گروه شهرستان‌ها: جبهه هوای سرد و سیستم پرفشاری که وارد کشور شده طی ۳روز اخیر اغلب نقاط کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

سیل -جزیره کیش

در برخی از استان‌ها جاده‌های بین‌شهری لغزنده و حتی به‌طور موقت مسدود اعلام شدند. در برخی استان‌ها هم هوا در شب‌ها به زیر صفر درجه سانتی‌گراد رفت و یخ‌زدگی معابر و محصولات کشاورزی را در پی داشت. بارندگی همه جای ایران را فرا گرفت تا جایی که حتی اهالی جزیره کیش هم شاهد بارش باران طی چند روز گذشته بودند. در این میان مردم برخی از شهرستان‌ها نیز در پی جاری شدن سیلاب غافلگیر شدند و حتی برخی نیز عزیزان خود را از دست دادند.

تخلیه اضطراری در فومن و صومعه‌سرا

بارش بارانی که از روز چهارشنبه در استان گیلان آغاز شد، در شهرستان‌های شفت، فومن و صومعه‌سرا سیل به راه انداخت و خسارات سنگینی برجای گذاشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که در چندین روستای این شهرستان‌ها ساکنان به‌ اجبار خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند اما اثاثیه آنها زیر گل و لای از بین رفته است. در شهرستان‌ فومن همچون سال گذشته 2حاشیه رودخانه مسیر امامزاده ابراهیم و چوبر به طرف جیرده و پسیخان و رودخانه مسیر سیاه‌مزگی دچار سیل و طغیان شده است. این در حالی است که رانش کوه در 24نقطه مناطق روستایی شفت نیز رخ داده و آسیب‌های فراوانی به جاده‌ها زده و برخی از راه‌ها به‌همین‌خاطر هنوز مسدود است. گفتنی است که تیم 33نفره از امدادگران هلال‌احمر گیلان به‌ همراه تجهیزات کامل امدادی و قایق‌های جی مینی به بیش از 260نفر از حادثه‌دیدگان تا دیروز امدادرسانی کردند.

بارش بی‌سابقه باران در کیش

بارش شدید باران طی 2روز گذشته به‌ویژه در عصر و شب، اهالی جزیره کیش و گردشگران را غافلگیر کرد؛ به‌گونه‌ای که آب از سقف چند بازار بزرگ و مدرن این جزیره به کف این بازارها چکید‌ و در برخی خیابان‌ها نیز آب انباشته شد تا جزیره‌ای که در خلیج‌فارس از طریق آب دریا احاطه شده، در سطح خود نیز پر آب نمایان شود. شدت این بارش کم‌نظیر به حدی بود که برخی از رانندگان به‌دلیل نداشتن دید کافی خودروی خود را متوقف کردند و از سوی دیگر بالا‌آمدن آب از برخی دریچه‌های فاضلاب نشان داد که زیرساخت‌های این جزیره زیبا در این زمینه با مشکلاتی جدی روبه‌روست. میزان بارندگی‌ها در این جزیزه 56میلی‌متر اعلام شد.

لغزندگی گردنه‌های غرب کشور

در شهرهای غربی و به‌خصوص شهرهای مرتفع بارش‌ها اغلب به‌صورت برف یا برف و باران توامان بود، به‌همین دلیل اکثر محورهای کوهستانی استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و همدان لغزنده گزارش شد. البته گردنه عسل کشان در چهارمحال و بختیاری به‌علت بارش برف شدید بسته شد. فرماندار کوهرنگ ارتفاع برف در گردنه عسل‌کشان را 15سانتی‌متر اعلام کرد و افزود: حجم برف دراین گردنه کم است اما به‌علت گل‌آلود بودن مسیر گردنه امکان تردد خودروها وجود ندارد و مسیر بسته شده است. خالدی اضافه کرد: گردنه عسل کشان در محور شهرکرد- کوهرنگ، بازفت به مسجد سلیمان در استان خوزستان و بزنوید در استان لرستان قرار دارد. در این استان تردد در گردنه‌های چری و شاه منصوری نیز به‌علت بارش برف شدید و یخبندان به سختی صورت می‌گیرد. در استان اصفهان نیز بارش برف و باران برخی محورهای مواصلاتی استان اصفهان را لغزنده و مه آلود کرد. مسئول مرکز مدیریت راه‌های استان اصفهان در این رابطه گفت: بارش برف محورهای سمیرم - یاسوج و سمیرم - شهرضا را لغزنده کرده است.

کازرونی افزود: همچنین بارندگی‌ها موجب مه غلیظ، کاهش میدان دید ولغزندگی محورهای خوانسار - دامنه- ‌نطنز، اصفهان - نطنز - کاشان، نطنز- مورچه‌خورت، اصفهان - نائین - انارک، چادگان - اصفهان و دهاقان - بروجن شده است. وی از رانندگانی که قصد تردد دراین محورها را دارند خواست وسایل نقلیه خود را به زنجیر چرخ و سامانه گرمایشی مجهز کنند. اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم اعلام کرد بارش برف، شهرستان‌های سمیرم، نطنز، فریدونشهر و خوانسار را سفیدپوش کرده و این شهرستان‌ها چهره زمستانی به‌خود گرفته‌اند. طبق اطلاعیه این اداره دمای هوای شهرستان‌های فریدونشهر و خوانسار نیز به 2درجه زیر صفر رسید. در استان فارس هم وقوع سیل در خنج شبکه آبرسانی از سد سلمان‌ فارسی را تخریب کرد وسبب قطع آب از سد سلمان به شهرستان‌های جنوبی فارس شد. مدیر امور آب شهرستان خنج در این‌باره اعلام کرد: سیل درروستای مکویه خنج باعث تخریب کرده شبکه انتقال آب از سد سلمان فارسی شده وقسمتی از شبکه را تخریب کرده ولوله‌ها را باخود برده است وبه‌علت هجوم سیل و باتلاقی‌بودن منطقه امکان ترمیم شبکه در حال حاضر وجود ندارد. معین افزود: ‌آب شیرین شهرستان‌های خنج، گراش، لارستان و روستاهای واقع شده در این مسیر حداقل تا آخر این هفته قطع خواهد بود.

جان باختن جوان بهبهانی

در استان خوزستان هم بارش باران و جاری شدن سیل با جان باختن جوان بهبهانی همراه شد. این جوان 21ساله به همراه سرنشین دیگر با ماشین پژو 206قصد عبور از محل سیل در جاده قدیم بهبهان - اهواز را داشت که در سیلاب گرفتار شد و جان خود را ازدست داد.

زدودن غبار از اراک

از سوی دیگر مردم برخی از استان‌ها نیز به‌واسطه بارش‌های اخیر دست شکر به سوی آسمان بلند کرده و پس از تجربه چند روز هوای بسیار آلوده نفسی تازه کردند؛ به‌طور نمونه بارش باران در اراک که اواخر روز پنجشنبه به بارش برف تبدیل شد، آلودگی هوا را از چهره شهر زدود و جلوه‌ای متفاوت به اراک بخشید. دمای هوای این شهر هم بین 5تا 16درجه زیر صفر اعلام شد. طبق پیش بینی‌ها دمای هوای شب‌‌استان‌های همدان، خراسان‌رضوی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، زنجان، اردبیل و سمنان همچنان زیر صفرخواهد بود.

کد خبر 239721

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز