شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش لبنان در تداوم درگیری با فتح‌الاسلام حلقه محاصره این گروه را تنگ‌تر کرد. در همین حال نخست‌وزیر لبنان مدعی دخالت سوریه در شگل گیری این گروه شبه نظامی شد .

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، نیروهای ارتش لبنان از صبح شنبه بار دیگر مواضع گروه شبه نظامی فتح‌ الاسلام را در اردوگاه نهرالبارد لبنان هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

این درحالی است که جمعه شب اردوگاه نهرالبارد شب نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته بود؛ اما از ساعات اولیه‌ صبح روز شنبه حملات و تیراندازی‌های متقابل در این اردوگاه از سر گرفته شد.

شاهدان عینی در اردوگاه نهرالبارد نیز به شبکه‌ الجزیره تاکید کردند: در حملات توپخانه‌‌ای ارتش لبنان و بر اثر فروریختن یک ساختمان در اردوگاه، دست کم چهار تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند اما منابع پزشکی صحت این اخبار را تایید نکردند.

این درحالی است که ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای از سیطره‌ تدریجی نیروهایش بر مواضع گروه فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد خبر داد.

ارتش لبنان تاکید کرده که تنها راه برای تروریست‌های فتح‌الاسلام محاکمه‌ی آن‌ها در دادگاه است.

انگشت اتهام به سوی سوریه

فواد سنیوره نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه، به وجود ارتباط بین گروه فتح‌الاسلام و سازمان اطلاعات سوریه اشاره کرد.

وی افزود: تحقیقات به عمل آمده از افراد بازد داشت شده از گروه فتح‌الاسلام این موضوع را ثابت می‌کند.

وی از سوریه خواست تا در حفظ مرزهای مشترکشان با لبنان مسوولانه‌تر عمل کند و از ورود غیر قانونی افراد و سلاح به خاک لبنان جلوگیری کنند.

سنیوره همچنین تاکید کرد که ارتش لبنان در مبارزه با گروه فتح‌الاسلام به یک مرحله‌ی جدی رسیده و انتظار طولانی شدن این جنگ نیز می‌رود.

وی در ادامه عنوان داشت که گروه فتح‌الاسلام هیچ راهی به جز تسلیم ندارد و در صورت تحقق این امر محاکمه‌ی عادلانه‌ای در انتظار آنها ‌خواهد بود.

روزنامه‌ی الشرق الاوسط - چاپ لندن - نیز به نقل از منابع قضایی اردن اعلام کرد که شاکر یوسف العبسی رهبر فتح الاسلام، پیش از این درگیری‌ها یک پایگاه نظامی را در خاک سوریه برای آموزش و تجهیز تروریست‌های مرتبط با التقاعده و آموزش عاملان انتحاری قبل از اعزام آن‌ها به عراق اداره می‌کرد.

براساس این گزارش، العبسی که اردنی‌الاصل است با حکم قضایی تحت پیگرد است که تا کنون موفق به فرار از دست عدالت شده است.

منابع قضایی اردن همچنین تاکید کردند که حکم غیابی اعدام برای العبسی و همچنین ابومصعب الزرقاوی رهبر سابق تشکیلات القاعده در عراق که سال گذشته در عراق کشته شد، صادر شده است.

منابع امنیتی بلندپایه‌ی اردن نیز فاش کردند که سوریه با درخواست رسمی اردن مبنی بر تحویل العبسی به دستگاه قضایی این کشور که در راستای توافق دو جانبه برای مبادله‌ی جنایتکاران و افراد مظنون صورت می‌گرفت، مخالفت کرد.

از سوی دیگر، شیخ مصطفی داوود یکی از مسوولان نظامی گروه فتح‌الاسلام در گفت‌وگو با شبکه‌ی الجزیره اظهار داشت: هر گونه پیشنهاد مثبت با واکنش مثبت گروه فتح‌الاسلام همراه خواهد بود.

وی بار دیگر مخالفت خود را با درخواست مقامات لبنانی مبنی بر تسلیم شدن شبه نظامیان فتح‌الاسلام اعلام کرد.

کد خبر 23897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز