همشهری آنلاین: در شب عاشورای حسینی و شهادت جانسوز سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هزاران زائر و مجاور بارگاه مطهر امام رضا (ع) در غم جانکاه شهادت مظلومانه آن حضرت به سوگ نشستند و این مکان قدسی غرق در عزا و ماتم شد.

ایرنا نوشت: حرم مطهر رضوی شاهد حضور صدها هیات های عزاداری بود که در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی وارد این مکان مقدس می‌شدند و در صحن‌های و رواق‌های مختلف این بارگاه منور ضمن عرض تسلیت شهادت سالار شهیدان دشت کربلا به پیشگاه مقدس ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) به عزاداری می‌پرداختند.

این هیات پس از عزاداری در غم شهادت قافله سالار کربلا در حرم مطهر رضوی با نظمی خاص جای خود را به دیگر هیات‌ها و دسته عزاداری می‌دادند.

به مناسبت عاشورای حسینی همچنین مراسم با شکوهی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

در این مراسم یکی از روحانیون به تبیین ارزش‌های قیام عاشورا و ویژگی‌های امام حسین (ع) پرداخت و گفت: عاشورا جلوه‌ای زیبا از خدا و عشق ولی به خداست، هر آنچه تاکنون از کربلا شنیده‌ایم تشنگی و دود و عطش است اما در عمق این سختی‌ها، زیبایی‌هایی بسیاری وجود دارد.

حجت الاسلام محمد سیدآبادی افزود: یکی از زیبایی‌های عاشورا و صحنه حماسه کربلا، ایثارگری‌های امام حسین (ع) و یاران باوفایش و اشتیاق بی‌مانند آنان برای شهادت و رسیدن به لقاء الله بود.

وی بیان کرد: عشق به خدا در نماز ظهر عاشورا و مناجات امام حسین (ع) با پروردگار خویش در شب عاشورا که سراسر دلدادگی بنده نسبت به خالق خویش می باشد، موج می‌زند و همه این موارد از زیبایی های واقعه کربلاست.

او گفت: اظهارات ایثارگرانه یاران امام در شب عاشورا مشهور است، زیرا یک به یک آنان برخاستند و آمادگی خود را برای جانبازی و ایثارگری در راه حسین بن علی (ع) ابراز داشتند و قویا گفتند که ای نواده پیامبر (ص) هرگز از تو جدا نخواهیم شد و اگر سلاحی برای جنگ با دشمنان هم نداشته باشیم با سنگ با آنان خواهیم جنگید تا همراه تو به شهادت برسیم.

سخنران دیگر این مراسم نیز به تبیین اعمال امام حسین (ع) در شب عاشورا که شامل دعا، استغفار، تلاوت قرآن و مناجات با خداوند می شود، پرداخت.

حجت الاسلام ˈسید حسین مومنیˈ گفت: از ویژگی های امام حسین (ع) که سرچشمه دیگر صفات و امتیازات ایشان شد، این بود که فرمان خاص آفریدگارش را در روز بزرگ و جاودان عاشورا به سبک بی نظیری به انجام رسانید و خدا را به گونه ای عبادت کرد که نه کسی پیش از او توفیق آن را یافته بود و نه پس از او.

وی بیان کرد: نماز، استغفار و مناجات و عبادت امام حسین (ع) در آن شب و روز تاریخی و حماسه ساز، عاشورا، جامع ، کامل ، پر محتوا و دربردارنده تمامی اقسام و ابعاد و چهره های یک سیستم عبادی کامل بدنی و قلبی بود و همه جلوه های پرستش خالصانه و عاشقانه خداوند در آن موج می زد.

وی همچنین با مقتل خوانی شور خاصی به عزاداری هزاران زائر و مجاور بخشید و فریاد های یاحسین ، یاحسین آنان، صحنه هایی از عشق و دلدادگی را به خاندان نبوت به نمایش گذاشت.

در مراسم عزاداری شب عاشورا در حرم مطهر رضوی، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به مدیحه سرایی، و قرائت زیارت عاشورا پرداختند.

بر پایه این گزارش ، همچنین علاوه بر حرم منور رضوی ، امشب اماکن مذهبی شهر مشهد نیز شاهد عزاداری باشکوه سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش بود و صدهای ایستگاه صلواتی در سطح شهر مشهد از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.

مراسم شب عاشورای حسینی در دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی نیز برگزار شد و سخنرانان و مداحان ابعادی از قیام خونین کربلا و شهادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و یاران و اصحاب آن حضرت را تشریح کردند.

کد خبر 238670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز