سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: 160 دفتر خدمات الکترونیک در مناطق 22 گانه شهر تهران برای ارائه خدمات به شهروندان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد باقر قالیباف که در یازدهمین جلسه شورای شهر برای ارائه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات حضور یافته بود، در پاسخ به سؤال شیبانی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران مبنی بر این که تعدادی از شهروندان رایانه ندارند، شهرداری چه تدابیری برای استفاده از فناوری اطلاعات برای این دسته از افراد انجام داده است، ادامه داد: هم اکنون تعدادی از دفاتر خدمات الکترونیک آماده شده و تا پایان شهریور ماه 160 دفتر راه‌اندازی می‌شوند که مدت زمانی لازم است تا با فرهنگسازی، مردم از فناوری اطلاعات بهره گرفته و کمتر مراجعه حضوری به شهرداریها داشته باشند.

وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده تنها 10 درصد مردم قابلیت استفاده از خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات را دارند و 90 درصد از این امکان بی‌بهره‌اند که با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک در هر ناحیه شهرداری، این مشکل تا حدودی رفع می‌شود.

شهردار تهران همچنین در توضیح عملکرد شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات با تأکید بر یکپارچگی اطلاعات در شهرداری گفت: اطلاعات در شهرداری به صورت مجمع‌الجزایری متعدد است که در لایه‌های مختلف قرار دارند و باید این اطلاعات در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شوند.

وی افزود: به دلیل نبود بانک اطلاعات و یکپارچگی اطلاعات، بخشهای مختلف شهرداری حاضر نبودند به یکدیگر اطلاعات بدهند و حتی عنوان می‌کردند که اطلاعات را به یکدیگر می‌فروشند؛ درحالیکه با یکپارچه‌سازی اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی و فرهنگسازی این مشکلات وجود نخواهد داشت.

شهردار تهران ادامه داد: بعلاوه این که با ثبت اطلاعات به صورت یکپارچه در بانک اطلاعاتی، شفاف‌سازی صورت گرفته و میزان هزینه‌ها، درآمدها و نحوه هزینه‌ها در شهرداری بطور دقیق مشخص شده، اعضای شورا و مسؤولان نیز از این طریق اطلاعات لازم را کسب کرده و بدین ترتیب کنترل و نظارت بدرستی انجام می‌شود.

وی کاهش تقاضای سفر، آلودگی هوا، هزینه‌ها و زمان را از مزایا و دیگر اهداف راه‌اندازی و توسعه فناوری اطلاعات در شهرداری بیان کرد.

امکان مشاهده زنده نقاط مختلف شهر تهران از طریق سایت شهرداری

شهردار تهران، ادامه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات را به مدیر عامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری واگذار کرد که قائمی، مدیر این سازمان نیز با نمایش اسلاید، توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به عملکرد شهرداری در سامانه «137» و ثبت درخواستها و میزان پاسخگویی شهرداری ‌گفت: طی 16 ماه گذشته یک میلیون و 358 هزار تماس شهروندان با 137 ثبت شده که به کلیه این پیامها پاسخ داده شده و 46 هزار تماس نیز در مرحله رسیدگی است.

قائمی افزود: میانگین پاسخگویی به شهروندان از لحاظ تماس تا انجام کار 13 ساعت در سال 84، 11 ساعت در سال 85 بوده و اخیرا به 5 ساعت کاهش یافته است.

وی آسفالت، جمع‌آوری زباله، برخورد با سد معبر و نظافت را 80 درصد خواستهای مردم از طریق سامانه 137 برشمرد و ادامه داد: علاوه بر بهره‌گیری فناوری اطلاعات در سامانه 137، مردم از طریق اینترنت می‌توانند درخواستها و سؤالات خود را مطرح و پیگیری کنند که در آینده با توسعه این سیستم و دسترسی مردم به این اطلاعات، مراجعه حضوری مردم به شهرداری کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران به امکان مشاهده نقاط مختلف تهران به صورت پخش زنده از طریق سایت شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: امکانات بسیاری در این سایت وجود دارد که اعضای شورا و مسؤولان شهرداری می‌توانند با مراجعه به هریک از گزینه‌های موجود از بسیاری اطلاعات بهره‌مند شوند؛ بطور مثال حتی اطلاعات مربوط به اموات در سایت موجود است.

پس از توضیحات مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران، دانشجو، مخبر کمیسیون عمران شورای شهر تهران از وی سؤال کرد که بسیاری از شهروندان به محض بروز سؤال یا مشکل، نمی‌دانند که به کجا مراجعه کرده و چه کار کنند، برای حل این مساله چه اقداماتی انجام داده‌اید!

قائمی پاسخ داد: بخش راهنمایی سایت به همین منظور طراحی شده و افراد با مراجعه به این بخش دقیقا متوجه خواهند شد که چگونه باید عمل کنند.

کد خبر 23621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز