گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران در حال برداشتن قدم‌های رو به جلو برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است.

درخواست مشاوره از هنرمندان برای رفع مشکلات تهران

بر همین اساس جشنواره‌ای با عنوان «آسمون شهرمون» زیر نظر کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در دستور کار قرار گرفته است. کودکان و نوجوانان تهران در گروه سنی 7تا 14سال می‌توانند آثار خود را در قالب نقاشی و انشا با موضوع آلودگی هوا به این جشنواره ارسال کنند. به همین منظور روز گذشته نشستی با حضور مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا و همچنین مرتضی احمدی، شمسی فضل‌اللهی و لیلی رشیدی از هنرمندان عرصه صدا و سیما و تئاتر در محل شورای شهر تهران برگزار شد.

مسجدجامعی در آغاز این نشست با بیان اینکه سعی بر این است تا با برگزاری چنین جلسات خودمانی، از نظرات هنرمندان به‌عنوان نمایندگان مردم برای رفع مشکلات تهران استفاده کنیم بحث را به سمت تهران قدیم، زادگاه و خاطرات هنرمندان حاضر در جلسه برد. همین مسئله کافی بود تا خانم فضل‌اللهی از بازارچه قدیمی طاهرخانی در محله درخونگاه صحبت کند و مسجدجامعی پیگیری حفظ و احیای این بازارچه را در برنامه کاری قرار دهد.

رفع آلودگی هوا جزو اولویت‌های شورای شهر

در ادامه این نشست رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران از تأثیرات آلودگی هوای تهران بر سلامت شهروندان و پیگیری‌های شورای چهارم شهر تهران صحبت کرد. وی گفت: در 4ماه گذشته بررسی بحث آلودگی هوای تهران جزو اولویت‌های شورا قرار داشته است. آنطور که حافظی عنوان کرد آلودگی هوا متأسفانه از 2جهت کیفیت و کمیت به شهر آسیب می‌رساند و نتایج نشان می‌دهد باعث کوتاهی عمر شهروندان می‌شود. به گفته این عضو شورای شهر تهران آلودگی هوا علت‌های متعددی دارد و تا زمانی که آنها با هم مدیریت نشوند، رفع نمی‌شوند. وی تشکیل کمیته اضطرار، محدودیت‌های تردد، تولید خودرو و سوخت غیراستاندارد را برخلاف حقوق شهروندی دانست. حافظی درخصوص مشکل آلودگی صوتی که احمدی و فضل‌اللهی به‌عنوان دیگر آسیب‌‌های شهری به آن اشاره کردند هم اینطور اظهار داشت: با کمی همت و کمی هزینه آلودگی صوتی را در کوتاه‌مدت می‌شود مدیریت کرد. وی کار فرهنگی کردن را نیز از عوامل مؤثر در این زمینه دانست و گفت که مثلا می‌شود به تاکسی‌ها گفت برچسب «لطفا بوق نزنید» را به رایگان پشت شیشه خود بزنند و در عوض برای آنها طرح‌های تشویقی درنظر گرفت.

مدیریت واحد با قدرت اجرایی

شمسی فضل‌اللهی در این نشست به‌نوعی از موضوع‌های ساماندهی مشاغل مزاحم و استفاده از سوخت پاک هم صبحت کرد. وی گفت: در هندوستان کارگاه‌های مبل‌سازی را به‌بیرون از شهر برده‌اند و در ترکیه در برخی مناطق از سوخت سبز استفاده می‌کنند. مرتضی احمدی هم بیان کرد که شورای شهر و شهرداری تهران مسئول تردد خودروهای فرسوده در شهر نیستند و آنها مسئولیت خود را به‌درستی انجام داده‌اند. به گفته وی بافت فرسوده نیز در آلودگی شهر بی‌تأثیر نیست زیرا اغلب از سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند. وی معتقد است که شورای شهر و شهرداری مدیریت می‌کنند اما ضمانت اجرایی ندارند. از گفته‌های احمدی اینطور برداشت می‌شد که باید یک‌مدیر واحد با قدرت اجرایی کامل برای مسئله آلودگی هوای تهران تصمیم‌گیری کند.

انتقال پایتخت چاره رفع مشکلات نیست

وی به بحث این روزها یعنی انتقال پایتخت هم اشاره کرد. «اگر پایتخت را به جایی دیگر منتقل کنیم مشکل رفع نمی‌شود. مگر می‌شود وزارت کشاورزی را با آن همه کارمند به جای دیگر ببرند؟ در حالی که هر روز افراد زیادی از دیگر شهرستان‌ها به تهران مهاجرت می‌کنند.» وی گفت هوای شهر آنقدر آلوده‌شده که من بیش از 40سال است دیگر نمی‌توانم ستاره‌ خودم را در آسمان پیدا کنم. لیلی رشیدی نیز در این جلسه با بیان اینکه آموزش و پرورش تاکنون کار خود را برای تفکر کودکان روی مسائل و مشکلات شهر انجام نداده است اظهار امیدواری کرد تا روزی دوباره آسمان شهر را آبی ببیند. گفتنی است به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهلت ارسال آثار به جشنواره آسمون شهرمون تا پایان دی‌ماه تمدید شد.

دولت موضوع آلودگی هوا را با سایر قوا و کشورهای همسایه پیگیری کند

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در حاشیه این نشست درخصوص آخرین اقدامات برای رفع آلودگی هوا طی چندماه گذشته به همشهری گفت: شورای‌عالی حفاظت از محیط‌زیست که سال‌ها تعطیل شده بود با روی کار آمدن دولت جدید مجددا احیا شد که استمرار جلسات این شورا می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد. از سوی دیگر ایجاد کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری زیرساخت مناسبی در شورای شهر به‌حساب می‌آید که می‌تواند حق و حقوق مردم را در این رابطه مطالبه کند. همچنین طی چند‌ماه اخیر اتفاق مثبتی که روی داد احیای مجدد کمیته ملی مقابله با آلودگی هوا بود. به گفته وی اینها به موازات هم می‌توانند کمک‌کننده باشند اما ما انتظار داریم دولت در تعامل با سایر قوا و حتی سایر کشورهای منطقه موضوع آلودگی هوا را پیگیری کند.

کد خبر 244971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز