همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدارهای جداگانه با اعضای هیأت مدیره انجمن بهره‌وری و مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه گفت: بهره‌وری ریشه در تعالیم اسلامی دارد و عدم توجه فقها به آن در طول تاریخ به خاطر عدم حضور روحانیت در کارهای حکومتی بود.

به گزارش ایسنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری توجه کارشناسان و اعضای مجمع به بهره‌وری در تدوین سیاست‌های کلی گفت: در سیاست‌های کلی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» که از سوی رهبری به قوای سه‌گانه هم ابلاغ شد، در بند اول بر اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت تولید و بهینه‌سازی تعامل عوامل تولید به عنوان عوامل بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره وری تأکید شده است.

ایشان تأکید کرد: در دورنمای 8 درصدی رشد تولید ناخالص ملی 5/ 2 درصد را به بهره‌وری اختصاص داده بودیم که طی سال‌های اخیر نه تنها محقق نشد، بلکه رشد منفی پیدا کرد.

هاشمی با اشاره به آیه 15 سوره ملک که می‌فرماید: «هو الذی جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فی مناکبها و کلوا من رزقه و الیه النشور»، گفت: خداوند در این آیه دو امر برای استفاده از زمین دارند و در پایان آیه نیز تأکید می کنند که اگر به این اوامر توجه نشود، در قیامت باید پاسخگو باشند.

وی با استناد به حدیثی از امام علی (ع) که می فرمایند:" کسی که آب و زمین دارد و باز هم فقیر است از رحمت خداوند فاصله گرفته"، گفت: اصولا با توجه به حرمت اسراف و تبذیر در اسلام ، عدم بهره گیری از عوامل و سرمایه موجود هدر دادن ظرفیت ها و امکانات است.

وی این کار را مصداق روشن تبذیر دانست و گفت: بدترین نوع تبذیر، ضایع کردن استعدادها و بهره نبردن از آنها است و بخصوص آنها که با هزینه مردم کار یاد گرفته اند و برای خدمت حقوق می گیرند، ولی بهره کافی نمی‌دهند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه این دیدار بر لزوم تهیه آماری دقیق از میزان تأثیر بهره‌وری در بخش‌های خصوصی، شبه‌دولتی و دولتی تأکید کرد و گفت: توجه و عدم توجه به بهره‌وری با افزایش اشتغال و یا رواج بیکاری ارتباطی مستقیم دارد و باید انجمن بهره‌وری با نگاه علمی به مدیران میدانی کمک نماید تا سیر حرکت کشور به سوی توسعه هموار شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه نیز به برنامه‌های دولت سازندگی در سال 1371 اشاره کرد و گفت: با تأسیس وزارت تعاون در آن سال و باز شدن افق تازه‌ای در بخش‌های مالی، تصویب شده بود که مؤسساتی با رویکرد مردم‌گرایانه و بهره‌گیری از تجربه‌های متخصصان بانکی و اقتصادی در حوزه پول و اعتبار به منظور بسط و گسترش فرهنگ تعاون و مشارکت‌های مردمی تأسیس شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگشایی بیش از 320 شعبه این مؤسسه در سراسر کشور را موفقیت‌آمیز خواند و با تأکید مسئولان آن بر توجه به مراجعات مردمی گفت: بانک‌ها و مؤسسات مالی باید در خدمت مردم و تولید کشور باشند.

وی افزود: یکی از راههای جلب رضایت مردم در بانک‌ها و مؤسسات مالی کاربرد پیشرفت‌های الکترونیکی و بکارگیری آنها در خدمت‌رسانی به مردم است.

کد خبر 231274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز