چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دادگاهی در مصر زمان محاکمه رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را اعلام کرد؛ همزمان زمزمه‌های آماده شدن فرمانده ارتش مصر برای کرسی ریاست‌جمهوری، دیروز قوت بیشتری گرفت. به این ترتیب تصویر تحولات مصر بعد از ماه‌ها آشوب و ناآرامی روشن‌تر می‌شود.

مرسی

ژنرال عبدالفتاح سیسی وزیر دفاعی که در زمان ریاست‌جمهوری محمد مرسی بیشترین نقش را داشت، در مصاحبه‌ای امکان نامزد شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری را رد نکرد تا بدین‌ترتیب احتمال بازگشت نظامیان به قدرت در مصر قوت گیرد.دادگاه استیناف قاهره اعلام کرد که نخستین جلسه محاکمه محمد مرسی و 3نفر از معاونانش به اتهام نقش داشتن در اتفاقات سال گذشته مقابل کاخ الاتحادیه، 4نوامبر آینده برگزار خواهد شد.محمد مرسی پس از چندین روز تحصن خیابانی مخالفانش، در 12تیرماه گذشته از سوی ارتش رسما از قدرت کنار گذاشته شد و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد. از آن زمان مصر صحنه درگیری‌های خیابانی میان نیروهای امنیتی و هواداران مرسی است و در این مدت، صدها نفر کشته و مجروح شده‌اند.

این دادگاه مصری اتهامات وارده به مرسی را دست داشتن در بازداشت و شکنجه معترضان، قدرت‌نمایی، ایجاد رعب و وحشت درمیان شهروندان و اقدام به قتل اعلام کرد. مشخص‌ترین اتهام او کشتن معترضان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در جریان دسامبر گذشته است.
علاوه بر مرسی، قرار است 14عضو از جنبش اخوان المسلمین به اتهام قتل معترضان محاکمه شوند.دیروز همچنین دولت مصر جنبش اخوان‌المسلمین را رسما و به‌صورت نهایی منحل کرد.

وزیر همبستگی اجتماعی این تصمیم را پس از مکلف کردن کمیسیون امنیتی دولت به حذف اخوان از فهرست نهادهای مردم نهاد، اتخاذ کرد. احمد البرعی تصریح کرد که این اقدام پس از اثبات شدن تخلفات این جنبش و نقض مواد قانون نهادهای مردم نهاد صورت گرفته است.

روی آوری اعضای جنبش به خشونت، استفاده از مقر این جنبش برای انبار کردن سلاح و تیراندازی به سوی مردم ازجمله تخلفات این گروه اعلام شده است. بدین‌ترتیب از دیروز چهارشنبه رسما هرگونه فعالیت اخوان‌المسلمین غیرقانونی اعلام شد.یک هیأت قضایی هم روز دوشنبه از دیوان عدالت اداری خواست تا حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین را منحل سازد.

جماعت اخوان‌المسلمین با رویکرد اسلامگرایانه سنتی، بخش اعظم تاریخ 80ساله خود را در فعالیت‌های نامحسوس و زیرزمینی گذراند و برای نخستین بار پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در فوریه2011 بود که به‌صورت علنی وارد فضای سیاسی مصر شد و حزب آزادی و عدالت را شکل داد.

در گیرودار این انحلال‌ها و محاکمات، وزیر دفاعی که در عزل محمد مرسی بیشترین نقش را ایفا کرد، امکان تکیه زدن بر جای او را رد نکرد.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاعی که اکنون از او در میان مخالفان اخوان‌المسلمین به عنوان قهرمان مصر یاد می‌شود، در تازه‌ترین اظهارات خود، زمانی که با این پرسش مواجه شد که آیا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد یا خیر؟ این امر را رد نکرد و صرفا به این گفته بسنده کرد که زمان برای طرح چنین پرسشی مناسب نیست.

او در گفت‌وگو با روزنامه المصری الیوم، ضمن تشریح جزئیات رویدادهای نهم تا 12تیرماه گذشته، احتمال نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید یا رد نکرد و گفت: چنین مسئولیتی بسیار سنگین است. بدین‌ترتیب اکنون این پرسش قوت گرفته است که آیا مصر به دوران حاکمیت ژنرال‌ها بازخواهد گشت و آیا روندی که جمال عبدالناصر در دهه 50 قرن گذشته میلادی آغازکرد و با انور سادات و حسنی مبارک ادامه یافت، آیا ازسرگرفته خواهد شد یا خیر؟

محمد مرسی نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی است که از 60سال گذشته تاکنون به رأس هرم قدرت در مصر رسید اما به سرعت و پس از حدود یک سال سرنگون شد.اما در خارج از مرزهای مصر یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن به سوی بلوکه کردن بخش اعظم کمک‌های نظامی خود به قاهره حرکت می‌کند. این مقام مسئول به خبرگزاری رویترز گفت که در این بین، کمک‌های مربوط به مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در شبه جزیره سینا و اولویت‌هایی از این قبیل، از این امر مستنثی خواهد بود.

وی اما افزود که باراک اوباما هنوز در این‌باره تصمیمی نهایی اتخاذ نکرده است. این مقام آمریکایی تصریح کرد که واشنگتن ترجیح می‌دهد به برخی از کمک‌های اقتصادی به قاهره و مشخصا به حمایت مالی از نهادهای غیردولتی ادامه دهد. یک مقام آمریکایی دیگر هم پیش‌بینی کرد که اواخر هفته جاری تصمیم نهایی در این‌باره اتخاذ شود.

در قاهره نیز وزارت خارجه مصر اعلام کرد که درباره این امر، ‌هیچ پیامی از واشنگتن دریافت نکرده است. بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد که روابط میان مصر و آمریکا رابطه مشارکت و نه رابطه‌دهنده و گیرنده است.ایالات متحده سالانه کمک‌هایی به میزان حدودا یک میلیارد و 550میلیون دلار به مصر ارائه می‌دهد که حدود یک میلیارد و 300میلیون دلار آن کمک‌های نظامی است.

کد خبر 234469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز