همشهری آنلاین: بازی چوگان یکی از معروف ترین بازیهای ایرانی است اما کشور آذربایجان برای ثبت جهانی آن به نام خودش، پرونده ای تهیه و آن را به سازمان یونسکو ارسال کرده است. این اقدام باعث شده تا ایرانیان نسبت به این موضوع اعتراض کنند. این درحالی است که این پرونده دارای چند ایراد است و شاید بتوان با تکیه بر آن، پرونده چوگان را چند ملیتی کرد و نام ایران را نیز به آن افزود.

چوگان

به گزارش خبرنگار مهر،  یکی از ایراداتی که به پرونده ثبت جهانی چوگان به نام آذربایجان وارد است مربوط به فیلمی می‌شود که به معرفی بازی چوگان پرداخته، در این فیلم گزارشگر عنوان کرده که این بازی در نقاط مختلف آذربایجان و ایران حتی در شهرهای ارومیه و تبریز هم اجرا می‌شود.

در این میان، کارشناسان یونسکو گویا متوجه چنین موضوعی در فیلم نشده‌اند چرا که اجرای بازی چوگان در ایران نشان می‌دهد که این بازی تنها مختص به آذربایجان نبوده و نیست.

ادعای میراث در خطر و اجرای زنده آن در شهرهای کشور آذربایجان

نکته دیگر اینکه آذربایجان، پرونده بازی چوگان را برای درج در فهرست میراث در خطر به یونسکو پیشنهاد داده این درحالی است که  در همین پرونده آمده که این بازی در 16 نقطه کشور آذربایجان درحال اجراست. بنابراین نمی‌توان گفت بازی در حال اجرا، در فهرست میراث در خطر ثبت شود.

اما شاید آذربایجان با این ترفند قصد داشته تا چوگان را هر چه سریعتر ثبت کند چون پرونده های پیشنهاد شده برای درج در فهرست میراث در خطر، به صورت اضطراری ثبت می‌شوند.

از سوی دیگر عنوان این پرونده، چوگان (بازی با اسب در منطقه قره داغ) انتخاب شده است تا از این طریق اعلام کند که نه تنها چوگان اصالتا یک بازی از منطقه قره باغ است بلکه، منطقه قره باغ را نیز به نام خودش در اسناد بین المللی به ثبت برساند.

معادل سازی واژه ها در پرونده

در این باره، فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و حفظ احیا میراث معنوی و طبیعی به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که اجلاس میراث ناملموس یونسکو قرار است امسال در شهر باکو برگزار شود، بعید نیست که آذربایجان بخواهد از فرصت میزبانی خود برای ثبت بازی چوگان به نام خودش استفاده کند.

نظری بیان کرد: مسوولان تهیه این پرونده حتی به همین نام گذاری هم اکتفا نکرده اند و اصلاحات و واژه های این بازی را که معادل آذری ندارد، معادل سازی و به پرونده خود ضمیمه کرده‌اند.

ثبت چوگان به نام آذربایجان درحالی از سوی این کشور به یونسکو پیشنهاد شده که این کشور حتی یک انجمن و فدراسیونی با این عنوان ندارد درحالیکه نزدیک به 90 فدراسیون در کشورهای مختلف برای انجام این بازی تشکیل شده‌اند.

کد خبر 240076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز