گروه شهری: از شنبه آینده ۱۴۰دستگاه اتوبوس تندرو وارد خطوط ۶ و ۹در بزرگراه‌های شهید صدر و امام علی خواهد شد.

این تعداد اتوبوس حجم جابه‌جایی مسافر در شهر تهران را روزانه تا 100هزار نفر افزایش خواهد داد.پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در مصاحبه با همشهری با اعلام این خبر از نیاز شهر تهران به 4هزار دستگاه اتوبوس جدید سخن گفت. بنابراین گزارش در شرایطی که در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران 2هزار اتوبوس بالای 8سال عمر دارند که ازنظر استانداردهای بین‌المللی فرسوده محسوب می‌شوند، سنندجی بر لزوم همکاری و تعامل دولت جهت تأمین اتوبوس برای شهرتهران تأکید کرد. وی همچنین بابت اینکه دولت طی سال‌های90و 91 به‌رغم تعهدات قانونی‌اش حتی یک ریال برای خرید اتوبوس نپرداخت ابراز تأسف کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد، با درنظر گرفتن اینکه هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس تندرو حدود یک میلیارد تومان است شهرداری تهران ناچار شده بدون حمایت دولت نهم و دهم هزینه خرید این اتوبوس‌ها را تقبل کند. بنا براین گزارش، با روی کارآمدن دولت جدید روزنه‌های امیدی به‌وجود آمده تا در سایه تعامل و همکاری‌های متقابل مدیریت شهری با دولت سهم قانونی شهرداری از خزانه عمومی کشور برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی محقق شود.

اتوبوس‌ها تند نمی‌روند

سنندجی همچنین برخی اظهارات مطرح شده درباره سرعت بالای اتوبوس‌های تندرو در مسیرهای ویژه و بالا بودن آمار تصادفات آنها را رد کرد و گفت: ما حداکثر سرعت اتوبوس‌های تندرو را روی 60کیلومتر تنظیم کرده‌ایم اما در شرایطی که فاصله هر ایستگاه بین 700تا 1000متر است و بعد از هر ایستگاه هم یک تقاطع وجود دارد سرعت تردد اتوبوس‌ها در مسیرهای ویژه نمی‌تواند بیشتر از 22کیلومتر باشد.با این حال، وی از شهروندان خواست تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف به‌صورت مستند و با ارائه شماره اتوبوس خاطی شرکت واحد را در جریان قرار دهند.

بنابراین گزارش، شرکت واحد طی یکی دوسال اخیر تلاش کرده با نصب سیستم کنترل جی پی اس روی اتوبوس‌ها عملکرد هر اتوبوس را به‌صورت آنلاین مورد بررسی قرار دهد. سنندجی با اشاره به تردد روزانه 7هزار دستگاه اتوبوس در شهرتهران آمار تصادفات در خطوط ویژه اتوبوسرانی را خیلی کم دانست و گفت:‌ خط ویژه به این معنی است که عابر، موتور و خودرو نباید در آن تردد کنند؛ حال اگر آنها بی‌احتیاطی کرده و با عدم‌رعایت قانون وارد خط ویژه شدند درصورت وقوع حادثه مقصر کیست؟ وی در پاسخ به همشهری درباره توقف اتوبوس‌ها برای سوارکردن مسافر خارج از ایستگاه گفت:

این انتقاد شما وارد است و ما تنها در خط 7اتوبوس یعنی در مسیر تجریش به راه‌آهن شاهد چنین مشکلی هستیم که آن هم ناشی از نبود دستگاه کارتخوان در ایستگاه‌هاست. سنندجی اظهار امیدواری کرد با رفع مشکل تحریم‌های بین‌المللی امکان ورود این دستگاه‌های کارتخوان به ایستگاه‌ها فراهم شود و متعاقب آن معضل سوارکردن مسافر خارج از ایستگاه نیز برطرف شود.

نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران به نوسازی

2 نفر از اعضای شورای شهر تهران روز قبل و در حاشیه بازدید خود از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، ناوگان اتوبوسرانی شهر را پاسخگوی نیازهای شهری ندانستند. از نظر اقبال شاکری و جواد قناعتی، اعضای کمیسیون عمران شورای شهر، یک سوم از ناوگان اتوبوسرانی موجود قابلیت ادامه فعالیت را ندارد و یک سوم دیگر نیز در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است.

این دو عضو شورای شهر کمبود منابع مالی را مهم‌ترین مانع بر سر راه توسعه حمل‌ونقل شهری اعلام کردند و گفتند: برای ساماندهی این وضع و رفع کمبودها در حمل‌ونقل شهری نیاز به منابع مالی سنگین است که برای تأمین آن باید راهکارهای مناسب اندیشیده شود. اقبال شاکری به تلاش مجدانه شورای شهر چهارم در این‌باره اشاره کرد و گفت: در این بازدید اطلاعات جامع و کاملی درباره مترو، اتوبوسرانی و شبکه‌های تاکسیرانی و برنامه‌های آتی توسعه آنها کسب کردیم. وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دولت و یافتن راه‌های تأمین منابع مالی ازجمله فاینانس و مشارکت بخش خصوصی بتوان سیستم حمل‌ونقل ریلی را توسعه داد.

کد خبر 240996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز