمریکا همچنان در این کشورها حضور دارند.

این در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا و چاک هیگل وزیر دفاع این کشور و ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نمی توانند ضمانت بدهند که جنگ نظامی علیه سوریه محدود باشد و به جنگی تمام عیار تبدیل نشود و یا اینکه نتایجی غیر قابل پیش بینی داشته باشد. آنها به خوبی می دانند که جنگهای محدود سابق در برخی موارد به جنگهای بزرگ و فراگیری تبدیل شده است. زیرا در هر جنگی مسائلی غیر قابل پیش بینی وجود دارد. اما آنچه ما می دانیم این است که درگیریها و بحران موجود در سوریه با اعتراضات مسالمت آمیز آغاز شد سپس برخی از مخالفان از سلاح استفاده کردند که آمریکا از آنها استقبال کرد؛ سپس به انقلابی تبدیل شد و در نهایتی به جنگی که خشونت بارترین رفتارها در آن در حال اجراست تبدیل شده است.

نظام سوریه ابتدا خرسند بود که این افراد مسلح شورشی باعث خواهند شد کشورهای دیگر در کنار آن بایستند و جنگ جهانی علیه تروریسم ایجاد شود و مخالفان مسلح نیز خوشحال بودند و فکر می کردند که نظام سوریه سرنگون خواهد شد اما نه این محقق یافت و نه آن و فقط ویرانی و جنگی طولانی مدت و کشتار و خرابی روزافزون باقی ماند.

قربانی این حمله نظامی آمریکا نیز مردم سوریه هستند چه این حمله محدود باشد چه اینکه به جنگی بزرگ تبدیل شود اما اعراب باید بدانند که خود آنها و انقلابهایشان نیز هدف مطامع غربیها قرار خواهد گرفت.

منبع: واحد مرکزی خبر

کد خبر 229962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز