یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: پس از مدت‌ها صعود، شاخص کل بورس تهران با افت سنگینی مواجه شد و معادل ۱.۴درصد افت کرد.

بورس

به گزارش همشهری، نوار صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته پاره شد و برخی شرکت‌ها ازجمله سهام پالایشگاه‌ها با صف فروش مواجه شدند. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 35هزار واحد رشد کرده است و روند رو به رشد قیمت‌ها ظرف 2هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته بود به‌طوری که برخی کارشناسان بورس نسبت به تشکیل حباب در بورس هشدار دادند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس که مهم‌ترین معیار شناسایی حباب در بورس تهران است، به محدوده 7مرتبه رسیده است. این نسبت به‌طور عام نشان می‌دهد که قیمت سهام شرکت‌ها تا چه حد گران شده است. به اعتقاد کارشناسان درصورت عبور نسبت قیمت به درآمد بورس تهران از مرز 6.5 مرتبه احتمال تشکیل حباب در بورس تهران افزایش می‌یابد.

در داد و ستد‌های دیروز پس از مدت‌ها، شاخص کل بورس با افت سنگینی مواجه شد، این شاخص در مجموع 1064واحد معادل 1.4درصد افت کرد. این بالاترین میزان نزول شاخص از ابتدای سال تاکنون است. دیروز شرکت‌هایی که ظرف روز‌های گذشته نقش پررنگی در صعود شاخص داشتند بیشترین نقش را در نزول شاخص داشتند.

شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس ازجمله شرکت‌هایی بود که تأثیر زیادی بر نزول شاخص بورس داشت. اما بخش زیادی از نزول شاخص بورس مربوط به سهام پالایشگاه‌ها بود. دیروز قیمت هر سهم پالایش نفت بندرعباس 4درصد افت کرد و این شرکت در مجموع 200واحد اثر منفی روی شاخص بر جای گذاشت. پالایش نفت اصفهان هم با همین میزان افت در مجموع 119واحد اثر منفی روی شاخص بورس داشت. پالایشگاه تبریز هم قیمت سهام‌اش 4درصد افت کرد.چادرملو، فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت هم که ازجمله شرکت‌هایی بودند که ظرف روز‌های گذشته تأثیر زیادی بر رشد شاخص داشتند با نزول ارزش سهامشان روبه‌رو شدند و همین عامل منجر به نزول بیشتر شاخص بورس شد.

کد خبر 235731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز