گرگان: بافت تاریخی گرگان که اخیرا نام بافت فرسوده بر آن نهاده شده بر اثر غفلت مسئولان، به زعم مردم محلی و برخی مسئولان شهری به بافتی ناایمن تبدیل شده است و گویا قرار نیست کسی برنامه‌ای اصولی برای نجات آن طراحی کند و همچنان در هیاهوی مخالفان و موافقان تخریب بافت تاریخی گرگان، هویت تاریخی گرگان زمین فرو می‌ریزد و بهسازی و توانمندسازی آن همچنان رؤیایی است که فقط عده قلیلی که دغدغه تاریخ این مرز و بوم را دارند در سر می‌پرورانند.

 بافت فرسوده گرگان؛ فرصت یا تهدید؟

مهر در همین خصوص گزارش داد این بافت در حالی به‌صورت غیرقانونی تخریب می‌شود که محل تجمع معتادان و ولگردان شده است و می‌تواند به‌عنوان یک میراث غنی سالانه تعداد زیادی مسافر و گردشگر را جذب کند. این در حالی است که هم‌اکنون این بافت بر اثر غفلت در آستانه تخریب است و حتی خود مالکان خانه‌های تاریخی تیشه به ریشه این بافت می‌زنند. برخی از آنها نیز همانطور که گفته شد به مکان‌های مخروبه‌ای برای تجمع افراد ناباب تبدیل شده و این امر موجه‌ترین پاسخ برای تخریب تاریخ کهن گرگان زمین قلمداد می‌شود.

آسیب‌پذیری بالای بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر گرگان در این رابطه گفت: در شهر گرگان بافت‌های فرسوده‌ای در مرکز و بعضا در حاشیه شهر دیده می‌شود که بدون مجوز ساخته شده و از استحکام لازم برخوردار نیستند و همین امر باعث آسیب‌پذیری بالای این بناها شده است که باید ایمن‌سازی آن در دستور کار مسئولان قرار گیرد. محمدرضا اسفندیاری افزود: عرض راه‌های دسترسی بافت‌های فرسوده گرگان 4تا 6متری است و امکان ورود خودروهای سنگین در زمان حادثه در آن وجود ندارد. وی تصریح کرد: بافت سنتی و مصالح به‌کار‌رفته در ساختمان‌های این بافت ازجمله نی، پتک، چوب و همچنین رشد علف‌های هرز در حیاط‌های آنها باعث شده خدمات‌رسانی در بافت فرسوده به سختی انجام شود و این امر بافت‌های فرسوده را به مکان‌های مخروبه‌ای برای محل تجمع افراد ناباب و کانون معتادان یا مرکز تجمع حیوانات موذی مانند موش و گربه تبدیل کرده است. وی خاطرنشان کرد: در بافت‌های فرسوده گرگان بافت‌های تاریخی نیز دیده می‌شود و بافت تاریخی معرف سوابق هویتی یک شهر است که باید حفظ شود و ما اعتقادی به تخریب آن نداریم اما باید استحکام لازم این بناها حفظ شود.

وی ادامه داد: در بافت‌های فرسوده ساختمان‌های فرهنگی‌ای که دارای قدمت میراثی و تاریخی است وجود دارد که میراث فرهنگی و گردشگری باید از آنها حفاظت کند و از سوی دیگر اعتبارات لازم برای خرید و بهسازی آن تخصیص نمی‌یابد و این تعارض و غفلت باعث شده در برخی از ساختمان‌های تاریخی در بافت فرسوده مالک دست به تخریب بنا بزند. وی اذعان داشت: در حال حاضر بناهای تاریخی بسیاری در بافت فرسوده گرگان دیده می‌شود که نیازمند توجه و اعتبارات ویژه میراث فرهنگی و گردشگری است و در عین حال باید توجه داشت رطوبت منطقه و گذشتن قنات‌ها و آبراه‌های قدیمی از زیر این ساختمان‌ها استحکام آنها را به خطر انداخته و هر لحظه امکان فروریختن‌شان وجود دارد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر گرگان در ادامه گفت: اغلب مالکان در بافت فرسوده افرادی با تمکن مالی پایین هستند و قدرت بازسازی و تجدید بنا برای آنها وجود ندارد و ضوابط و مقررات شهرسازی و عوارض تجدید بنا فرصت بازسازی در این مناطق شهری را به حداقل می‌رساند. اسفندیاری اضافه کرد: بازسازی و ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های تاریخی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و تنها راه برون رفت از مشکلات موجود اصلاح ضوابط و پرداخت وام و تسهیلات برای بهسازی بافت‌های فرسوده که بناهای تاریخی در آن وجود ندارد، است.

به گفته وی تسریع در بازسازی بافت‌های فرسوده گرگان و تعریف تمهیدات برای ایمن‌سازی‌ از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نصب شیرهای ایستاده در بافت‌ها و بناهای تاریخی جهت ایمن‌سازی‌ در برابر اطفای حریق و خدمات‌‌رسانی شهری از سوی شهرداری ازجمله اقدام‌های اولیه برای احیای بافت‌های تاریخی است. وی هشدار داد: با توجه به قرار‌گیری گلستان روی گسل زلزله به محض وقوع زلزله با ریشتر بالا در ساعت اولیه کلیه راه‌های دسترسی به‌دلیل عرض کم در بافت‌های فرسوده بسته می‌شود و امکان ورود خودرو و تجهیزات به آن وجود نخواهد داشت و در گرگان عمق حادثه و افزایش تلفات را شاهد خواهیم بود و حادثه زلزله بم در گرگان تکرار می‌شود.

کد خبر 236443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز