گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: خرید دارو که در یک سال گذشته به مهم‌ترین مشکل بیماران تبدیل شده با وعده‌های دولت جدید می‌رفت تا حل شود اما بوروکراسی بانک مرکزی مقابل حل این مشکل قد علم کرده است.

دارو

رئیس سازمان غذا و دارو، در این‌باره گفت: در دولت یازدهم به‌دنبال آن بودیم که سرعت اختصاص ارز برای شرکت‌های دارویی را تسریع کنیم تا این شرکت‌ها راحت‌تر فعالیت کنند به همین منظور مصوباتی در دولت داشتیم اما متأسفانه این مصوبات هنوز اجرایی نشده است. علت آن هم بوروکراسی است که متأسفانه بر بانک مرکزی حاکم است و به‌رغم قول‌های مثبتی که مسئولان این بانک داده‌اند که امیدواریم به آن عمل کنند، روند تخصیص ارز که به‌تدریج از ابتدای امسال روند خوبی پیدا کرده بود، از اول مهر دوباره دچار وقفه شده است.

در خبری که ‌ مهر منتشر کرد، رسول دیناروند، توضیح داده‌ از ابتدای امسال تخصیص ارز 1226تومانی به دارو متوقف شده و ارز با قیمت 2500تومان برای این کار درنظر گرفته شده است. متأسفانه تغییر نرخ ارز در کنار کمبود دارو باعث شده که قیمت داروها به‌شدت افزایش پیدا کند. قیمت داروهای وارداتی حدود دو برابر شده است و قیمت داروهای تولید داخل به‌طور میانگین 50درصد افزایش یافته؛ یعنی برخی داروهای ایرانی ممکن است قیمتش دو برابر شده باشد و برخی نیز 20درصد گران‌تر شده باشد.

او افزود: برای جبران این افزایش قیمت اعتباری در حدود 1800میلیارد تومان تصویب شده که البته کافی نیست و با این اعتبار نمی‌توانیم همه افزایش قیمت دارو را برای مردم جبران کنیم. به همین علت تصمیم گرفتیم این اعتبار را به سمت بیماران صعب‌العلاج ببریم که داروهای بسیار گران‌قیمت مصرف می‌کنند. بیماران صعب‌العلاج دیگر مثل بیماران مبتلا به سرطان یا ‌ام‌اس نیز مشمول حمایت دولت و اعتبار مابه‌التفاوت نرخ ارز هستند و قیمت داروهای آنها این بار نه با پوشش بیمه‌ای 70درصد بلکه با پوشش 90درصد و با فرانشیز 10درصد با‌ قیمت سال 91در اختیارشان قرار دارد.

برای برخی داروهای بیماران مبتلا به سرطان که اصلاً تحت پوشش بیمه نبوده نیز ‌الان 50درصد قیمت آن از محل همین اعتبار 1800میلیارد تومانی تحت پوشش حمایتی قرار گرفته است. سید حسین قاضی‌زاده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما اعلام کرده که در مورد تخصیص ارز دارو جای هیچ نگرانی نیست.

او در پاسخ به سؤال‌ ایسنا مبنی بر ایجاد اختلال در روند تخصیص ارز دارو، افزود: هیچ مشکلی در این زمینه نیست. بانکی اعلام کرده بود که ممکن است از 14اکتبر حدود 10تا 15درصد هزینه‌ها را افزایش دهد و وزیر امور خارجه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و دیشب به من خبر دادند که حدود 95درصد مشکل حل شده و در این‌باره جای نگرانی نیست. ما نیز تخصیص مستمر ارز دارو را پیگیر هستیم.

کد خبر 234595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز