چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطبوعات ارگان در ایران ازانحلال تا مجلس سوم را باید نخستین پژوهش سامانمند درباره روزنامه ها و نشریاتی به شمار آورد که به نوعی وابسته به حزب یا دسته یا ارگانی خاص بوده اند.

این گونه مطبوعات درایران همزمان با پیدایش احزاب سیاسی در کشور پدید آمدند، اما از آنجا که قبل از تولد احزاب ،‌نهادها و تشکل های سیاسی- اجتماعی متعددی به صورت آشکار و پنهان وجود داشت، ندکی دشوار است که ماقید زمان را منحصر به مجلس دوم بدانیم.

از دید نویسنده مطبوعات ارگان به نشریاتی اطلاق می شود که گروه یا تشکیلاتی سیاسی- اجتماعی به صورت علنی و رسمی چاپ می کند و در واقع اعضای هیئت تحریریه آن از میان همان تشکیلاتند.

کتاب در چهار فصل تدوین شده است، در فصل اول مولف تحقیق خود را روی مقدمات پیدایش مطبوعات سیاسی متمرکز کرده  و وضعیت این گونه مطبوعات دردوره ناصری و مظفری را مورد بررسی قرار داده است.

فصل دوم کتاب به مقدمات پیدایش احزاب و مطبوعات ارگان اختصاص یافته است که در واقع نوعی پیشینه شناسی احزاب  مطبوعات تشکیلاتی است. از سوی دیگر شرح و بسط آشنایی ایرانیان با اندیشه سوسیالیزم به منزله نخستین جریان حزب ساز درایران در همین فصل مورد کاوش قرار گرفته  و ارتباط با گروه های سیاسی قفقاز و حضور آنها درایران ، نیز در همین فصل آمده است.

در فصل سوم که به شکل گیری مطبوعات ارگان پرداخته شده است و واژه شناسی آن کلمه و معرفی جرایدی از این دست پرداخته شده است. در کنار آن به عوامل پیدایش این گونه مطبوعاتی ، چه داخلی و چه خارچی ، پرداخته شده است. همچنین کارکرد مطبوعات ارگان از سه منظرانتقادی،سیاسی-اجتماعی و حزبی موضوع دیگر این فصل را شکل می دهد.

د رفصل پایانی نیز مطبوعات ارگان در دوره مجلس سوم به شکل ویژه و دقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

شیوه پژوهش مولف دراین اثر عمدتا کتابخانه ای بوده است و وی سعی کرده است تا حد امکان از منابع دست اول و تحقیقات مرتبط و همچنین اسناد و مدارکی استفاده کند که برخی از آنها برای نخستین بار دراین کتاب معرفی شده اند و همین امر تازگی و طراوتی به مطالب این کتاب می بخشد.

بر این کتاب دکتر صادق زیبا کلام نیز مقدمه ای خواندنی نگاشته اند و در آن سعی کرده اند  جایگاه ونقش سیاسی واجتماعی مطبوعات در دوران مشروطه را نشان دهند.
کتاب از معدود آثاری است که می تواند تصویری دقیق از گرایشهای مختلف مطبوعات ارگان را پیش چشم خواننده بنشاند.

در پایان کتاب و برای راحتی کار خواننده ، به خصوص پژوهشگران این عرصه، فهرست منابع و نیز دو نمایه اشخاص و ارگانها آمده است . تصاویری از چندنشریه از جمله دیگر پیوستهای این کتاب است.

کتاب مطبوعات ارگان را علیرضا باقری بید آبادی نوشته و انتشارات همشهری در 416 صفحه و به قیمت 2900 تومان به بازار کتاب عرضه کرده است.

کد خبر 24237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز