گروه بین‌الملل: آمریکا و مقام‌های ناتو در نشست وزرای امور خارجه این سازمان در بروکسل همه تلاش خود را با کاربرد هشدار و تهدید به‌کار گرفتند تا دولت افغانستان را مجبور به امضای توافقنامه امنیتی تا قبل از پایان سال‌جاری میلادی کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا حتی در اظهارنظری بی‌سابقه اعلام کرده‌ که درصورت بی‌میلی حامد کرزی، این توافقنامه می‌تواند به امضای وزیر دفاع یا هر عضوی از دولت افغانستان برسد. در کنار افزایش فشارهای دولت‌ آمریکا برای امضای این توافقنامه، مقام‌های ناتو هم تهدید کرده‌اند که درصورت عدم‌امضای توافقنامه میان واشنگتن و کابل، نیروهای این سازمان هم نمی‌توانند بعد از سال 2014در این کشور باقی بمانند. سال 2014موعد خروج همه نظامیان خارجی از خاک افغانستان است.

به گزارش رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست ناتو به بروکسل رفته است با اعلام حمایت وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان از امضای هر چه سریع‌تر توافقنامه امنیتی با افغانستان گفت: این یک توافقنامه احمقانه نیست، یک اقدام و کار جدی است.

۵۰ کشور درگیر کمک به افغانستان هستند که همه برنامه‌هایشان در گرو این توافقنامه است.درحالی‌که حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان با گذاشتن پیش‌شرط‌هایی اعلام کرده که امضای این توافقنامه باید به بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور موکول‌شود وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر دفاع افغانستان یا دولت این کشور می‌تواند به جای کرزی این توافقنامه را امضا کند. او گفت: به هر حال یک نفر می‌تواند این مسئولیت را به‌عهده بگیرد.قطع عملیات شبانه نیروهای آمریکا و واردنشدن به خانه‌های مردم افغانستان یکی از پیش‌شرط‌های کرزی برای امضای این توافقنامه است.

مقام‌های آمریکا خواستار امضای توافقنامه امنیتی با افغانستان تا قبل از ۳۱ دسامبر هستند و تهدید کرده‌اند که درصورت برآورده نشدن این خواسته نیروهایشان را از افغانستان به‌طور کامل خارج خواهند کرد. براساس توافقنامه امنیتی که مفاد آن از سوی لویه‌جرگه (جمع ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از رهبران قبیله‌ای و ریش‌سفیدان) تأیید شده بیش از ۱۵ هزار نظامی آمریکا می‌توانند پس از سال ۲۰۱۴ همچنان در افغانستان حضور داشته باشند.

در کنار آمریکا، مقام‌های ناتو هم خواستار امضای سریع این توافقنامه از سوی دولت افغانستان شده‌اند و تهدید کرده‌اند که درصورت خروج آمریکا نیروهای این سازمان هم نمی‌توانند در این کشور باقی بمانند. به گزارش واشنگتن‌پست، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست بروکسل گفت: امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی از سوی دولت افغانستان، شرط ضروری برای ادامه ماموریت نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت(آیساف) در این کشور بعد از سال ۲۰۱۴ است. دبیر کل ناتو هر چند برخلاف مقام‌های آمریکا ضرب‌الاجلی را برای امضای توافقنامه تعیین نکرد، تأکید کرد: بگذارید کاملا صریح باشم، برای حضور ما در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ وجود چارچوبی قانونی یک پیش‌نیاز است. مقام‌های ناتو همچنین به‌طور ضمنی تهدید کرده‌اند که امضا نشدن این توافقنامه می‌تواند کمک‌های خارجی به افغانستان که سالانه بیشتر از ۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود را به خطر بیندازد.

توقف ارسال تدارکات آمریکا

درحالی‌که جنجال‌ها بر سر امضای توافقنامه امنیتی ادامه دارد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که به‌خاطر «ملاحظات امنیتی» ارسال محموله‌های تدارکاتی از طریق گذرگاه مرزی تورخم پاکستان به افغانستان را متوقف کرده است. اعتراض‌های مردمی در پاکستان علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین در روزهای گذشته ادامه داشته و معترضان خشمگین در چندین مورد جلوی کامیون‌های تدارکاتی نیروهای بین‌المللی را گرفته و مانع از حرکت آنها شده‌اند.

آمریکایی‌ها علاوه بر ارسال تدارکات به مسیر زمینی پاکستان برای خروج تسلیحات خود نیاز مبرم دارند. امضا نشدن توافقنامه امنیتی در کنار خشم مردم پاکستان باعث شده که حالا برنامه‌های دولت آمریکا برای افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

کد خبر 241308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز