شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما پس از شنیدن مخالفت‌های جدی از سوی سران شرکت‌کننده در نشست گروه ۲۰ با طرح حمله به سوریه، از شهر سن پترزبورگ به آمریکا بازگشته تا خود را برای رای‌‌گیری مهم در کنگره آماده کند اما جان کری مجبور شده تا بدون باز کردن چمدانش، از روسیه به اروپا برود تا شاید بتواند حمایت سران قاره سبز را برای اقدام نظامی علیه سوریه جلب کند.

اشتون

با پابرجا ماندن اختلاف‌های گسترده در نشست گروه ۲۰ و بی‌نتیجه بودن مذاکرات در روسیه، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در نخستین مرحله از سفر 4روزه خود به اروپا وارد لیتوانی شد تا در این کشور بتواند با وزرای خارجه ۲۸کشور عضو اتحادیه اروپا درباره اقدام نظامی رایزنی کند. لیتوانی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و کری به همین‌خاطر این کشور را به‌عنوان نخستین مقصد خود برای جلب حامی در اروپا انتخاب کرده است.

از میان کشورهای اروپایی که معمولاً در سال‌های گذشته یار و همراه واشنگتن در اقدام‌های نظامی بودند تنها فرانسه آمادگی خود را برای مشارکت در عملیات نظامی علیه سوریه اعلام کرده‌است. در انگلیس پارلمان، دولت را از شرکت در اقدام نظامی منع کرده و دولت‌های دیگر مانند آلمان و دانمارک هم فقط حمایت لفظی خود را از آمریکا اعلام کرده‌‌اند ولی تأکید دارند که در عملیات نظامی شرکت نمی‌کنند. اروپایی‌ها همچنین خواستار آن هستند که مدارک روشن و مستدلی در اثبات ادعای آمریکا درباره دخالت دولت بشار اسد در حمله شیمیایی اخیر دریافت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا از لیتوانی عازم پاریس می‌شود تا با مقام‌هایی از کشورهای عضو اتحادیه عرب و همچنین با همتای فرانسوی خود دیدار کند. در اجلاس گروه ۲۰ اتحادیه اروپا، در کنار روسیه، کشورهای عضو بریکس و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه سوریه بدون مجوز شورای امنیت اعلام کردند. اوباما روز جمعه پس از پایان نشست گروه ۲۰ اعلام کرد که دنیا نمی‌تواند در مقابل وقایع سوریه بی‌تفاوت باقی بماند. پوتین هم اما در مقابل با اعلام مخالفت مجددش با اقدام نظامی هشدار داد که بدون مجوز سازمان ملل حمله به سوریه نقض قوانین بین‌المللی است و در چنین شرایطی روسیه، دمشق را تنها نخواهد گذاشت.

تلاش برای رأی مثبت کنگره

درحالی‌که کری در اروپا مشغول رایزنی برای به‌دست آوردن حامی جهت اقدام نظامی است، اوباما در واشنگتن آخرین چانه‌زنی‌های خود را برای رأی مثبت کنگره به پیش‌نویس طرح حمله به سوریه انجام می‌دهد. فردا قرار است طرح اقدام نظامی علیه سوریه که مهلت ۶۰ روزه برای آن درنظر گرفته شده مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. هری رید رئیس اکثریت سنای آمریکا به‌صورت رسمی روز جمعه این طرح را برای رای‌گیری مطرح کرد و نمایندگان کنگره روز دوشنبه باید با بازگشت از تعطیلات ۵هفته‌ای نظر خود را در رابطه با این طرح اعلام کنند.

هر چند که کمیته روابط خارجی سنا این طرح را با ۱۰ رأی مثبت در مقابل ۷ رأی منفی تصویب کرد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اختلاف‌ها در رابطه با آن در کنگره همچنان گسترده است. نظرسنجی 2 شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی و ای‌بی‌سی نشان می‌دهد که حداقل یک سوم از اعضای کنگره هنوز نتوانسته‌اند تصمیم خود را برای رأی مثبت یا منفی به این طرح بگیرند و در تردید و دودلی به‌سر می‌برند. نمایندگان نگران هستند آنچه اوباما اقدام محدود نظامی می‌داند آمریکا را بار دیگر به جنگ طولانی مدت بکشاند.

اوباما به همین‌خاطر پس از بازگشت از روسیه همه توان خود را برای جلب رأی مثبت کنگره به این طرح گذاشته است؛ طرحی که به گفته او برای «اعتبار آمریکا» حیاتی است. این در حالی است که با وجود تلاش دولت آمریکا نظر‌سنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور مخالف اقدام نظامی علیه سوریه هستند. اوباما به همین‌خاطر اعلام کرده که روز سه‌شنبه در این رابطه برای مردم آمریکا سخنرانی خواهد کرد تا برای متقاعد کردن افکار عمومی تلاش کند. اوباما با اذعان به اینکه مخالفت اکثریت مردم آمریکا را می‌داند اعلام کرده که برخی تصمیم‌ها نمی‌تواند براساس افکار عمومی گرفته شود.

کد خبر 230123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز