همشهری‌آنلاین: بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز از سال ۲۰۱۳ به دلیل نگرانی‌ها درباره تداوم قطع عرضه نفت از سوی لیبی بالای ۱۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نگرانی‌ها درباره‌ی عرضه نفت از سوی خاورمیانه و آفریقا نگرانی درباره‌ی کاهش تقاضای جهانی نفت در سال آینده را خنثی کرده و باعث شده نفت برنت در سال 2013 بین 96 دلار و 75 سنت تا 119 دلار و 17 سنت در هر بشکه به فروش برسد اما نفت آمریکا سال 2013 را با یک افزایش 8 درصدی به پایان رساند نفت برنت دریای شمال در آخرین روز سال 2013 با 5 سنت افزایش 111 دلار و 26 سنت و نفت آمریکا با 7 سنت افزایش 99 دلار و 36 سنت معامله شد.

ریک اسپونر تحلیل‌گر نفتی در استرالیا گفت: فکر می‌کنم ما سال آینده نیز شاهد این تحولات در بازار نفت خواهیم بود بازار شکننده خواهد بود اما قیمت‌ها در یک محدوده مشخص تغییر خواهد کرد.

فاکتورهای کلیدی برای بازار درسال آینده عرضه و رشد اقتصاد جهانی خواهد بود.

اسپونر پیش‌بینی کرد که نفت برنت سال آینده بین 90 تا 120 دلار در هر بشکه و نفت آمریکا بین 85 تا 115 دلار در هر بشکه معامله شود.

اختلاف قیمت بین این دو نوع نفت نیز احتمالا همانند سال گذشته تغییر خواهد کرد اما متوسط آن حدود 5 دلار برای هر بشکه خواهد بود. افزایش ناآرامی‌ها در عراق، تنش بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌یی، توقف عرضه نفت از سوی لیبی، همگی از دلایل بالا ماندن قیمت نفت درسال 2013 بودند. این مسائل باعث خنثی شدن نگرانی‌ها درباره‌ی چشم‌انداز ضعیف تقاضای نفت در کشورهای صنعتی و کاهش مصرف در چین به عنوان دومین کشور مصرف کننده نفت جهان بودند.

پایانه نفتی حریقه در لیبی که مقامات این کشور از بازگشایی آن خبر داده بودند همچنان مسدود باقیمانده و توقف تولید در این کشور ادامه دارد. پایانه نفتی حریقه از ماه اوت تعطیل بوده است. شبه نظامیان، افراد قبیله‌ای و کارکنان نفتی لیبی، بنادر صادرات نفت این کشور و میادین نفتی را تحت کنترل خود گرفته و خواسته‌های سیاسی یا مالی از دولت این کشور دارند و این مساله باعث کاهش تولید نفت لیبی از یک میلیون و 400 هزار بشکه در ماه ژوئیه گذشته به کمتر از 250 هزار بشکه در روز شده است.

خشونت‌ها در عراق نیز در سال 2013 به دلیل القاعده علیه دولت و حامیان آن افزایش یافته و باعث نگرانی‌ها مبنی بر بازگشت درگیری‌های فرقه‌ای سال 2006 به این کشور شده است که نگرانی سرمایه‌گذاران نفتی درباره اختلال در صادرات نفت عراق را به همراه داشته است.

اسپونر گفت: پیشرفت در روابط ایران و غرب لغو تحریم‌ها، ناآرامی در عراق و افزایش تولید نفت لیبی همگی از مسائل پیش روی بازار نفت در سال آینده هستند.

کد خبر 244364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز