همشهری آنلاین: دیپلما‌ های ارشد آمریکایی، غربی، روسی، چینی و خبرنگاران مستقر در ژنو اعلام کردند: ˈتوافق مهمˈ بین ایران و گروه پنج به علاوه بر یک در ژنو سوییس رقم خورد.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرانی مستقر در ژنو، ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه که در دور قبلی مذاکرات در ژنو نقش عمده ای در عدم توافق بین طرفین داشت، اعلام کرد: ˈتوافق انجام شدˈ.

وزیر امور خارجه فرانسه هنگام ترک محل اقامت و مذاکرات ایران و 1+5 توافق با ایران این خبر را تایید کرد.

وی با دست علامت موافقت نشان داد.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رییس هیات مذاکره کننده ایران نیز از توافق با 1+5 خبر داد. وی در صفحه تویتتر خود نوشت ˈما به توافق رسیدیمˈ.

گزارش های تکمیلی حاکی است، ایران و 1+5 بر سندی به توافق رسیدند که بر اساس آن غنی سازی در برنامه هسته ای ایران باقی می ماند.

در این توافقنامه آمده است: ˈفعالیت های هسته ای ایران در سایت های هسته ای اراک، نطنز و فردو به شکل کنونی ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم ها افزایش نخواهد یافتˈ.

انتظار می رود، این تفاهمنامه تا دقایقی دیگر رسما به امضای ایران و گروه پنج به علاوه یک خواهد رسید.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 پس از حدود پنج روز مذاکرات سخت و فشرده و 10 سال کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، در حالی که چهار روز از مذاکرات سخت و فشرده ژنو گذشت و ساعاتی قبل پنجمین روز این نشست ها بدون وقفه آغاز شد، لحظاتی قبل طرفین در حالی که محل نشست را ترک می کردند، تائید کردند که به توافق نهایی رسیده اند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز گزارش داد: روی کار آمدن ˈ حسن روحانیˈ رییس جمهوری منتخب در ایران مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک را از بن بست خارج کرد.

این رسانه فرانسوی افزود: مذاکرات هسته ای از 10 سال پیش در بن بست بود که پس از روی کار آمدن روحانی گفت وگوهای طرفین از بن بست خارج شد.

ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرف اصلی مذاکره کننده با محمد جواد ظریف نیز اولین کسی بود که توافق میان ایران و 5+1 راتائید کرد.

اشتون هنگام ترک محل مذاکرات در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا ایران و 1+5 به توافق رسیده اند؟ گفت: ˈبه یک توافق رسیده ایمˈ.

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس، نیز اعلام کرد: میان ایران و 1+5 توافقی هست.

ˈمایکل مانˈ سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دقایقی قبل در صفحه توییتر خود به نقل از اشتون نوشت: ˈما با ایران به توافق رسیدیمˈ.

گزارش ها همچنین حاکی است، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا تا ساعتی دیگر در باره جزییات این توافق مهم هسته ای با ایران در جمع خبرنگاران در محل کاخ سفید صحبت خواهد کرد.

بنا به گزارش ها، برخی دیگر از بندهای توافقنامه ایران و 1+5 عبارتند از اینکه فعالیت در سایت های هسته ای اراک، نطنز و فردو به شکل کنونی ادامه پیدا می کند و تحریم ها افزایش نخواهد یافت.

این توافقنامه هسته ای در چهار صفحه تنظیم شده است که یک صفحه از آن به تحریم ها اختصاص دارد. بر اساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.

گزارش های تایید نشده حاکی است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف شش ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر 5 درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.

بر اساس این توافق تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود. تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت کلا برداشته می شود.

قرار است وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی دیگر در مقر سازمان ملل در ژنو حاضر می شوند تا متن توافقنامه بر سر برنامه هسته ای تهران را امضا کنند.

کد خبر 239880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز