گروه اجتماعی: مسئولان درباره آلودگی هوا به سراغ راحت‌ترین کار می‌روند که اتفاقا غیرمؤثرترین راه هم هست.

رئیس پلیس راهور ناجا که به طرح‌های تعطیلی و زوج و فرد شدن خودروها از در خانه اشاره داشت، با بیان این انتقاد، ادامه داد: این طرح‌ها سخت‌ترین کار برای مردم است.سردار اسکندر مومنی که در نشست رؤسا و فرماندهان پلیس راهور ناجا که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت: اگر قوانین کنونی رعایت شود لازم نیست در زمینه آلودگی هوا طرح‌های اضطراری اجرایی شود.
مومنی در ادامه به 3نمونه از این قوانین اشاره کرد که اجرا نمی‌شوند و اوضاع آلودگی هوا را به اینجا کشانده‌اند. او یادآوری کرد: 8 سال پیش مقرراتی وضع شد که خودروها از سال91 استاندارد یورو4 را رعایت کنند اما نشان به آن نشانی که الان استاندارد یورو4 رعایت می‌شود.

رئیس پلیس راهور در حالی چنین گفت که فرصت ارتقای استاندارد آلایندگی در خودروهای تولید داخل، از یورو2 به یورو4 تیر92 بود و پس از تمدید چندباره خودروسازان تا پایان92 مهلت گرفته‌اند. آنها عدم‌توزیع سوخت یورو4 و مشکلات تأمین ارز و تحریم‌های بین‌المللی را از علت درخواست مهلت و تمدید می‌دانند.دومین قانونی که اگر رعایت شود آلودگی هوا کاسته می‌شود، در بیان رئیس پلیس راهور ناجا چنین بود: براساس قوانین موجود خودرویی که زیر 10 لیتر سوخت در 100کیلومتر مصرف می‌کند باید تردد کند. اما در حال حاضر خودروهایی در سطح کشور تردد می‌کنند که حدود 20 لیتر سوخت در 100کیلومتر می‌سوزانند.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه براساس قانون کلیه خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند، گفت: این در حالی است که امسال شاهد کاهش 80درصدی اسقاط بوده‌ایم و نشان می‌دهد مسئولان راحت‌ترین کار را برای خود و سخت‌ترین را برای مردم اتخاذ می‌کنند اما در شرایط دائم باید تلاش کنیم از وضع مقررات آنی جلوگیری شود. رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در حاشیه نشست فصلی رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر آلایندگی خودروی وانت نیسان، گفت:

براساس قانون، سازمان استاندارد‌، کیفیت و ایمنی خودرو‌ها را بررسی می‌کند و خودرویی که این سازمان ‌ معرفی و سازمان محیط‌زیست نیز مجوز زیست‌محیطی آن را صادر کرده باشد، توسط پلیس شماره‌گذاری می‌‌شود. مومنی ادامه داد: اگر همین امروز مسئولان محیط‌زیست اعلام کنند، شماره‌گذاری را تا پایان وقت اداری مسدود می‌کنیم. او با اشاره به آلایندگی بالای خودرو، گفت: پلیس نمی‌تواند از ابزار فراقانونی استفاده کند.

این اتفاق پیش‌تر درباره وانت‌پیکان هم افتاده بود.10مهر 90رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره شماره‌گذاری وانت پیکان و وانت نیسان که نه کیسه هوا و نه امکان نصب آن را دارند، به خبرنگار همشهری گفت: شماره‌گذاری این خودروها برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌دلیل عدم‌رعایت استانداردهای لازم از ابتدای مهرماه متوقف شده است. در فروردین‌ماه سال 91تأییدیه استاندارد وانت‌پیکان صادر شد و سازمان استاندارد اعلام کرد این خودرو از نظر ما استاندارد است.

پاییز سال 91سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به اینکه به هر حال وانت‌پیکان مجوز استاندارد را گرفته و یک خودروی استاندارد به‌حساب می‌آید، به خبرنگار همشهری گفت: پلیس براساس قانون می‌تواند خودرویی را شماره‌گذاری کند یا جلوی شماره‌گذاری خودرویی را بگیرد. رئیس پلیس راهور ادامه داد: برای ما هم جای سؤال است که چطور خودرویی که تا اسفندماه استاندارد نداشته، ناگهان در فروردین‌ماه مجوز استاندارد گرفته است؟ این در حالی است که نه‌تنها از اسفندماه تا‌کنون بلکه در چند دهه گذشته، حتی در ظاهر وانت پیکان تغییر چندانی ایجاد نشده است.

کد خبر 240140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز