جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب حاکم چین خود را برای برگزاری نشستی بزرگ با هدف پیشبرد اصلاحات جامع آماده کرده است .

چین در انتظار اصلاحات جامع

به گزارش ایرنا، قراراست این نشست از روز شنبه در تالار بزرگ خلق در پکن آغاز شود که بسیاری از ناظران امیدوارند نتایج آن باعث پیشرفت های مهمی دراصلاحات و سیاست درهای بازو تحولات مختلف اقتصادی و اجتماعی در چین شود.

درواقع نشست روز شنبه درپکن که سومین نشست کنگره هجدهم محسوب می شود اصلی ترین مکان برای بسیاری سیاستگذاری های کلان دریک سال آینده خواهد بود.

تعمیق اصلاحات مهمترین محور این همایش اعلام شده است. در واقع رهبران نسل جدید چین از آبان سال گذشته زمام امور را به دست گرفته اند یکی از اهداف اصلی خود را توسعه اصلاحات اعلام می کنند.

شی جین پینگ رییس جمهوری و دبیرکل حزب کمونیست چین هفته گذشته در دیداری که با دانشگاهیان در شهر پکن داشت قول داد در سومین نشست کمیته مرکزی در سال جاری ˈاصلاحات جامع ˈ محور گفت و گوها و تصمیم گیری ها خواهد بود.

همایش حزب کمونیست در پکن از آنجا مورد توجه است که همه می خواهند بدانند چین چطور و از چه راهکارهایی به دنبال پیشبرد اصلاحات است.

افزون براین نباید فراموش کرد که از سال 1978میلادی که سیاست اصلاحات و درهای باز در چین آغاز شد همیشه تصمیمات مهم و محوری برای این کشوردر نشست حزب حاکم کمونیست گرفته شده است.

برای نمونه سیاست اصلاحات در نشست حزب در 1978 و سیاست اقتصاد بازار در نشست حزبی دیگر در سال 1994 اتخاذ شده است.

نزدیک به 200 نفر از برجسته ترین سیاستمداران چین در همایش چهار روزه هفته پیش رو حضور خواهند یافت و احتمال می رود که این بار سیاست اصلاحات جامع در جریان گفت وگوها به تصویب برسد.

این روند می تواند زمینه های مختلفی چون راه های مبارزه با فساد، تحول در ساختارهای صنعتی، بخش های خدماتی و شهری شدن و شهرنشینی را شامل شود.

روزنامه دولتی ˈگلوبال تایمزˈ در مطلبی آورده که رهبران چین باید به اصلاحات اقتصادی و سیاسی به طور همزمان توجه کنند زیرا هیچیک از آنها بدون دیگری تکمیل نخواهد شد.

از آنجا که چالش های امنیتی در چین در سالهای اخیر فزاینده بوده شمار زیادی از محققان و کارشناسان اصلاحات سیاسی را در کنار اصلاحات اقتصادی برای کشور ضروری دانسته اند.

در نظرسنجی انجام شده اخیر که در مطبوعات چین منتشر شدآمده که 83 درصد ازهفت هزار نفری که مورد سوال بوده اند تغییر کارکردهای سازمان های دولتی را خواستار هستند و 78 درصد هم گفته اند باید مساله فاصله غنی و فقیر درچین جدی تلقی شود .

کد خبر 238036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز