به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان میراث فرهنگی کشور، محمدعلی نجفی که در جلسه هماندیشی معاونین گردشگری 31استان کشور حضور داشت، خواستار آن شد تا با صرف وقت و دقت بیشتر، مقوله گردشگری جایگاه واقعی خود را پیدا کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور با تأکید بر اینکه رئیسجمهور از صنعت گردشگری انتظارات خاصی دارد که مهمترین آنها در بخش اشتغال و اقتصاد است و بیشک اقداماتی که انجام میشود، باید تأثیرات ملموس داشته باشد، افزود: در حوزه گردشگری باید برای مردم توضیح دهیم که بهدنبال چه چیزی باشند و برای چه باید سفر کنند؟ چون اگر هدف یک گردشگر ملاقات فرهنگی باشد، اقتصاد گردشگری نیز بهدنبال آن بهوجود میآید. وی گردشگری را بهترین راه خنثیکردن تبلیغات منفی علیه ایران خواند و گفت: موضع ورود ما به گردشگری درست نبوده است. دستورالعملها و نگاهها به این مقوله بسیار متفاوت بوده، وقتی میگوییم گردشگری امری فرهنگی است، باید بهعنوان یک دستگاه اجرایی نگاه اشتباه به گردشگری داخلی و خارجی را تغییر دهیم. نجفی با تأکید بر اینکه ادغام میراث فرهنگی و گردشگری با هدف همافزایی صورت گرفت افزود: با بروز آسیبها این رویداد در مسیر درستی پیش نرفت. بنابراین شناسایی و برطرفکردن آسیبها بیتردید همافزایی مورد نظر را ایجاد میکند.
وی تأکید کرد: باید برنامهها، اطلاعات و آمار حوزه گردشگری را بهروز کنیم، چون هیچ برنامهریزیای بدون اطلاعات و آمار درست نمیتواند صحیح باشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه آنچه در بخش سرمایهگذاری و بخش خصوصی گردشگری صورت گرفته، به بیراهه رفته است، گفت: در حوزه گردشگری باید فضایی مثبت و همهگیر برای کارشناسان و متخصصان فراهم شود تا نظراتشان را ارائه کنند، افراد باید این اطمینان را پیدا کنند که نظر و پیشنهادشان مورد توجه و بررسی قرار میگیرد، در حوزه گردشگری کارهای بسیار بزرگی میتوان انجام داد، به شرطی که ما خودمان را مبدأ و مقصد عالم ندانیم و حرکتی را سامان دهیم که همه کشور به نفع گردشگری فکر و عمل کنند.
نجفی تصریح کرد: نارضایتی نهادهای مردمی، اتحادیهها و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری، ادعای عملکرد موفق گردشگری را رد میکند و رضایت 10درصدی و نارضایتی 90درصدی مردم از فعالیتهای حوزه گردشگری کارنامه قابلقبولی نیست. او افزود: امیدوارم 4سال دیگر که دوران مسئولیت و خدمت ما به پایان رسید، مردم از ما و عملکردمان راضی باشند، فرهنگ پذیرش مهمان در کشور جاافتاده باشد و فهم چگونگی برخورد با گردشگر خارجی نیز در میان مردم ایجاد شده باشد.