شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پاکستان شنبه ۳۰ شهریور بلندپایه‌ترین مقام طالبان در بند خود را آزاد کرد.

پاکستان

ملا عبدالغنی برادر که از سال 2010در زندان به سر می‌برد، معاون ملا عمر رهبر طالبان افغانستان است.مقامات افغانستان امیدوارند که آزادی وی چرخشی در مذاکرات صلح با طالبان ایجاد کند که اخیراً متوقف مانده است؛ هر چند پاره‌ای از تحلیلگران درباره نفوذ ملا برادر در میان طالبان ابراز تردید می‌کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، دولت افغانستان مدت‌ها خواستار آن بود که اسلام‌آباد ملا عبدالغنی برادر معاون سابق رهبر طالبان را که در حمله مشترک نیروهای پاکستانی و سیا در سال 2010در کراچی بازداشت شد، آزاد کند.

طالبان نیز همواره آزادی رهبران خود را از زندان‌های پاکستان مطالبه می‌کند و در مواردی آن را پیش‌شرط مذاکره با کابل قرار داده است. آمریکا نیز علاقه‌مند است تا پیش از خروج نیروهای غربی از افغانستان تا پایان سال 2014، کابل به پیمان صلح با طالبان دست یابد. اما واشنگتن با آزادی برادر موافق نبود، زیرا واشنگتن از آن نگران است که وی بار دیگر به جنگ با نیروهای افغان بازگردد. مقامات امنیتی و اطلاعاتی پاکستان می‌گویند که برادر تحت تدابیر شدید امنیتی در پاکستان خواهد ماند. به گفته آنان، برادر می‌تواند با هر کس که خواست، دیدار کند، اما معلوم نیست وی در کجا اسکان داده شده است.

وزارت خارجه پاکستان هدف از آزادی برادر را تسهیل هر چه بیشتر فرایند آشتی در افغانستان اعلام کرد. منابع رسمی افغان نیز از آزادی برادر استقبال کردند. محمد اسماعیل قاسم‌یار، عضو شورایی که دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان تشکیل داده است، گفت که ما بسیار امیدواریم ملا برادر بتواند نقش مهمی در فرایند صلح ایفا کند. برادر که حدود 50ساله است، یکی از اعضای بنیانگذار طالبان به همراه ملا عمر است. پس از آنکه طالبان در سال 1996کابل را تصرف کرد، برادر وزیر دفاع دولت طالبان شد.

وکیل احمد متوکل وزیر خارجه دولت طالبان نیز از آزادی برادر استقبال کرد و از پاکستان خواست حالا که وی آزاد است، تحرکات وی را کنترل نکند. پاکستان ظرف یک سال گذشته دست‌کم 33زندانی طالبان را به درخواست دولت افغانستان آزاد کرده است تا به انجام مذاکرات صلح بین کابل و طالبان کمک کند. اما نشانه‌ای از آن نیست که آزادی این افراد به مذاکرات صلح کمک کرده باشد و شماری از آنان به جنگ با دولت افغانستان بازگشته‌اند.

این امر باعث دلخوری واشنگتن و کابل شد که می‌گفتند اسلام‌آباد محل سکونت و فعالیت‌های آنان را زیرنظر نگرفته است. به همین دلیل، آمریکا از پاکستان خواسته بود به جای آزاد‌کردن برادر، وی را در بازداشت خانگی نگه دارد، اما پاکستان این درخواست را رد کرد و گفت که چنین اقدامی باعث خشم دولت افغانستان و طالبان می‌شود. آمریکا معتقد است که برادر یکی از باهوش‌ترین افراد طالبان است که اگر بار دیگر به شورشیان بپیوندد، می‌تواند کمکی استراتژیک برای آنان باشد. گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند با توجه به سال‌هایی که از بازداشت برادر می‌گذرد، وی نفوذ خود را در میان کادر رهبری طالبان از دست داده است. در مقابل، گروهی دیگر می‌گویند که وی همچنان در میان فرماندهان میدان ذی‌نفوذ است.

برادر در زمانی دستگیر شده بود که در حال مذاکرات سری صلح با حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان بود. به همین دلیل مقامات افغانستان اسلام‌آباد را متهم کرده‌اند که می‌کوشد در روند مذاکرات صلح بین کابل و طالبان خرابکاری کند یا آن را به کنترل خود دربیاورد. این ادعا را مقامات پاکستانی رد کردند و گفتند اساساً‌ عملیات بازداشت برادر به فرماندهی نیروهای آمریکایی صورت گرفته بود. برادر و کرزی از یک قبیله هستند. در خرداد، قرار بود مذاکره صلح بین طالبان و کابل در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، اما پس از آنکه طالبان پرچم امارت اسلامی افغانستان را بر فراز ساختمان خود در این شهر به اهتزاز درآورد، کرزی این طرح را متوقف کرد.

کد خبر 231900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز