گروه اجتماعی: هر تعطیلی یکروزه و چند روزه در کشور باعث می‌شود که جاده‌های شمالی ایران که به پایتخت راه پیدا می‌کنند، دچار بحران ترافیک‌های چندین‌ساعته شوند.

جاده

همین بحران‌ باعث شد که رئیس پلیس راهور ناجا بگوید: اگر ترافیک به همین صورت ادامه یابد ناگزیریم در پایان هفته محدودیت‌های سخت و تلخ ازجمله یکطرفه‌کردن جاده را اعمال کنیم. سردار اسکندر مومنی پیش از این و در 14مهر 91هم از بررسی پیشنهاد زوج و فردکردن تردد در این مسیر در روزهای پایانی هفته خبر داد و گفت: درصورت نهایی‌شدن این پیشنهاد، موضوع قطعا به اطلاع عموم خواهد رسید.

سردار اسکندر مومنی در حالی چنین گفت که در تعطیلی چهارشنبه 22شهریور تا جمعه 24شهریور 91، رکورد تردد در جاده چالوس در تمام عمر این مسیر شکسته شد و برای نخستین بار ایده زوج و فردشدن جاده چالوس در خبرهای مسئولان پلیس به گوش رسید.
مومنی همچنین در نشست خبری تازه خود با خبرنگاران تأکید کرد: 10میلیون نفر در شمال البرز و بیش از این میزان نیز در جنوب آن سکونت دارند اما یک مسیر کامل جدا برای مسافرت این میزان جمعیت وجود ندارد و این امر موجب شده زندگی عادی مردم در شمال کشور‌ با اختلال جدی مواجه شود.

او با تأکید بر اینکه درخواست پلیس از دولت این است که هرچه سریع‌تر طرح‌های نیمه‌تمام در جاده‌های فیروزکوه و هراز، 12کیلومتر از آزادراه قزوین - رشت و آزادراه در دست ساخت تهران - شمال که سال‌هاست به اتمام نرسیده تکمیل و اجرایی شوند، افزود: در غیراین صورت پلیس ناگزیر است به‌رغم میل باطنی خود محدودیت‌هایی را برای جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی اعمال کند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در روزهای پایانی هفته پلیس نسبت به یکطرفه‌کردن جاده‌های چالوس و هراز اقدام می‌کند، گفت: این امر مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند اما با توجه به اینکه همین امر هم نمی‌تواند پاسخگو باشد پلیس محدودیت‌های جدیدی را در دست بررسی دارد که مهم‌ترین آنها اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی هفته در جاده چالوس است که قطعا پس از نهایی‌شدن طرح جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مومنی درباره زمان اجرای این محدودیت گفت: قطعا قبل از پایان سال به‌صورت آزمایشی یکی از این طرح‌ها را در جاده چالوس اجرا می‌کنیم و اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد به سایر جاده‌های مشکل‌دار خصوصا جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی نیز توسعه خواهد یافت.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا اجرای این طرح در عید نوروز به‌صورت کامل انجام خواهد شد که امیدواریم با انجام آن بتوانیم بخش زیادی از مشکلات ترافیکی این مسیر را برطرف کنیم. مومنی در عین حال بازهم تأکید کرد: انتظار داریم وزارت راه نسبت به احداث یک جاده ایمن و مجزا برای سفر به استان‌های شمالی اقدام کند چرا که در غیراین صورت پلیس برای رفاه حال مسافران مجبور است به‌رغم میل باطنی خود محدودیت‌های ترافیکی را در جاده‌ها افزایش دهد.

جریمه‌های گران‌تر در سال 93

رئیس پلیس راهور ناجا درباره تغییر در نرخ جرایم رانندگی گفت: براساس قانون پلیس موظف است هر 3سال یک‌بار نسبت به بازنگری و نرخ جرایم رانندگی براساس نرخ تورم کشور و سایر موارد مربوطه اقدام کند که این امر در حال بررسی است و قطعا از ابتدای سال 93نرخ جریمه‌های رانندگی تغییر خواهد کرد.

مومنی درباره آلودگی هوا و تمهیدات پلیس در فصل سرما در این زمینه گفت:‌ متأسفانه هنوز خودروهایی در کشور تولید می‌شود که در هر 100 کیلومتر پیمایش بین 18تا 20لیتر مصرف سوخت دارند. این در حالی است که این رقم باید 10لیتر باشد. از سوی دیگر با پیگیری پلیس توانستیم کنیستر و کاتالیست را مجددا روی برخی خودروهایی که آن‌را حذف کرده بودند بازگردانیم اما هنوز تکلیف یک میلیون خودرویی که بدون کاتالیست و کنیستر تولید شده‌اند و آلایندگی آنها 40برابر خودروهای استاندارد است مشخص نیست و سازمان‌های مربوطه باید در این خصوص فکری اساسی کنند.

او درباره معاینه فنی نیز گفت: قبلا نماینده پلیس در مراکز معاینه فنی مستقر بود ولی چند سال قبل مشخص نشد که به چه دلیلی حضور نماینده پلیس حذف شد؛ از سوی دیگر در طرح پیشنهادی که منجر به 5ساله شدن معاینه فنی خودروها شد پیشنهاد پلیس و دولت معافیت 2ساله خودروهای نو برای دریافت معاینه فنی بود که در صحن مجلس این رقم به 5سال افزایش یافت اما هم‌اکنون در کمیسیون‌های مجلس پیگیری‌هایی در حال انجام است که این سن مجددا به 2سال کاهش یابد. مومنی ادامه داد: اما همه‌‌چیز معاینه فنی نیست چرا که 500هزار وانت نیسانی که 18تا 20لیتر مصرف بنزین دارند اگر معاینه فنی نیز بگیرند چیزی از مصرف آنها کم نمی‌کند.

کد خبر 237313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز