سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

فیلم سینمایی «در شکوفایی» به کارگردانی مشترک نانا اکتیمیشویلی و سایمن گراس جایزه بزرگ ۷۰۰هزار ینی (معادل ۶۸۳۰دلار) چهاردهمین دوره جشنواره فیلمکس توکیو را برد. این فیلم نماینده گرجستان در هشتادو‌ششمین دوره اسکار است.

درخشش فیلم‌های اسکاری  در فیلمکس توکیو

به گزارش اسکرین دیلی در شکوفایی تولید مشترک گرجستان، آلمان و فرانسه است و داستان آن در نخستین سال‌های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در تفلیس می‌گذرد؛ جایی که 2 دختر نوجوان باید با مشکلات خانوادگی خود در یک بستر سیاسی بحران‌زده کنار بیایند. این درام تحسین‌شده پیش‌تر در جشنواره‌های برلین، هنگ کنگ، AFI، میلان، سارایوو، مونترال، آلماتی و چند رویداد مهم دیگر جایزه برده بود و درخشش در فیلمکس توکیو می‌تواند حسن ختامی باشد برای آن در آستانه حضور در اسکار.

چهاردهمین دوره جشنواره فیلمکس از 23نوامبر تا اول دسامبر در توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد و علاوه بر نماینده گرجستان در اسکار، نمایندگان چند کشور دیگر در اسکار 2014هم توانستند از هیأت داوران جایزه بگیرند؛ ازجمله «ترانزیت» به کارگردانی هانا اسپیا نماینده فیلیپین در اسکار هشتاد و ششم که جایزه هیأت داوران دانش‌آموزی فیلمکس را برد. ترانزیت درباره کارگران مهاجر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نخستین فیلم بلند اسپیا در مقام نویسنده، کارگردان و تدوینگر است. این فیلم ابتدا در جشنواره سینه‌مالایا در خود فیلیپین به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم را برد و بعد به جشنواره پوسان کره جنوبی رفت.

جایزه فیلم برگزیده تماشاگران هم به «ایلو ایلو» نخستین تجربه کارگردانی آنتونی چن از سنگاپور رسید که به نمایندگی از این کشور آسیایی به اسکار 2014معرفی شده است. این فیلم چند روز پیش در مراسم اهدای جوایز اسب طلایی تایپه هم درخشیده و چند جایزه ازجمله اسب طلایی بهترین فیلم را برده بود. ایلو ایلو بهار امسال در شصت و ششمین جشنواره کن در بخش 2 هفته کارگردانان به نمایش درآمد و جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول را از آن خود کرد.

داستان درباره یک خدمتکار فیلیپینی است که در اوج بحران مالی آسیا در سال 2007با خانواده‌ای سنگاپوری زندگی می‌کند. ایلو ایلو در واقع نخستین فیلم تاریخ سینمای سنگاپور است که در جشنواره معتبر کن برنده جایزه می‌شود. نکته جالب اینکه پس از نمایش فیلم در کاخ اصلی جشنواره کن تماشاگران حدود 15دقیقه به طور ایستاده آن را تشویق کردند.

 

کد خبر 241037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز