جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین روز نشست دو روزه سران گروه هشت در هایلیگندام آلمان، قرار است به گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای نوظهور اقتصادی اختصاص یابد.

خبرگزاری آلمان از محل برگزاری این نشست گزارش داد، این در حالی است که کشورهای نوظهور اقتصادی عزم خود را جزم کرده اند تا از این فرصت استفاده کنند و دیدگاه‌های‌شان را درباره مسایل زیست محیطی و آب و هوایی و همچنین درباره ضرورت ارایه کمک‌های واقعی به کشورهای آفریقایی به اطلاع طرف مقابل برسانند.
مذاکرات سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان صبح امروز (جمعه 18 خرداد) ابتدا درباره هفت کشور آفریقایی و همچنین اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد آغاز شد و موضوع اصلی این گفتگوها احتمال افزایش کمک‌های اقتصادی و مالی به کشورهای بسیار فقیر قاره سیاه بود.
آلمان که امیدوار است بتواند این نشست را با اقدامی قابل توجه در خصوص کشورهای آفریقایی به پایان برساند، گاهی با مواضع محتاطانه شرکای خود و همچنین سازمان‌های غیردولتی حاضر در نشست هایلیگندام مواجه می‌شود.
به نوشته روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه سایتونگ، گروه هشت کشور صنعتی جهان که پیش از این نیز بارها از جانب سازمان‌های مختلف غیر دولتی و بین المللی به علت عمل نکردن به تعهدات و وعده وعیدهای مالی و اقتصادی خود به کشورهای در حال توسعه و فقیر مورد انتقادهای شدید قرار گرفته، ممکن است در نشست امروز خود با اختصاص برنامه‌ای 60 میلیارد دلاری برای مبارزه با بیماری‌های ایدز، مالاریا و سل در کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی موافقت کند.
این روزنامه همچنین نوشت، سران کشورهای گروه هشت در عین حال از تعیین جدول زمانی مشخص در بیانیه پایانی خود خودداری کرده و مشخص نکرده‌اند که چه میزان اعتبار به هر یک از کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی در مبارزه با بیماری‌های ذکر شده اختصاص خواهند داد.
سران گروه هشت همچنین در مذاکرات امروز خود از دیدگاه‌های نمایندگان پنج کشور بزرگ نوظهور چین، برزیل، مکزیک، آفریقای جنوبی و هند آگاه خواهند شد. این کشورها اعلام کرده‌اند قصد دارند از این فرصت استثنایی استفاده کنند و دیدگاه‌شان را درباره مبارزه با گرمای فزاینده زمین و اهمیت و فوریت مسایل زیست محیطی به سران گروه هشت منتقل کنند.
در حالیکه که کشورهای گروه هشت در مذاکرات دیروز خود تعهد کردند برای کاهش واقعی گازهای آلاینده گلخانه ای تلاش کنند، انتظار می‌رود نمایندگان کشورهای نوظهور اقتصادی در مذاکرات امروز بر این مساله تاکید کنند که به هیچ وجه راضی نخواهند شد توسعه و رشد اقتصادی کشورهای خود را فدای آرمان محیط زیست کنند. در عین حال قرار است همکاری و مشارکت این کشورها با گروه هشت نهادینه شود.
از طرف دیگر امکان دارد کشورهای هند و برزیل دیدگاه‌های خود را درباره مذاکرات دوحه که در چارچوب سازمان جهانی تجارت آغاز شده، اما بر اثر اختلافات اعضای مهم به بن بست رسیده است، ارائه کنند. آلمان نیز امیدوار است بتواند از نشست سران گروه هشت برای تسریع مذاکرات آزادسازی تجارت در جهان درچارچوب مذاکرات دوحه استفاده کند.
مذاکرات سازمان تجارت جهانی به علت آن که در سال 2001 میلادی در دوحه – پایتخت قطر – آغاز شد، به مذاکرات دوحه معروف شده است. هدف ازاین مذاکرات، تلاش برای رفع موانع تجاری  و کمک به کشورهای  در حال توسعه برای تسریع رشد اقتصادی آنها اعلام شده است.
به علت اختلاف نظرهای  زیاد بین کشورها در حال توسعه و کشورهای صنعتی، روند مذاکرات یادشده در ژوییه سال 2006 به بن بست رسید، اما کشورهای دخیل در این مذاکرات همچنان تلاش می‌کنند تا با کاهش اختلافات خود، زمینه را برای رفع موانع تجارت آزاد در جهان فراهم سازند.
مشکل اصلی که در سر راه این مذاکرات وجود دارد، تعیین  میزان کاهش یارانه های کشاورزی در کشورهای ثروتمند جهان است. کشورهای در حال توسعه مانند برزیل و هند همچنان بر این عقیده اند که کشورهای توسعه یافته  به خصوص آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند یارانه‌های کشاورزی و تعرفه های وارداتی  خود را به اندازه کافی کاهش دهند.
استدلال آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این است که آنها حاضر به دادن امتیازات قابل توجهی هستند، اما کشورهای در  حال توسعه به اندازه کافی در بازارهای خود را به روی کالاهای ساخته شده باز نمی کنند.
کد خبر 23792

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز