یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: ۲۱ مهر ماه هم شاخص کل بورس تهران به‌شدت صعود کرد اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد بورس تهران با ۵چالش اساسی برای ادامه رشدش مواجه است.

بورس

به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات 21 مهر ماه ادامه یافت به‌طوری که این شاخص برای نخستین بار توانست از مرز 70هزار واحد عبور کند. روند شتابان شاخص بورس برخی مسئولان را نگران کرده، این شاخص از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 35هزار واحد رشد کرده است.

ارزش کل بورس تهران برای نخستین‌بار به 346هزار میلیارد تومان معادل 116میلیارد دلار رسید. ارزش کل معاملات هم به نحو چشمگیری افزایش یافت و سهامداران در یک روز و در مجموع 730میلیارد تومان سهام در بورس خریدند این بالاترین میزان معاملات سهام در یک روز محسوب می‌شود. تقریبا تمامی رکوردهای بورس تهران از ابتدای سال تاکنون بارها شکسته شده و شاخص بورس هم نزدیک به 85درصد رشد کرده است. در عین حال تاکنون 2.5میلیون نفر در مبادلات بورس شرکت کرده‌اند و در این مدت 52هزار میلیارد تومان سهام خریده‌اند که این هم رکورد تازه‌ای محسوب می‌شود.

موافقان ادامه روند رو به رشد شاخص می‌گویند صعود شاخص‌های بورس طبیعی است و این روند کماکان ادامه خواهد یافت اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که 5چالش اساسی پیش پای بازار سرمایه است که ممکن است روند روبه رشد بازار سهام را متوقف کند.
نخستین چالش مذاکرات 1+5 است. کارشناسان بر این باورند هرچند قرار است پیشنهاد‌های جدیدی در این مذاکرات مطرح شود اما نمی‌توان انتظار داشت این مذاکرات خیلی زود به نتیجه برسد و با توجه به سابقه رفتار غرب و عهدشکنی پی‌درپی دولت آمریکا ممکن است این مذاکرات بار دیگر وارد فاز فرسایشی شود و این موضوع می‌تواند به معاملات بازار سهام آسیب برساند.

چالش دوم تصمیم‌های دولت جدید است. در تازه‌ترین رویداد شرکت ملی پالایش و پخش نامه‌ای منتشر کرده که در آن قیمت جدید خوراک پالایشگاه‌ها اعلام شده است، درصورت دریافت ارقام جدید از پالایشگاه‌ها این شرکت‌ها باید در مجموع رقمی نزدیک به هزارمیلیارد تومان به‌حساب خزانه واریز کنند که واریز این رقم تأثیر منفی بسیار زیادی در سود این شرکت‌ها خواهد داشت.

چالش سوم توقف روند اجرای خصوصی‌سازی‌ است. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که دولت قصد دارد میزان بودجه را از محل واگذاری‌ها کسر کند و از 37هزار میلیارد تومان به 5هزار میلیارد تومان برساند این به‌معنای آن است که قطعا با توجه به خبر‌هایی که در مورد مقاومت وزارت نیرو و نفت در مورد واگذاری‌ها وجود دارد بخش زیادی از واگذاری‌‌ها متوقف خواهد شد.

چالش چهارم رشد بیش از حد قیمت سهام شرکت‌هاست. نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در حال نزدیک شدن به 7مرتبه است این به‌معنای آن است که قیمت سهام شرکت‌ها به مرز گران‌شدن رسیده است. مشابه چنین رویه‌ای در سال82 در بورس تهران اتفاق افتاد و قیمت سهام شرکت‌ها به قدری رشد کرد که نهایتا به مرز اشباع رسید و پس از آن در سال 83بورس تهران به‌شدت با نزول مواجه شد.
چالش پنجم تثبیت قیمت دلار و پایان یافتن روش خرید سهام براساس ارزش جایگزینی است.

بازار سهام تاکنون خود را با دلار 3هزار تومانی هماهنگ کرده بود و سهامداران بورس تهران به‌ویژه حرفه‌ای‌های بازار از ابتدای سال در حال خرید سهام براساس ارزش جایگزینی بودند اما با توجه به نزدیک‌شدن ارزش بازار به مرز 120میلیارد دلار اکنون بازار سهام به مرز 2سال پیش رسیده و ارزش کل بورس تهران بر مبنای ارزش جایگزینی به حد معمول و معقول خود رسیده است، به همین دلیل است که در حال حاضر حرفه‌ای‌ها در حال فروش و آماتور‌ها در حال خرید سهام هستند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد با توجه به5چالش اساسی که پیش روی بازار وجود دارد ادامه روند رو به رشد شاخص‌های بورس در روز‌های آینده به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

کد خبر 234885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز