به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران که با ریاست استاندار تهران و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، پلیس راهور تهران، سازمان هواشناسی، محیط زیست و آموزش و پرورش برگزار شد، هر یک از نمایندگان و مسئولان دستگاهها گزارش خود را ارائه کردند.
در این جلسه کاظم ندافی، نماینده وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آماری که مرکز معاینه فنی خودرو اعلام کرده است، در حال حاضر 70 هزار خودروی فرسوده هست که اطلاعات آن در مرکز معاینه فنی موجود است و هر یک از این خودروها به اندازه 30 خودرو آلودگی ایجاد میکنند.
وی افزود: پیشنهاد میشود با توجه به شرایط هوا در پاییز و زمستان، سوزاندن زباله ممنوع شود.
ندافی درباره تاثیر اجرای طرح زوج و فرد، گفت: هر زمان که این طرح اجرا شده، پاسخ گرفتهایم.
به گزارش ایسنا، نماینده سازمان هواشناسی نیز گفت: در هفته جاری و طی امروز و فردا انباشت آلایندههای هوا کم است، اما با توجه به اینکه شرایط جو در روزهای دوشنبه و سهشنبه به وارونگی شدید میرسد، شاهد وضعیت بحرانی در هوا خواهیم بود و پتانسیل آلودگی هوا در این دو روز بسیار بالاست.
وی افزود: از روز چهارشنبه با توجه به جریان هوا و موج بارشی که از جنوب غرب آغاز میشود، به علت ریزش باران و باد، از میزان آلودگی هوا کاسته خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران که به عنوان نماینده شهرداری در جلسه حضور داشت، با اشاره به وجود 70 هزار خودروی فرسوده، گفت: این تعداد خودرو به اندازه دو میلیون خودروی معمولی ایجاد آلایندگی میکنند و باید برای خودروهای فرسوده تصمیم جدی اتخاذ شود.
وی همچنین خواستار متوقف شدن موتورسیکلتهای بنزینی، گفت: شناور شدن ساعات کار ادارات نیز از موضوعاتی است که پیشنهاد میشود در دستور کار قرار بگیرد چرا که از نظر ما تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی دارد.
وی پیشنهاد کرد: ساعت شروع به کار صنایع و ادارات نظامی 6:30، مدارس 7:30، ادارات 8:30 و بازار و سایر بخشها 10 صبح باشد.
نوروزی همچنین پیشنهاد برگرداندن سرویس ادارات دولتی را مطرح کرد و گفت: اصرار داریم که سرویس ادارات مجدد بازگردانده شود، چرا که به نظرم این تصمیم یک تصمیم غلط بوده و باید تدابیری اتخاذ شود که سرویس ادارات را بازگردانیم.
مشاور معاون شهردار تهران همچنین خواستار راهاندازی BRT بزرگراه شهید همت شد و گفت: BRT نشان داده که مّسکن است و نتیجه آن را در حمل و نقل شهری نسبت به سایر خطوط اتوبوسرانی تجربه کردهایم.
وی از استانداری و کمیته کاهش آلودگی هوای تهران درخواست کرد تا میزان اجرای مصوبات و میزان تاثیر هر یک از طرحهای اجرا شده را از طریق پژوهش توسط دستگاهی همانند جهاد دانشگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن اعلام شود.
به گزارش ایسنا، همچنین نماینده پلیس راهور تهران نیز در این جلسه گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی، اجرای طرح زوج و فرد مشکلاتی را برای پلیس ایجاد میکند که لازم است با نصب دوربین نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.
وی همچنین با ارائه گزارشی از برخورد پلیس با خودروهای آلاینده و دودزا و یا فاقد معاینه فنی گفت: از 18 مهرماه تا 24 آبان ماه 55 هزار و 658 خودروی فاقد معاینه فنی و دودزا جریمه شده است. همچنین 619 خودرو نیز یا به تعمیرگاه اعزام شده و یا توقیف شدهاند.
نماینده پلیس راهور تهران از استقرار 15 تیم موتورسوار در هر منطقه برای کنترل خودروها در طرحهای اعلام شده خبر داد و گفت: باید بپذیریم که برخورد با موتورسیکلتها یکی از معضلات پلیس است و با توجه به اینکه سه میلیون موتور در سطح شهر تردد میکنند، امکان کنترل و توقف آنها وجود ندارد.
وی گفت: عنوان میشود برخورد با موتورسواران باید فرهنگسازی شود اما باید عنوان کنم فرهنگسازی کار زمانبری است و اینکه بخواهیم این فرهنگ را در بین موتورسواران ایجاد کنیم که با فرمان ایست پلیس توجه داشته باشند، باید زمان زیادی بگذرد.
نماینده پلیس راهور تهران همچنین تردد 17 هزار تاکسی فرسوده و فاقد استاندارد را یکی از معضلات فعلی آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: استاندارد سوخت نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. لذا اجرای طرح زوج و فرد و توقف خودروهای دودزا و فرسوده دور تسلسل باطل است.
وی همچنین خواستار توقف فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی شد.
در این جلسه همچنین سید حسین هاشمی، استاندار تهران با تاکید بر اینکه به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم معضل آلودگی هوای تهران را حل کنیم، گفت: موضوع را سریعا در شورای عالی ترافیک بررسی میکنیم و اگر لازم باشد در هیات دولت نیز آن را مطرح خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه نتوانستیم خروج خودروهای فرسوده را انجام دهیم، گفت: زمانی که رویانیان، رییس ستاد حمل و نقل ستاد سوخت بود، وعده خروج 600 هزار خودروی فرسوده را داده بود، اما پس از گذشت مدتی، تنها 40 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که کمبود منابع مالی دولت و بانکها را یکی از علتهای عدم موفقیت در اجرای این طرح عنوان کردند.