دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی در گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرد به دلیل سیاست 40 ساله اشغالگرانه‌اش مسوول فقر شدید فلسطینی‌ها معرفی شد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، در گزارش این سازمان حقوق بشری که امروز (دوشنبه 14 خرداد) در لندن منتشر شد، در همین حال ادعا شد که رژیم صهیونیستی منافع مشروع امنیتی دارد.
در ادامه این گزارش آمده است، اما توجیه‌پذیر نیست که این رژیم تاسیساتی بازدارنده را در محدوده کرانه باختری ایجاد کرده است. این سازمان همچنین سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد.
بنا به اعلام عفو بین‌الملل اگر رژیم صهیونیستی می‌خواهد خود را در برابر عملیات استشهادی محفوظ نگه دارد، تاسیسات بازدارنده‌اش در طول خط سبز که اسراییل از زمان جنگ شش روزه سال 1967 در کرانه باختری کشیده شده است، کفایت می‌کند.
مالکلم اسمارت، کارشناس خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل تصریح کرد: «واقعیت این است که بخش بزرگی از این تاسیسات در محدوده فلسطینی احداث می‌شود.»
رژیم صهیونیستی به دلیل احداث این دیوار حایل در دادگاه‌های بین‌المللی نیز محکوم و این اقدامش غیرقانونی شناخته شده است. اسمارت در انتقاد از دیوار حایل گفت که این تاسیسات روستاها و شهرهای فلسطینی را از یکدیگر جدا می‌کند.

انتقاد از دیوار حایل و سیاست شهرک‌سازی
گزارش عفو بین‌الملل همچنین این را محکوم کرد که از تردد فلسطینی‌ها در 500 ایست‌بازرسی و خیابان‌های مسدود شده، جلوگیری می‌شود و برخی خیابان‌ها برای شهرک‌سازی تخلیه می‌شوند.
در این گزارش آمده، اهداف این سیاست که در حال گسترش است، «توجیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی» و مسوول «فروپاشی اقتصاد فلسطینی‌ها» است.
بر اساس این گزارش، بیشتر فلسطینی‌ها به کمک‌های امدادی وابسته هستند. رفتار صهیونیست‌ها موجب «نقض گسترده حقوق بشر» شده است و نتوانسته امنیت را نه برای اسراییلی‌ها و نه برای فلسطینی‌ها تامین کند.
عفو بین‌الملل از رژیم صهیونیستی خواسته است تا همه موانع خود را که علیه فلسطینی‌ها ایجاد کرده است، برچیند، احداث دیوار حایل در محدوده فلسطینی‌ها را متوقف کند و بخش‌هایی را که در این مناطق احداث کرده است، تخریب کند.
در این گزارش آمده است به جای آن که رژیم صهیونیستی همه گروه‌های جمعیتی را تنبیه کند، باید بر اقدامات هدفمند برای حمایت در برابر تهدیدها متمرکز شود.
این سازمان در همین حال از شبه‌نظامیان فلسطینی خواسته است حملات خود را به شهرک‌های صهیونیست‌نشین متوقف کنند و از مقامات تشکیلات خودگردان خواسته شده است تا عاملان حملات را تحت پیگرد قرار دهند.

کد خبر 23589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز