سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

توسعه بی‌رویه تهران در طول ۴۰سال اخیر، باعث از بین رفتن باغ‌ها، دره‌های سرسبز و جنگل‌های دالانی در بستر رودخانه‌هاشده و به این ترتیب شهری که روزگاری به آب‌وهوای خوش و چنارستان‌هایش شهرت داشت، با آلودگی شدید هوا روبه‌رو شده است.

اما خطر دیگری که در مناطق ییلاقی پیرامون پایتخت رخ نموده، ساخت‌وسازهای بی‌رویه در محدوده‌های غرب و شرق تهران ازجمله منطقه لواسانات است.

در غرب تهران و در زمین‌های واقع در حدفاصل تهران تا شهریار و کرج آنقدر شهرک‌سازی شده که سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه‌های متعدد و غیرمجاز به‌شدت کاهش یافته‌اند اما در شرق تهران و در محدوده لواسانات، ساخت‌وسازها به بافت طبیعی کوه‌ها و نوار ساحلی رودخانه‌ها به‌شدت آسیب رسانده‌اند، در حالی که ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها برابر ماده690 قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

در کنار گرایش شبکه‌های دلالی زمین که به سرعت باعث تغییر کاربری زیان‌آور زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها در محدوده پیش گفته شده و محیط‌زیست را به خطر انداخته است، 2سال پیش مدیرکل پیشین اداره محیط‌زیست استان تهران از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها دفاع کرد و متاسفانه در سایه همین سهل‌انگاری‌ها بود که برخی فازهای مسکن مهر در شهر تازه‌تاسیس پردیس از جمله فاز 7 این شهر در پارک‌ملی خجیر و مناطق حفاظت‌شده احداث شد و به تبع آن بخش‌هایی از مناطق بکر طبیعی از جمله گوی‌داغ، گردخلیل و قالی‌بافته با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت دهم تخریب شدند و تحت تصرف برای ساخت‌وسازهای جدید قرار گرفتند.

در حال حاضر نیز تخریب اراضی شیب‌دار مناطق کوهستانی به‌وسیله بولدوزرها و لودرها در مناطق حاشیه رودخانه در لواسانات ادامه دارد و مراتع به سرعت در حال نابودی‌اند. این عملیات که با غفلت سازمان‌های مسئول به‌سرعت در حال افزایش هستند باعث شده تا فرسایش خاک در محدوده بالادست سد لتیان شدت بگیرد و عمر این سد کوتاه‌تر شود و همچنین منابع ارزشمند آب، به جای مصارف کشاورزی به‌ساخت‌وسازهای عنان گسیخته اختصاص داده شود.

پیمان فقیه‌نوبری؛ کارشناس حفاظت محیط‌زیست

کد خبر 241069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز